6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Uitschakelen dat zoekopdracht in alle programma’s gebruikt wordt?

Weet iemand hoe ik uit kan zetten dat, wanneer je een zoekopdracht in het ene programma geeft, die ook in andere programma’s overgenomen wordt?

Mocht niet duidelijk zijn wat ik bedoel, probeer dan maar eens om in (bijvoorbeeld) Teksteditor op ⌘F te drukken en wat in te typen in het zoekveld, dan naar een Safari te schakelen en daar ook op ⌘F te drukken (zonder verder wat te typen).

Ongetwijfeld is dit handig voor sommige mensen, maar ik zoek regelmatig dingen in verschillende programma’s, en wil dan vaak na terug te schakelen naar een vorig programma, weer zoeken naar waar ik dáár het laatst op gezocht heb. Dat gaat dus niet zoals macOS standaard werkt, en ik raak dat een beetje beu (vooral nu op dit moment, na eerder vanavond een ingewikkelde zoek- en vervang-opdracht in Teksteditor kwijtgeraakt te zijn omdat ik in Pages even wat anders zocht).

Bijdrager
    Max_G

Ja, gebeurt hier ook inderdaad. In de praktijk heb ik er zelf echter nooit last van. Ik denk dat het ingebakken zit in het clipboard. En vemoed dat je het niet uit kan zetten, althans niet zonder Terminal.
    .
    Mogelijk is een multiple clipboard zoals Clipy voor jou een oplossing. Ik kan in elk geval totaal niet zonder:)

Bijdrager
    Shmoo

Heeft dit niet met Spotlight index te maken?

Probeer eens (als dat gaat) een bepaalde app te blacklisten voor Spotlight index. Daarna controleren of deze de zoekresultaten uit andere apps nog steeds overneemt.

https://support.apple.com/en-ke/HT201716

Bijdrager
    Jos Opel

Ik gebruik copy clip. https://apple.co/2op6uOW

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Max_G op 29 september 2019 om 21:05</p>
    vemoed dat je het niet uit kan zetten, althans niet zonder Terminal.

Dat is helemaal geen bezwaar. Er zal wel ergens een systeeminstelling zijn die je via defaults write aan moet zetten, maar welke? Ik heb geprobeerd te zoeken maar het enige dat ik blijf vinden is uitleg over Spotlight.

Mogelijk is een multiple clipboard zoals Clipy voor jou een oplossing. Ik kan in elk geval totaal niet zonder:)

Ik heb daar nog nooit naar gekeken eigenlijk, maar tegelijk denk ik dat ik er geen gebrek aan heb. Ik wil gewoon dat elk zoekveld onthoudt wat ik dáárin getypt heb:)

<p class=”cite”>Shmoo op 29 september 2019 om 21:22</p>
    Heeft dit niet met Spotlight index te maken?

Probeer eens (als dat gaat) een bepaalde app te blacklisten voor Spotlight index.

Je kunt geen programma’s toevoegen aan de lijst met dingen die uitgesloten moeten worden, alleen mappen. (Ja, ja, een programma is een map:) )

<p class=”cite”>Jos Opel op 29 september 2019 om 23:31</p>
    Ik gebruik copy clip. https://apple.co/2op6uOW

Werkt dat ook met patronen in zoekopdrachten in Teksteditor? Want dat is wat deze vraag ook echt veroorzaakte.

Bijdrager
    Max_G

“Ik heb daar nog nooit naar gekeken eigenlijk, maar tegelijk denk ik dat ik er geen gebrek aan heb. Ik wil gewoon dat elk zoekveld onthoudt wat ik dáárin getypt heb”
    .
    Maar als het niet lukt wat je wilt, is een multiple clipboard dè workaround:)

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Max_G.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.