29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

Uitgebreider toetsenbord iPhone

Diverse apps voor de IPhone gebruiken een iets uitgebreider toetsenbord. Hier zijn dan vaak een aantal leestekens en het @ teken op te zien. Kan iemand mij vertellen waar ik zo’n toetsenbord kan vinden.

Bijdrager
    penseel

£$¥<>%#[]&@+= zit er standaard op.

Bijdrager
    Jos Opel

Klopt, maar misschien ben ik iets onduidelijk in de vraagstelling. Ik bedoel op het eerste “tabblad”.

Bijdrager
    KarelWillem

Swiftkey?

Daar is van alles op aan te passen.

En daar zijn vrijwel alle belangrijke extra tekens al direct op het toetsenbord zichtbaar.

Bijdrager
    GoeieDag

iPhone kwartslag draaien?

Bijdrager
    Jos Opel

@karelwillem. SwiftKey ziet er idd goed uit, maar begrijp ik uit jouw reactie dat de toetsen zijn aan te passen? Ik bedoel bijvoorbeeld dat het @ teken op het eerste tabblad staat en dat de functie om.nl of.com te typen onder de punt (.) staan. Het blijkt dat het @-teken alleen op het eerste tabblad staat als er om een emailadres gevraagd wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    penseel

SwiftKey
    De grootste achilleshiel van SwiftKey Keyboard is je privacy. De gratis toetsenbord-app werkt namelijk alleen met volledige toegang, waarna de data van je toetsenbord doorgestuurd kan worden naar de servers. Dat betekent dat SwiftKey in principe elke toetsaanslag van je kan opslaan en kan uitlezen. SwiftKey zegt zelf echter dat je aanslagen alleen worden geüpload als je een optioneel account aanmaakt voor de app, waarmee je je eigen toegevoegde woorden aan het woordenboek tussen apparaten. Bovendien probeert SwiftKey gevoelige informatie te herkennen en te verwijderen, maar dat betekent wel dat SwiftKey die gevoelige informatie kan opsporen. SwiftKey is gratis en heeft geen duidelijk verdienmodel. Dat is eigenaardig.

Bijdrager
    tav

Ik gebruik Gboard ( google toetsenbord) en het voldoet

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>Jos Opel op 4 april 2018 om 17:51</p>
    @karelwillem. SwiftKey ziet er idd goed uit, maar begrijp ik uit jouw reactie dat de toetsen zijn aan te passen? Ik bedoel bijvoorbeeld dat het @ teken op het eerste tabblad staat en dat de functie om.nl of.com te typen onder de punt (.) staan. Het blijkt dat het @-teken alleen op het eerste tabblad staat als er om een emailadres gevraagd wordt.

Nee, ik bedoel eigenlijk dat ‘alles’ er direct al staat.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>penseel op 4 april 2018 om 23:10</p>
    SwiftKey
    De grootste achilleshiel van SwiftKey Keyboard is je privacy (…)

Wanneer Stoppen mensen hier nou eens mee!? het verlenen van  Volledige toegang voor een toetsenbord-app heeft in principe níets met privacy te maken!!! Het wil zelfs niet zeggen dat de app DUS het internet op gaat. Ook niet als je dat wél uit de melding opmaakt die bij die instelling staat. Het motto is duidelijk níet: “oh ik heb nu volledige toegang, dus ik trek maar eens meteen een verbinding open met het internet.” Duik in de developer-documentatie van Apple en je weet hoe het daadwerkelijk werkt. Ik geef hier nog één keer een korte uitleg waarom die instelling er is, en waarom het zo kán zijn dat (in kwaadwillende gevallen) er mógelijk privacygevoelige info op verkeerde plekken kan komen. Let wel dat bijvoorbeeld bij diensten als Facebook de risico’s vele malen groter zijn. Niet zozeer om hoe de app(s) zelf wel of niet werken, maar om wat er met verzamelde data gebeurt. Voordat je in het vervolg zo’n ongegronde en niet onderzochte/onderbouwde conclusie trekt als hierboven, sta je best eerst nog maar eens stil bij of je die diensten dan wel wil gebruiken. Dan nu de eerder beloofde uitleg:

