25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    NVDM

Uitleg: Jumbo frames (Drobo FS)

Hi

Ben van plan om een Drobo FS te kopen en las in een review volgende opmerking.

“The Drobo FS, like most network-attached devices, is limited by the speed of the network that it is attached to. Data Robotics notes that if you have a network capable of handling Jumbo Frames, you can tweak the MTU size up to 9000 to give the Drobo FS a performance boost. “

Wiki enz gelezen maar niet veel wijzer.

Heb thuis een netwerk met airport time capsule en zowel bedraad als draadloos.
    Mijn draadloos netwerk is een N 5ghz.

Zal ik iets moeten veranderen / aanpassen?
    Zoja, wat en waar juist.
    Zal het effect hebben op mijn 5 ghz draadloos?

Alvast bedankt

Bijdrager
    curryhano

Jumbo zijn frames bedoeld voor gigabit netwerken en sneller. En zelfs gebruik van jumbo frames op gigabit netwerken is een enorme discussie op het internet. Het lastigste is dat alles op jumbo frames moet staan, wil het goed werken. En Internetproviders ondersteunen nog geen jumbo frames, dus daar kun je tegen problemen aan lopen.

Jumbo frames zijn op lange afstanden en hogere snelheden van 10G en sneller wel handig. Bijvoorbeeld nationale onderzoeksnetwerken. Ook op snelle (10G+) internationale verbindingen worden jumbo frames gebruikt. Je kunt met jumbo frames de lijn helemaal volgooien met data op lange afstanden zonder dat er buffers vol raken.

Naar mijn mening heb je op je wifi netwerk niets aan jumbo frames.

Bijdrager
    Pieterr

Eens met curryhano. Gewoon afblijven van die MTU settings (i.e. lekker op 1500 laten staan).

http://support.apple.com/kb/HT2532?viewlocale=en_US

Bijdrager
    NVDM
    Pieterr op 25 november 2010

Eens met curryhano. Gewoon afblijven van die MTU settings (i.e. lekker op 1500 laten staan).

http://support.apple.com/kb/HT2532?viewlocale=en_US

Dit gaat over de aanpassing van de ethernet instelling binnen het mac osx systeem

Wil dit dan zeggen dat je de apple airport niet hoeft aan te passen?

Bijdrager
    cids

Bij een draadloos netwerk geen jumbo frames gebruiken! Als je zowel je Mac als de Drobo op Gigabit aanlsuit dan heeft het wellicht nut om jumbo frames toe te passen maar je Ethenet switch zal dit well moeten ondersteuenen anders gaat het niet werken!

Jumbo frames heeft trouwens niets met afstanden te maken en ook niets met je Internet provider…

Bijdrager
    Pieterr
    NVDM op 25 november 2010

Dit gaat over de aanpassing van de ethernet instelling binnen het mac osx systeem.

Zowel ethernet als AirPort worden in het artikel genoemd.

Nogmaals: gewoon afblijven.:lol:

Bijdrager
    NVDM
    cids op 25 november 2010

Bij een draadloos netwerk geen jumbo frames gebruiken! Als je zowel je Mac als de Drobo op Gigabit aanlsuit dan heeft het wellicht nut om jumbo frames toe te passen maar je Ethenet switch zal dit well moeten ondersteuenen anders gaat het niet werken!

Jumbo frames heeft trouwens niets met afstanden te maken en ook niets met je Internet provider…

Dus wanneer ik de drobo in een bekabelt systeem plaats mag ik de ethernet mtu van mijn macbook pro naar 9000 opschroeven?

Mijn Ethernet switch in een apple airport time capsule, hoef ik aan deze instellingen te wijzigen?

Bijdrager
    NVDM
    NVDM op 25 november 2010

Dit gaat over de aanpassing van de ethernet instelling binnen het mac osx systeem.

Zowel ethernet als AirPort worden in het artikel genoemd.

