7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    reeds in gebruik

uitleg extensies

Besten,

Ik zou het nu wel eens willen weten. Hoe zit het nu met extensies van videobestanden en codecs?
    Wat is het verschil en wat is gangbaar.

Ik moet met een mac met het programma handbrake soms een dvd converteren (free content).
    Uiteindelijk moet ik dan bestanden hebben die zowel op een mac als op een windows machine af te spelen zijn.
    Het liefst dezelfde. Ik wil mensen niet vragen vlc of een codecs te installeren. Ze moeten dus op ‘schone’ installaties af te spelen zijn.
    Ik loop nu vaak tegen problemen aan. HB kan enkel m4v bestanden maken maar daar kan windows niks mee. Daarnaast kan het ook MKV bestanden maken maar die hoef ik niet.

Wie kan mij helpen….

Moderator
    unSOUND

M4V bestanden kun je gewoon op een Windows machine kijken, ze hebben dan alleen maar QuickTime of iTunes nodig.

De realiteit is dat de hoeveelheid coderingen, plugins en plagers zo groot is, dat de kans dat je 1 formaat vind wat overal werkt heel kleins is. Dat ia ook vaak de reden dat sites je laten kiezen uit M4V, WMV of AVI.

Bijdrager
    reeds in gebruik

@unSound dank je! Maar wat hebben we dan nog aan Windows Media Player. Het zijn vaak geen gebruikers die iets willen installeren (lees: kunnen) Ik kan er wel op de mac via een betaalde plugin WMV van maken maar dan zit je weer met 2 bestanden en dat duurt echt uren…

Moderator
    unSOUND

De laatste versies van Windows Media Player kunnen bij mijn weten ook gewoon MP4 bestanden ( MP4 is feitelijk hetzelfde als M4V ) openen. Maar de meeste PC gebruikers hebben sinds de komst van de iPod en de iPhone wel iTunes op hun machine staan, dus misschien is het niet eens een probleem…

Bijdrager
    reeds in gebruik

okay. Nu kom ik nog even terug op extenties en codecs. Welk licht bedenkt om mp4 m4v te gaan noemen?
    Wat is nou in feite MPEG, AVI, MOD. Wat zijn containers (met sporen) en wat is een codec..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Codec
    MPEG
    AVI
    De rest zoek je zelf maar op.:wink:

Moderator
    unSOUND
    reeds op 05 april 2011

Welk licht bedenkt om mp4 m4v te gaan noemen?

Degenen die geen royalties willen betalen voor het gebruik van een reeds bestaande extensie ?

reeds op 05 april 2011

Wat is nou in feite MPEG, AVI, MOD. Wat zijn containers (met sporen) en wat is een codec..

Een container is een soort map met een extensie. MOV, MP4, M4V, MPG, AVI, MKV, dat zijn allemaal Containerformaten. Iedere container heeft zijn eigen voordelen, de één kan meer verschillende dingen bevatten dan de ander.

Een container kan op zijn beurt video, audio, ondertitels, maskers, hoofdstukmarkeringen en andere dingen bevatten. Al die onderdelen heten sporen. En elk spoor heeft zijn eigen manier van opslaan. Net als dat je een foto kunt opslaan als JPG, GIF, PNG, BMP enzovoorts, zo kan een videospoor zijn opgeslagen als divx, h.264, mpeg1, mpeg2, mpeg3, mpeg4, Windows Media, en kan een audiospoor zijn opgeslagen als AAC, MP3, AC3.

En dan komt het lastige. Het combineren van de juiste audio- en videocodec met de juiste container.

In een MP4, M4V en MOV bestand vind je vaak H.264 video en AAC audio,
    In een AVI zie je vaak divx video en mp3 audio,
    In een MKV bestand zie je vaak H.264 video en AC3 audio.

En je kunt ook ongebruikelijke combinaties maken, maar dan wordt je meer en meer afhankelijk van plugins en software. Maar je kunt dus ook een MKV bestand maken met Windows Media Video, en AAC audio. Zolang jouw plugins het ondersteunen, is het te spelen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.