30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    Zora la rousse

Uitleg colorsettings Photoshop CS2

Wie kan uitleggen wat deze settings in colorsettings bij Photoshop CS2 doen ?

Het heeft met de behandeling van de omzetting van kleur te maken. Maar wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende settings ?

Bijdrager
    JobKuipers

Ik heb nu helaas even geen tijd maar wil je daar vanmiddag wel uitgebreid antwoord op geven.

Het heeft te maken met de manier waarop foto’s van het ene naar het andere profiel worden omgerekend en hoe er wordt omgegaan met waarden die wel in het bronprofiel vallen en niet in het sourceprofiel, maar zoals gezegd, vanmiddag meer, want ik moet nu de deur uit.

Groet,
    Job

Bijdrager
    Zora la rousse

OK :wink: .
    Alvast bedankt voor je aandacht.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

En tot dat Job zijn uitleg heeft gegeven laat je het gewoon op “relative colorimetric’ staan.
    (na die uitleg van Job ook trouwens)

Bijdrager
    Blieper
    ”EagerB0bNerd”

En tot dat Job zijn uitleg heeft gegeven laat je het gewoon op “relative colorimetric’ staan.

Relativeer…!!!!:wink:

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Blieper”
    ”EagerB0bNerd”

Relativeer…!!!!:wink:

alhoewel Job een fotograaf is, die kan wel eens meer perceptueel zijn ingesteld :wink:

Bijdrager
    WOZ

@JobKuipers:
    Behalve voor krantendruk. Dan kies je voor ‘intent Perceptueel, compensatie zwartpunt gebruiken ‘UIT’. Althans zo verteld Cebuco ons. Gebruik dan ook de krantenprofielen “ISOnewspaper26v4.icc en ISOnewspaper26v4gr.icc”. Ik heb mijn artikel hierover bijna af en zet hem waarschijnlijk vandaag of morgen op macmojo inclusief uitleg, bronvermelding en links. :lol:

Voor niet-krant: idd relatief colometrisch.

Bijdrager
    JobKuipers

Hallo, hier dan de uitleg:

De Intent geeft aan hoe, bij het omrekenen van het ene naar het andere profiel moet worden omgegaan met kleuren die wel in het ene profiel kunnen worden weergegeven en niet in het andere
    In het onderstaande plaatje heb ik een afbeelding gemaakt van 2 profielen over elkaar heen waarbij de lichtgekleurde delen wel in het grote profiel (hier Adobe RGB) vallen maar niet in het kleine profiel (hier sRGB)

Van de 4 intents die in dit rijtje staan zijn er maar 2 geschikt voor fotografie namelijk: Perceptueel en Relatief Colorimetrisch.
    Perceptueel past alle kleuren aan aan het nieuwe profiel. Hierbij blijft de verhouding tussen alle kleuren behouden. Er ontstaat hierdoor over het hele kleurbereik wel kleurverschuivingen (dus ook bij de kleuren die binnen het doel profiel vallen).
    Relatief Colorimetrisch houdt de kleuren die binnen het doelprofiel vallen hetzelfde en past de kleuren die buiten het doelprofiel vallen terug tot binnen het bereik van dat doelprofiel. De kleurweergave is zo neutraal mogelijk, echter bij hoog verzadigde kleuren kan er detailverlies optreden als die kleuren in het doelprofiel niet kunnen worden weergegeven!
    Saturation wordt vooral gebruikt om een zo groot mogelijke verzadiging van kleuren te bereiken en wordt veel gebruikt voor bijvoorbeeld grafieken en diagrammen in bedrijfspresentaties.
    Absolute Colorimetrisch wordt gebruikt in de drukindustrie om drukproeven te simuleren op een papier dat niet hetzelfde is als het papier waarop uiteindelijk gedrukt gaat worden omdat bij deze omreken methode rekening wordt gehouden met het witpunt van het doelprofiel.
    Zelf gebruik in altijd Relatief Colorimetrisch (zoals EagerB0bNerd ook al schreef) omdat je hiermee het meest natuurgetrouwe resultaat krijgt in je prints.

Ik hoop dat het je zo wat duidelijker is geworden. Mocht je nog vragen hebben over colormanagement dan hoor ik ze graag.

Groet,
    Job

Bijdrager
    Zora la rousse

OK, Thx ;-).

