9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Uitroepteken in Time Machine

Ik sluit mijn externe HD gemiddeld 1x in de 2 weken aan op mijn macbook pro, wat mij hierbij opvalt, is dat ik in het pref.scherm van TM en in het menu icon bovenin vaak een uitroepteken te zien krijg nog voordat ik uberhaupt een schijf heb aangesloten. Wanneer ik uiteindelijk mijn schijf daadwerkelijk aansluit en selecteer dat ie nu een TM backup moet maken, wordt er welliswaar een backup gemaakt en is het uitroepteken verdwenen. Op mijn andere Macbook Pro maak ik ook ongeveer met een freq. van 1x in de 2 weken een TM backup (met een andere ext.HD), maar hier wordt nooit van tevoren een uitroepteken getoond. Vraag is hoe het kan dat op die ene Macbook Pro regelmatig bijvoorbaat een uitroepteken getoond wordt.

Bijdrager
    palahala

Als je klikt dan zie je de reden van het uitroepteken, waarschijnlijk: “Latest Backup: Delayed”. Ofwel: TM wil elk uur een backup maken en als dat een paar keer niet lukt dan krijg je die waarschuwing. Het is dus juist goed dat het er staat voordat je een schijf aangesloten hebt.

Je kunt TM eventueel uitzetten, en dan na inpluggen van de schijf steeds handmatig op “Back Up Now” bij dat icoontje bovenin klikken.

EDIT: dus misschien op die andere Mac TM op handmatig ingesteld?

Bijdrager
    Cybershooter

Nee, er staat niet dat hij delayed is, maar mislukt in het rood in het pref.scherm. Bovendien heb ik dit op mijn andere macbook pro allemaal niet.

Bijdrager
    palahala

Ik had het niet over het preference scherm, maar over het menu dat je ziet als je op het uitroepteken in de menubar klikt. Inderdaad, als daar “Delayed” staat, dan staat er in de preferences “Failed”. Klik daar op het rode informatie icoon en je ziet denk ik “Backup volume could not be mounted”?

En heb je de instellingen van je twee Macs vergeleken? Niet toevallig handmatig op een van die machines?

Bijdrager
    Pieterr

Wij hebben twee MacBooks in huis. Time Machine backups worden draadloos gemaakt naar een netwerk schijf. In het begin had ik de automatische (één-keer-per-uur) backup aanstaan. Wat mij daarbij stoorde was dat er dan soms net een backup gestart werd als je de boel wilde afsluiten. Als je per ongeluk je MacBook dichtdeed resulteerde dat een volgende keer wel eens in het bekende “Preparing…” gedrag van Time Machine: de synchronisatie moest dan opnieuw uitgevoerd worden. Daarom heb ik nu (zoals palahala aangeeft) de automatische backup uitstaan, en start ik regelmatig een backup via “Back Up Now” op de momenten dat dat uitkomt. Hierdoor heb ik ook geen last meer van het door de TS aangegeven probleem van uitroeptekens vanwege “Delayed” backups.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”palahala”

Ik had het niet over het preference scherm, maar over het menu dat je ziet als je op het uitroepteken in de menubar klikt. Inderdaad, als daar “Delayed” staat, dan staat er in de preferences “Failed”. Klik daar op het rode informatie icoon en je ziet denk ik “Backup volume could not be mounted”?

En heb je de instellingen van je twee Macs vergeleken? Niet toevallig handmatig op een van die machines?

Nee, hij staat niet op handmatig. Bovendien is het zo, dat wanneer de backup is gedraaid, er vervolgens een hele tijd geen uitroepteken meer staat en alles goed staat. Het uitroepteken komt na verloop van tijd pas tevoorschijn.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Cybershooter”

Nee, hij staat niet op handmatig. Bovendien is het zo, dat wanneer de backup is gedraaid, er vervolgens een hele tijd geen uitroepteken meer staat en alles goed staat. Het uitroepteken komt na verloop van tijd pas tevoorschijn.

Ja dat klopt. Om de zoveel tijd krijgt Time Machine het op z’n heupen en zal proberen een backup te maken. Als de schijf op dat moment niet is aangesloten zul je het uitroepteken te zien krijgen. Je weet dan wat je te doen staat…

Bijdrager
    palahala
    ”Pieterr”

Om de zoveel tijd krijgt Time Machine het op z’n heupen en zal proberen een backup te maken. Als de schijf op dat moment niet is aangesloten zul je het uitroepteken te zien krijgen.

Ik heb het gevoel dat het uitroepteken pas komt als het een paar keer mislukt is? Ik zie het hier volgens mij niet al na een uur verschijnen, terwijl TM het wel ieder uur probeert, en ook al geven Console of Time Machine Buddy dan al wel fouten aan.

(EDIT: fixed

tag…)

Bijdrager
    Pieterr
    ”palahala”

Ik heb het gevoel dat het uitroepteken pas komt als het een paar keer mislukt is? Ik zie het hier volgens mij niet al na een uur verschijnen, terwijl TM het wel ieder uur probeert, en ook al geven Console of Time Machine Buddy dan al wel fouten aan.

Hier mijn ervaringen: de ene MacBook liet direct een uitroepteken zien, de andere nooit(?). Ik heb niet kunnen achterhalen of/wat ik iets anders had ingesteld. Nadat ik op handmatig backuppen was overgegaan was het probleem verdwenen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.