Nogmaals: gewoon afblijven.:lol:

De airport die wordt beschreven is die van het systeem denk ik niet die van airport timecapsule.
    Airport (wifi)
    Ethernet (draad)
    Daarnet even gekeken en vind de tab met mtu niet terug in het airport timecapsule menu

Bijdrager
    Pieterr

Wat wil je nou precies bereiken? Wil je het wereldrecord Drobo-vullen gaan verbreken, en eventuele problemen met je netwerk-verbindingen op de koop toe nemen? Voor huis- tuin- en keukengebruik heb je niks aan zo’n non-standard MTU setting. Enfin, je moet het zelf weten.

Bijdrager
    NVDM

Wat wil je nou precies bereiken? Wil je het wereldrecord Drobo-vullen gaan verbreken, en eventuele problemen met je netwerk-verbindingen op de koop toe nemen? Voor huis- tuin- en keukengebruik heb je niks aan zo\’n non-standard MTU setting. Enfin, je moet het zelf weten.

Wil gewoon weten wat er mogelijk is, zoals cicds zei kan het nuttig zijn.

Op dit moment vraag ik me gewoon af of ik iets hoeft te veranderen in mijn time capsule.

Wereldrecords zijn niet aan mij besteed…:confused:

Inactief
    Anoniem

Ben zelf ook een DROBO FS gebruiker.
    Toch zou ik willen zeggen, kijk ook eens naar andere NAS systemen.
    De DROBO is zeker niet de snelste van deze jongens.

Het grote voordeel van de DROBO is Beyond Raid, maar dat voordeel valt natuurlijk volledig weg op het moment dat je alle 5 de bays hebt gevuld met bv. 2TB schijven.

Bijdrager
    NVDM
    polansky op 25 november 2010

Ben zelf ook een DROBO FS gebruiker.

Toch zou ik willen zeggen, kijk ook eens naar andere NAS systemen.

De DROBO is zeker niet de snelste van deze jongens.

Het grote voordeel van de DROBO is Beyond Raid, maar dat voordeel valt natuurlijk volledig weg op het moment dat je alle 5 de bays hebt gevuld met bv. 2TB schijven.

Heb op dit moment 2 drobo’s 2de gen 800FW en vind dit een bijzonder knap systeem.
    Maar ben niet zo tevreden over de 800fw snelheid.
    Vandaar dat ik misschien de overstap zou maken naar een fs.

Wat voor snelheid haal jij?
    Maak jij gebruik van Jumbo Frames?

Stel eens iets voor…

Bijdrager
    NVDM

Bijdrager
    Pieterr
    Inactief
    Anoniem

Dan kun je beter kijken naar een DROBO S
    Daarvan ligt de snelheid van Firewire een stuk hoger dan bij de 2nd Drobo.

Heb hier zowel een Drobo S als Drobo FS staan, maar die Drobo FS is eh…. niet echt snel.
    Die Drobo FS haalt via een draadloze Wifi N verbinding niet meer dan 12MB per seconde als je er data op wil zetten. Voor mij is de DROBO FS namelijk puur een extra backupschijf.
    Dat is zonder Jumbo Frames.

Bijdrager
    NVDM

Dan kun je beter kijken naar een DROBO S

Daarvan ligt de snelheid van Firewire een stuk hoger dan bij de 2nd Drobo.

Heb hier zowel een Drobo S als Drobo FS staan, maar die Drobo FS is eh…. niet echt snel.

Die Drobo FS haalt via een draadloze Wifi N verbinding niet meer dan 12MB per seconde.

Dat is zonder Jumbo Frames.

Wifi kan niet meer dan 12mb/s aan dacht ik, je zou het eens met kabel moet proberen.

Die Drobo S heb ik ook bekeken maar dan moet hij terug aan mijn mac mini hangen om bereikbaar te zijn.
    En daar wou ik nu net vanaf.
    Plus is duurder…

Bijdrager
    NVDM

Al eens naar bv een Synology DS1010+ gekeken?

http://www.synology.com/enu/products/4-5bay_perf.php

Heb jij toevallig ervaring met zo’n toestel?