Bijdrager
    Zora la rousse

Mag ik nog ff lastig zijn, want ik kom ook dit tegen —>

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zo kun je een softproof maken (dus op je scherm laten zien hoe het uiteindelijke drukwerk er uit komt te zien) Erg nuttig en werkt goed (mits monitor gecalibreerd en je de juiste profielen gebruikt) Ik durf er helemaal op te vertrouwen, maak nooit geen proeven meer.
    als je met je cursor over “simulate paper color” en “simulate black ink” gaat krijg je een uitleg te zien in het venstertje eronder (wat in jouw onderste screenshot wegvalt)
    “Simulate Paper Color” geeft de meest nauwkeurige simulatie, al kan het wel eens schrikken zijn met een krantenprofiel.

Het mooie is dat je beeld niet daadwerkelijk geconverteerd wordt, alleen op het scherm. Je kunt dus in RGB werken en toch een goede indruk krijgen hoe het beeld er uiteindelijk uit komt te zien.

Bijdrager
    Zora la rousse

Wat is dan het nut om een profiel aan een CMYK beeld te hangen. Ik dacht dat je daarmee al kon zien hoe het er in druk uit gaat zien.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je hebt hier meer controle/nauwkeurigheid (zwartpunt en papierkleur)
    je kunt een indruk krijgen *voor* je een conversie doet. (dus bijvoorbeeld hoe je beeld er op ongestreken papier uitziet, terwijl het een profiel heeft voor gestreken papier)
    Of, als je een ultramoderne RGB workflow hebt, hoe je RGB beeld eruit ziet na het drukken
    je originele beeld blijft dus ongewijzigd.

Het is hetzelfde als met printen, dan heb je de mogelijkheid om een conversie te doen van de kleurruimte van je document naar de kleurruimte van de printer. Maar je kan ook een simulatie doen van een bepaald drukprocedé (met behulp van dat profiel ), en dat zichtbaar maken in je print, inclusief simulatie van het zwart en de papierkleur.

Bijdrager
    maurits brock

Zora
    Op mijn website kun je een pdf downloaden waar een en ander wordt uitgelegd.
    http://www.pixelpad.nl/pdfs.html
    De pdf heet “printerprofiel toepassen in Photoshop”. De uitleg is nog gebaseerd op Photoshop CS.
    Binnen enkele dagen volgt een update voor CS2.
    Zaken als kleurruimte, softproof en renderingintent worden in de pdf besproken.

Bijdrager
    WOZ

Daar heb je veel tijd in gestoken volgens mij;-)
    Vindt je het goed als ik je opneem in een lijstje met ‘nuttige links’ op http://www.macmojo.nl ?
    (moet het lijstje nog maken, maar dit is ook erg nuttig)

Bijdrager
    maurits brock

@ Woz: ik voel me vereerd, graag.

Bijdrager
    WOZ

Okay, ik ga het erbij zetten. (DTP-ers alle landen, verenig u;-) )

Bijdrager
    maurits brock

Op mijn website kun je een aangepaste pdf downloaden waar een en ander wordt uitgelegd m.b.t. Photoshop CS2.
    http://www.pixelpad.nl/pdfs.html
    De pdf heet “printerprofiel toepassen in Photoshop (CS2)”.
    Zaken als kleurruimte, softproof en renderingintent worden in de pdf besproken.

Bijdrager
    jimmoor

Je kunt ook eens kijken op de site van het nidf in Haarlem, die heeft een professionele norm neergezet en die kun je downloaden en dan evt. toepassen naar eigen behoefte.

http://www.nidf.nl

Bijdrager
    WOZ

Thanks guys, ik neem dit ook ff mee. Wat voor norm heeft het NIDF? Voor digitale fotografie?

Bijdrager
    Freek.

De NIDF-norm :wink:

Al een tijdje een zeer bekende norm in fotoland. Niet geheel vrij van kritiek links en rechts maar er staan zeker nuttige zaken in.

Ik zal bovenstaande linkjes toevoegen aan ’t [FAQ] Samenvatting van veelgestelde vragen-topic.

Bijdrager
    McJohn

Hey Maurits,

Ik heb je PSD file es gedownload! Héél knap man! Ik heb die doorgemaild naar het bedrijf waar ik werk!
    We gaan die gebruiken/testen om te achterhalen welke PMS kleuren er “out of gamut” zijn.
    Momenteel moeten wij noodgedwongen per klant soms kleurtesten doen om te zien welke CMYK waarden het best de betreffende PMS-C krijgt!

Het probleem zit em ook bij ons dat wij op verschillende dragers printen: polypropyleen, plexi, dibond,… Voor elke materiaalsoort hebben wij dus een aparte ICC.