Een toetsenbord-app voor iOS bestaat uit twee delen, namelijk het feitelijke toetsenbord (het ding dat je ziet als je er gebruik van maakt bij het typen) {A} en een hoofd-app met allerlei (extra) instellingen en mogelijkheden {B}. Bij Swiftkey zijn dat bijvoorbeeld zaken als het kleurenschema en dergelijke, maar ook woordenboeken en slide-to-type (en diens instellingen).
    Als je een toetsenbord Volledige Toegang geeft, wil dat alleen zeggen dat het {A} ook functies mag aanspreken buiten zijn eigen containertje. Denk aan zaken als een woordenboek en wat dies meer zij. Veel, zo niet alle developers zetten dat namelijk niet in {A}, omdat dat de snelheid van het gehele toestel negatief beïnvloedt als je het toetsenbord gebruikt. Bovendien past het er meestal eenvoudigweg niet in omdat de grootte van dit gedeelte strikt is beperkt. Als {A} niet buiten zijn eigen containertje mag komen, mag het dingen die in {B} te vinden zijn niet gebruiken. Dát is wat er gebeurt als je Volledige Toegang uitschakelt (lees: als je geen Volledige Toegang geeft aan het toetsenbord.
    In Volledige Toegang mág een app ook het internet op om bijvoorbeeld de woordenboekbestanden bij te werken. Sommige Apps, waaronder ook weer Swiftkey, maken ook gebruik van features als synchronisatie tussen verschillende apparaten (bijvoorbeeld je iPhone en je iPad). Hoewel dat ook niet werkt als je Volledige Toegang niet hebt verleend, stelt SwiftKey duidelijk dat deze functies zijn uitgeschakeld tenzij een account bij Swiftkey zelf wordt aangemaakt.
    Verder wérkt Swiftkey wel zonder Volledige Toegang, maar bijvoorbeeld slide-to-type werkt niet. Dit omdat ook deze functie via de hoofd-app {B} wordt aangeroepen en dat niet mag als Volledige Toegang niet is verleend.

Wat er precies gebeurt met eventuele internettoegang, wordt ook geregeld door de hoofd-app {B}. Voor gerenomeerde apps als SwiftKey geldt dat ze dat echt wel goed uiteenzetten in de gebruiksovereenkomst, die je overigens voor élke app zou moeten lezen. Of onbekende developers dat ook zo goed voor elkaar hebben (zoals van de talloze emoji-toetsenborden) is nog maar de vraag…
    Tot slot: voor zaken die internettoegang vereisen en andere onderdelen die zich in de hoofd-app {B} bevinden, gelden bij toetsenbord-apps dezelfde regels als voor elke andere app. Zo is het ook voor toetsenbord-apps niet toegestaan om langer dan 20 minuten een verbinding open te hebben met het internet en wordt het gehele achtergrondproces na die tijd ook gepauzeerd. Alleen het {A}-deel, dus het toetsenbord zelf, blijft dan actief, zodat je niet zonder toetsenbord zit als je het nodig hebt. Pas als je gebruik maakt van een van de functies die zich in {B} bevinden, wordt dat deel weer aangeroepen.