Bijdrager
    cids

Ik vermoed dat een Apple Time Capsule helemaal geen Jumbo Frames ondersteund, dus dat gaat niet werken…

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb een simpelere versie van de Synology. Een vriend van mij heeft de 1010+. De software is bij alle Synology systemen dezelfde. Daar ben ik erg over te spreken.

http://www.synology.com/enu/products/features/index.php

(Draadjes over NAS systemen zijn er genoeg, ook op dit forum.)

Bijdrager
    Pieterr

Die Drobo FS haalt via een draadloze Wifi N verbinding niet meer dan 12MB per seconde als je er data op wil zetten.

Draadloos (zelfs met N) is 12MB/s geen onaardige score. Tenminste, als je het over megabytes hebt.:smile:

Bijdrager
    NVDM

Die Drobo FS haalt via een draadloze Wifi N verbinding niet meer dan 12MB per seconde als je er data op wil zetten.

Draadloos (zelfs met N) is 12MB/s geen onaardige score. Tenminste, als je het over megabytes hebt.:smile:

Wel met de opstelling die ik nu heb haal ik binnen mijn N 5ghz Draadloos netwerk ook 12 – 14 mb/s

Drobo’s via FW 400 naar mac mini die via ethernet kabel aan timecapsule die N 5 ghz netwerk geeft naar Mbp.

Bijdrager
    iep

Voor huis- tuin- en keukengebruik heb je niks aan zo\’n non-standard MTU setting. Enfin, je moet het zelf weten.

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Op gigabit netwerken is het gebruik van jumbo frames gemeengoed en wordt het veelvuldig aangeraden. Dit vanwege de hogere performance die je daardoor kunt verkrijgen. De pakketten worden een heel stuk groter wat een stuk efficiënter is op hele snelle en stabiele verbindingen. Als je aan 1 van die twee niet voldoet dan kan het averechts werken en moet je het uitschakelen. MTU is iets waar je prima aan kunt sleutelen mits je weet wat je aan het doen bent. In geval van de topicstarter is het wel vrij duidelijk dat die het niet weet, dan is het sowieso af te raden om ook maar iets te wijzigen aan de MTU. Het is niet dat je dingen niet volledig stuk maakt maar het kan vage problemen veroorzaken waar iemand met weinig kennis niet zo snel achterhaald dat de MTU weer naar de standaardwaarde van 1500 moet. Het switchen tussen een MTU van 1500 en jumbo frames (MTU van 9000) is in OS X dodelijk eenvoudig, dus het is ook weer snel teruggezet (het zijn 2 standaard opties in het pull down menu).

Aangezien er in dit geval zo’n trage drobo wordt gebruikt is het waarschijnlijk beter om de MTU op 1500 te laten. Als je dat hoger zet zal het ongetwijfeld problemen opleveren (verlaagde performance bijv.). Als je een Synology kiest ter vervanging dan moet je wel even oppassen want niet alle modellen zijn even rap. De goedkope modellen zijn nog de oude trage modellen. De nieuwe en ook duurdere modellen zijn een stuk sneller.

Bijdrager
    Pieterr
    iep op 25 november 2010

In geval van de topicstarter is het wel vrij duidelijk dat die het niet weet, dan is het sowieso af te raden om ook maar iets te wijzigen aan de MTU.

We zijn het eens.

Bijdrager
    NVDM

hé ik kan toch ook maar vragen…..
    Dit is trouwens wel tegenstrijdig, eerst is het te moeilijk om te begrijpen dan is het weer doodeenvoudig.
    de mac os x optie is geen probleem maar wat met die switch (time capsule) past deze zich automatisch aan?

Bijdrager
    iep

Het principe van MTU en networking in z’n algemeenheid is wat moeilijk is. Het aanpassen van de MTU in OS X niet, zeker niet voor jumbo frames (dat is bij veel Macs een standaard optie, maar op mijn mid 2010 MBP is 1500 de max MTU, kan ik jumbo frames niet selecteren). Verder is het ook nog maar de vraag of de TC wel jumbo frames ondersteund. Dat is helaas nergens terug te vinden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.