Is er eigenlijk een verschil in de manier waarop een ICC profiel een kleur interpreteerd vanuit Photohop en Illustrator? Wij werken namelijk constant met PMS-C vanuit Adobe Illustrator en nu ook meer en meer vanuit Photoshop.

groetjes en bedankt!

John

Bijdrager
    WOZ

Is er eigenlijk een verschil in de manier waarop een ICC profiel een kleur interpreteerd vanuit Photohop en Illustrator? Wij werken namelijk constant met PMS-C vanuit Adobe Illustrator en nu ook meer en meer vanuit Photoshop.

Jazeker. Werk je met CS1 of CS2? Photoshop CS1 gebruikt Lab waardes en is profiel-gerelateerd. Als je standaard ISOcoated als cmyk werkruimte hebt en je kiest een pms dan berekend hij deze via Lab naar CMYK. Omdat hij rekening houdt met het profiel is dit de veiligste keuze. zo zal een PMS in een ISOuncoated profiel een andere cmyk waarde geven dan in een ISOcoated profiel. Illu doet dat niet. Die gebruikt de PMS->CMYK tabel van Pantone. Pantone heeft zelf al toegegeven dat deze gebaseerd isop de ‘grootste gemene deler’ qua oinkt en papiersoorten en ook nog eens op een niet ISO-manier verwerkt.

Zie ook hier: Nieuwe Pantone->Cmyk waaier; ISO-2846-1 en 12647-2 compatible.
    http://www.colormanagement.nl/forum/viewtopic.php?t=208

Bijdrager
    McJohn

hey,

wel we werken momenteel met adobe CS2
    als kleurprofiel hebben we voor euroscale coated v2 gekozen omdat deze na conversie met het ICC profiel de beste output heeft.

Bijdrager
    WOZ

Euroscale? hmmm

:wink:

Bijdrager
    McJohn

hallo,

ja, we hadden hier es een testrun gedaan met alle soorten profielen, en deze standaard kwam er als het beste uit,…don’t ask me why,…. maar toch bedankt voor de info van die ISO,…ik zal dat es verder uitpluizen. die ICC is nog redelijk nieuw,….dus misschien ben ik nu wat wijzer,…. thank you!

Bijdrager
    WOZ

No problem! Enne als je vragen hebt, het macosx.nl-forum is altijd open! 8)

Bijdrager
    maurits brock
    ”JohnBeeck”

John en Woz,
    Uit de helpfunctie van Illustrator CS2:
    Steunkleuren weergeven en uitvoeren met behulp van Lab-waarden

Bepaalde vooraf gedefinieerde steunkleuren, zoals de kleuren in de TOYO-, PANTONE-, DIC- en HKS-bibliotheken, zijn gedefinieerd aan de hand van Lab-waarden. De kleuren uit deze bibliotheken omvatten ook CMYK-definities, zodat ze ook compatibel zijn met eerdere versies van Illustrator. Met het palet Stalen kunt u bepalen welke waarden in Illustrator moeten worden gebruikt om deze steunkleuren weer te geven, te exporteren en af te drukken: Lab of CMYK.
    Lab-waarden, gebruikt in combinatie met de juiste apparaatprofielen, geven de meest nauwkeurige uitvoer voor alle apparaten. Als kleurenbeheer essentieel voor uw project is, raadt Adobe u aan steunkleuren weer te geven, te exporteren en af te drukken met hun Lab-waarden.
    Opmerking: Als de optie Voorvertoning overdruk is ingeschakeld, worden de Lab-waarden automatisch gebruikt om de schermnauwkeurigheid te verbeteren. Lab-waarden worden ook bij het afdrukken gebruikt als u de optie Simuleren hebt geselecteerd in het menu Overdrukken in het venster Uitvoer van het dialoogvenster Afdrukken.

zie ook dit draadje:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=886933#886933

Conclusie: de optie Voorvertonen overdruk moet altijd aanstaan voor een zo betrouwbaar mogelijke kleurweergave.
    Voor het gebruik van Lab-waarden voor het afdrukken staat er een foutje in de helpfunctie. De optie Overdrukken simuleren kun je kiezen in het venster Geavanceerd in het dialoogvenster Afdrukken.
    Wanneer je goede printerprofielen hebt en de kleuren vallen binnen het gamut van je printer kun je de gewenste PMS kleuren heel behoorlijk benaderen.

Bijdrager
    Zora la rousse

Volgens mij is dit een hele ingewikkelde uitleg om te zeggen dat je stiekem toch met Colorsync werkt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.