Ik hoop dat nu voor eens en voor altijd duidelijk is dat Volledige Toegang niet per se betekent dat je privacy in het geding komt. Dat deze optie überhaupt nodig is, komt door hoe iOS de zaken heeft geregeld. Het is hoogst zeldzaam dat je een toetsenbord-app vind waarvan álle functies werken zonder dat Volledige Toegang is vereist, ook als er überhaupt geen internetverbinding wordt gevraagd. Als dit wel zo is, dan heeft men alle functionaliteit in het toetsenbordgedeelte zelf gezet {A} en zal dat de snelheid van je gehele toestel zeer nadelig beïnvloeden. Omdat bovendien ook de grootte van deze container is gelimiteerd in de vereisten van Apple, valt in zo’n geval ook nog maar te bezien in hoeverre een toetsenbord dat op die manier is gebouwd daadwerkelijk toevoeging biedt aan je gebruikservaring. Immers, alle functionaliteiten zitten dan in een wel héél sterke sandbox, wier maximale grootte ook nog eens fors is beperkt. Een en ander komt de functionaliteit niet ten goede.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>KarelWillem op 5 april 2018 om 09:04</p>

<p class=”cite”>Jos Opel op 4 april 2018 om 17:51</p>

Nee, ik bedoel eigenlijk dat ‘alles’ er direct al staat.

Helaas. Op iOS zijn níet alle tekens direct zichtbaar. Was dat maar zo, dan was ik écht blij. Ik gebruik SwiftKey vaak en graag, maar qua toetsindeling is er niet veel anders aan dan het standaardtoetsenbord. De toegevoegde waarde zit hem echt in de extra features, zoals (emoji)voorspellingen, slide-to-type en de emoji-zoekfunctie. Ik moet op iOS (op de iPhone) het eerste toetsenbord nog tegenkomen, die de indeling zo heeft geregeld als in jouw Android-screenshot. Want nogmaals: dan zou ik echt blij zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat stomme iOS ook!
    ;)

Bijdrager
    penseel

(csteelooper). Daar stoppen wij niet mee.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>penseel op 5 april 2018 om 13:29</p>
    (csteelooper). Daar stoppen wij niet mee.

Wat jij wil. Maar ik bedoelde hier nadrukkelijk niet alleen jou; er zijn meer mensen die de melding van Apple verkeerd interpreteren en dat is niet eens vreemd te noemen. Maar het feit dat je het zo stellig zegt ging er bij mij even niet helemaal in. De formulering van de melding bij die optie (Volledige Toegang) is eigenlijk de boosdoener. SwiftKey is niet de enige toetsenbord-app die daardoor ten onrechte het verwijt krijgt kwistig om te springen met de privacy van haar gebruikers. Dat kun je welhaast doortrekken naar élke toetsenbord-app die volledige toegang vraagt, en dat komt dus neer op een kleine 95% van de apps in die categorie. Mensen staan dan, door de manier van formuleren die voor die melding gebruikt is, meteen niet meer stil bij wat volledige toegang nu feitelijk inhoudt en trekken het meteen door naar een vrijbrief voor complete blootlegging van alles wat je met het toetsenbord, of zelfs met je hele telefoon, doet. Maar voor de bekende developers is dat allerminst zo. Stel jezelf gewoon goed op de hoogte van de gebruiksvoorwaarden, zoals je dat altijd zou moeten doen.

Nogmaals: dat een app volledige toegang nodig heeft, houdt niet eens per se in dat de app überhaupt verbinding wíl maken met het internet. In de eerste versie van Swype (van Nuance); dat nu niet meer te vinden is helaas, werd zelfs helemaal géén gebruik gemaakt van internet. Niet voor normaal gebruik, niet voor diagnostiek, nergens voor. Zelfs niet voor de woordenboeken, want die werden met een update van de app via de App Store geactualiseerd. Toch was er volledige toegang nodig, juist vanwége de woordenboeken, die ook hier buiten de “toetsenbordcontainer” stonden en waar dat deel van de app anders dus niet bij kon. Je wil niet wéten hoeveel mensen er toen (ten onrechte) dezelfde bezwaren maakte als jij nu hier…

Bijdrager
    tav

1 zaak waarom ik swiftkey nog niet gebruikt heb is dat het een aantal zaken opslaat zoals het aantal gecorrigeerde woorden, het aantal toetsaanslagen enz. Zelfs als men geen account heeft en deze info kan men niet verwijderen. Indien anders hoor ik het graag

Bijdrager
    KarelWillem

En dat is een probleem, omdat…??

