20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    TomTom

Uitnodiging maken

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over het maken van een uitnodiging voor een bruiloft. Ik zou deze graag zelf willen ontwerpen en maken. Ik ben nog niet zo heel handig met illustrator/photoshop/indesign. Maar wil me graag richten op een van de drie.

Mijn vraag is dan ook welk programma adviseren jullie voor het maken van een uitnodiging?

Het idee is nu om een soort van boek te maken in de lengte, waardoor het openslaan van de uitnodiging de inhoud wordt weergegeven.
    Voorbeeld

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Grtz Tom

Bijdrager
    TomTom

Bijdrager
    Shmoo

Dat kan met alle drie de programma’s wel goed gedaan worden. Alleen denk ik dat illustrator het meest compleet/geschikt is voor deze opdracht omdat je dan ook meteen de tools bij de hand hebt om dingen te ontwerpen. Photoshop heeft dat ook maar is weer minder geschikt voor printwerkzaamheden. InDesign is een echt opmaakprogramma niet zo zeer een ontwerpprogramma.

Bijdrager
    computer space

Pak indesign, meest intuitief.

Bijdrager
    Jurriaan

Het hangt heel erg af van de manier waarop je wilt gaan vormgeven. Photoshop is er vooral voor het bewerken van foto’s, als je niet van plan bent dit te gebruiken zou ik photoshop dan ook niet gebruiken.
    Illustrator is naar mijn mening iets makkelijker om te leren in het begin, maar indesign word wel weer als standaard gebruikt als het gaat om drukwerk bestanden. Maar als je de voorbeeld wilt namaken (of in die stijl iets maken in ieder geval) raad ik Illustrator aan.

Anoniem

Bedenk eerst wat je wilt gaan maken en bekijk dan met welke tools je dat het best kan doen. Begin dus met een schets o.i.d. Daar bestaat heel handig materiaal voor: pen en papier

Bijdrager
    fatboysmart

Mee eens. Illustrator zal hiervoor het meest geschikt zijn. Let wel even op welke maat kaart je maakt en of daar ook een envelop voor is. Handigste is om eerst een geschikte envelop te zoeken, en daar de maat van de kaart op af te stemmen.

Bijdrager
    Rik de Belg

Zeer eenvoudig uitgelegd:

Photoshop = bewerken van foto’s
    Illustrator = het maken en bewerken van gevectoriseerde tekeningen, logo’s etc.
    InDesign = opmaak

Dus om op je vraag te antwoorden: de opmaak van een uitnodiging doe je in InDesign
    Staat er een foto op je uitnodiging, dan bewerk je die apart in Photoshop
    Heb je een logo of een plan of zo nodig, dan maak je dat in illustrator.

Bijdrager
    pruus

En ik wil er een betaalbaar alternatief tegenoverstellen, Affinity Photo (heeft veel van Photoshop’s functies) en Affinity Designer ( de alterego van Illustrator). Beide programma’s staan in de Mac Store en zijn scherp geprijsd. Is maar een suggestie.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat zijn mooie alternatieven. Jammer dat er nog geen Indesign-variant is.

Maar topic-starter wil zich richten op de grote drie.
    De uitleg van Rik de Belg verwoordt het netjes. Dat is de bedoelde werkwijze.
    Hoewel je daar even vrolijk van mag afwijken natuurlijk.

Ook in Indesign kun je een compleet vector-logo ontwerpen, en ook in Photoshop kun je een complete uitnodiging maken.

Bijdrager
    Maikelw

Zeer eenvoudig uitgelegd:
    Photoshop = bewerken van foto’s
    Illustrator = het maken en bewerken van gevectoriseerde tekeningen, logo’s etc.
    InDesign = opmaak
    Dus om op je vraag te antwoorden: de opmaak van een uitnodiging doe je in InDesign
    Staat er een foto op je uitnodiging, dan bewerk je die apart in Photoshop
    Heb je een logo of een plan of zo nodig, dan maak je dat in illustrator.

Hulde, iemand die het snapt, ze bestaan nog:D:D

Bijdrager
    Shmoo

Ik snap het wel maar begrijp het niet..

Bijdrager
    Koekie1980

” Ik ben nog niet zo heel handig met illustrator/photoshop/indesign.”
    Dan niet aan beginnen….. Heb je echt niet in een dagje geleerd. De meeste ontwerpers hebben een opleiding van 3-4 jaar achter de rug.

Of extra budget apart leggen zodat een drukker jouw bestanden kan nakijken.
    Tel op 50-100 euro, afhankelijk hoe compleet je het kan aanleveren.

Als je niet juiste instellingen gebruikt, kan het namelijk zijn dat delen van foto’s niet afgedrukt worden, dat zou zonde zijn.
    (of weet je wel het verschil tussen RGB en CMYK?)

Bijdrager
    The Jesus

Lekker met Pages doen. Je hebt toch geen verstand van en dan is Pages het makkelijkst.
    “Even” een Adobe pakket leren gaat niet, dan ben je al op weg naar je 12eneenhalfjaar:angel:

Bijdrager
    koen

Zonde van het geld voor een eenmalige klus – doe het gewoon lekker online. Er zijn genoeg websites waar je een uitnodiging in elkaar kan zetten.(y)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, zoals in Pages.;)

Bijdrager
    koen

Ja, dat kan ook (y)

Voordeel van die online services vind ik is dat die ook vaak de uitnodiging printen, scheelt een hoop gedoe als je thuis alleen maar een inkjetprintertje hebt staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Alsof het gros van de ontvangers het verschil zal zien tussen professioneel drukwerk waarvan de tekst nagekeken is door iemand met goede kennis van de Nederlandse taal, en een thuis op een inktjet geprinte uitnodiging met taalfouten …

Bijdrager
    koen

Honderd uitnodigingen op dik papier, dubbelzijdig geprint, 1 voor 1 door een inkjetprintertje laten printen? Mij niet gezien, hoor:-D

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waar haal je uit dat het gaat om honderd uitnodigingen, of dik papier, of dubbelzijdig? Hoe dan ook staat dat allemaal los van m’n punt, namelijk dat de meeste mensen amper of niet door zullen hebben dat de uitnodiging die ze ontvingen bestaat uit een dubbel- of in vieren gevouwen vel normaal printerpapier dat met een inktjetprinter bedrukt is. Met andere woorden:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.