…please note that unless you have opted in to use a SwiftKey Account, all personal and language data generated by SwiftKey is stored locally on your device and is never transferred….

Bijdrager
    tav

Wel ik vind dat onnodige en alsmaar groter wordende data dat opgeslagen wordt op de iPhone en niet kan verwijderd worden

Bijdrager
    KarelWillem

Kom op zeg. Het is 2018. Dat beetje data merk je niet eens.

En uiteraard wordt die data niet voor niets opgeslagen. Anders ‘leert’ dat toetsenbord niet echt bij.

B.t.w. verplicht niemand je om dergelijke toetsenborden te gebruiken natuurlijk.

Moderator
    Night

<p class=”cite”>
    tav op 5 april 2018 om 17:52</p>
    …. en niet kan verwijderd worden

Dat kan wèl. In de Swiftkey app zelf onder ‘Privacy Settings’.

Ik gebruik overigens ook Swiftkey, maar bij iOS staan er geen extra tekens in het lichtgrijs bij, zoals bij KW in de Android versie. En kan ook nergens vinden of je dat bij de iOS versie aan (of uit) kan zetten.

Bijdrager
    tav

Die gegevens verwijderen werkt niet via de tip van Night….. Ik druk daarop en krijg de vraag of ik de data wil verwijderen, ok maar de data blijft erin staan!? Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat wanneer men die data wil wissen met een account moet aanmaken,

Bijdrager
    Jos Opel

<p class=”cite”>ok maar de data blijft erin staan!?</p>

Waar kan ik zien of er data op de iPhone blijft staan?

Bijdrager
    tav

De app SwiftKey openen en naar beneden scrollen bij usage stats

Moderator
    Night

Als je een account aanmaakt, worden die gegevens op de Swiftkey server opgeslagen i.p.v. lokaal. En dat is nu juist wat we niet wilden.

Waar zie jij de data dan staan?

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb SwiftKey even geprobeerd. Ik moest wel een account aanmaken, met allerlei waarschuwingen qua privacy, maar allà, gedachtig het verhaal van @csteelooper heb ik doorgezet en het toetsenbord bekeken.

Ik zag er het voordeel niet van en evenmin dat het iets toevoegt op het reeds bestaande toetsenbord op de iPhone (behalve dat het toetsenbord donker is).

Vervolgens heb ik het weer verwijderd. Niet in de laatste plaats omdat ik het toch niet vertrouw hoe de toegang tot e.e.a. in werkelijkheid geregeld is, alsmede het vastleggen van de toetsaanslagen. 😐

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    KarelWillem

Voordeel van SwiftKey = vooral het ‘swipen’, en het daaraan gekoppelde leervermogen van het toetsenbord. Ik schrijf zes keer zo snel lange teksten, dan ik voorheen deed op een standaard toetenbord.

En een account aanmaken is zeker niet nodig.

Je kunt trouwens het uiterlijk van het toetsenbord ook vrij kiezen; licht, donker, gekleurd, wat je wil.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Jos Opel

@SwiftKey- en Gboardgebruikers, bij beide toetsenborden is er wel de optie “autocorrect”, maar dat gaat me te ver. Ik mis het rode golfje onder woorden die niet bestaan. Ivm handicap lig ik altijd te typen en wil graag de tekst controleren alvorens deze te versturen. Alhoewel ik deze correctielijntjes in dit bericht ook mis. Wat doe ik fout?

Moderator
    Night

In dat geval doe je denk ik juist niets mis en kloppen alle woorden;-)

Bijdrager
    Jos Opel

Mocht ik willen☺️

Bijdrager
    KarelWillem

Mobiel krijg ik die rode streepjes ook niet.

Maar ja, dat is op Android, en ik weet überhaupt niet of ik die anders wel zie.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.