17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Uitbreiding opslaggeheugen

Mijn Macbook Pro met Retina scherm is van februari 2014. Momenteel heb ik een opslagruimte van 250 GB. Dit is echter te weinig. Zijn er mensen die ervaring hebben met uitbreiding van dit geheugen zoals bv de Photofast memory expansion combo kit of ssd uitbreiding naar 512 GB. Of dit laatste mogelijk is weet ik echter niet.

Bijdrager
    koen

Ik heb geen directe link voor jouw Mac voorhanden, maar op ifixit.com kun je een heleboel informatie en handleidingen vinden over het uitbreiden van computers.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  koen.

Bijdrager
    Shmoo

Jeetje,, wat een prijzen..(n)

Ik denk dat je beter je workflow kunt aanpassen en nog een jaartje proberen uit te helpen met deze machine voordat je een nieuwe koopt.

Bijdrager
    Vindplaats

et kopen van een nieuwe laptop is niet aan de orde. Deze voldoet prima; het is alleen dat opslaggeheugen waar ik een oplossing voor moet zien te vinden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De makkelijkste oplossing is een externe harde schijf, maar dat is niet zo draagbaar en als je een laptop gebruikt als je hoofdcomputer dan zou dat wel eens een belangrijk punt kunnen zijn.

Het enige alternatief is inderdaad de SSD vervangen, maar als ik zo even kijk op ifixit.com dan heeft dat iets meer voeten in de aarde dan er eentje in de winkel kopen en zo in de computer schuiven. Welk model MacBook Pro heb je precies? Hier bijvoorbeeld een gids voor het 13 inch-model, en daarvoor heb je een speciale schroevendraaier nodig (zo eentje met een vijfpuntige kop) en een ander soort SSD dan het model dat op een traditionele harde schijf lijkt.

Bijdrager
    Vindplaats

Mijn Macbook Pro met Retina scherm is van februari 2014. Inmiddels heb ik het een en ander gelezen. De vervanging van de SSD, zoals Jakko dat schrijft, is mij te ingewikkeld met mijn twee linker handen. Ik denk dat ik het maar op een externe harde schijf hou, die ik overigens al heb. Het nadeel hiervan is, behalve hetgeen Jakko schrijft, ook dat het dan alleen maar dient als opslag en je het niet kan gebruiken in combinatie met de programma’s op de MAc. Je moet dan weer het een en ander naar de Mac overzetten om de programma’s op de MAc te kunnen gebruiken. Een heel gedoe, maar blijkbaar is dit het goedkoopste en eenvoudigste.

Bijdrager
    mjalblas

Een SSD vervangen in de macbook is vrij simpel. Zie. https://www.youtube.com/watch?v=QhA_nLoezIU
    SSD aanschaffen is ook vrij simpel. https://www.centralpoint.nl/solid-state-drives/samsung/850-evo-m2-1tb-art-mz-n5e1t0bw-num-6046149/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=productlistingads&ref=115&gclid=CN32w-nxrM8CFdU_GwodKukEyA&gclsrc=aw.ds&dclid=CJDIzOnxrM8CFUES0wod-5gDcQ

Zorg voor een complete backup via time machine. Zorg voor een losse backup van foto’s en documenten van je Mac.
    Zorg voor een schone installatie op een losse usb. http://www.icreatemagazine.nl/nieuws/macos-sierra-downloaden/

Plaats de nieuwe ssd. Zet er een schone installatie van Sierra op. En kopieer je foto’s en documenten.

Ready.

Bijdrager
    Shmoo
    Vindplaats op 26 september 2016

et kopen van een nieuwe laptop is niet aan de orde. Deze voldoet prima; het is alleen dat opslaggeheugen waar ik een oplossing voor moet zien te vinden.

Dat wilt natuurlijk niemand maar het is wel beter in je eigen voordeel.

– Prijs van opslag kost vet veel.
    – Je garantie komt meteen te vervallen omdat je zelf gaat klooien.
    – Ooit, achter jaren brengt deze machine hierdoor minder op want je hebt zelf iets gedaan dat niemand anders doet – waarom vraagt men, wat was er stuk?
    – Huidige MacBook Pro + 650,- is bijna een nieuwe.
    – De volgende MacBook Pro’s hebben waarschijnlijk standaard 512GB opslag, precies wat jij nodig hebt.

– Een compact MicroSD kaartje voorlopig in je Mac stoppen, geeft je ook veel meer opslag en kost maar een fractie. Je moet alleen even een klein beetje buiten je workflow werken, maar goed dat is maar tijdelijk. Plus wanneer je de MacBook Pro verkoopt kun je dit SD kaartje ook weer verkopen aan iemand met hetzelfde probleem.
    http://nl.transcend-info.com/Apple/jetdrivelite/

.

.

Bijdrager
    KarelWillem

Vooropgesteld dat ik geen idee heb wat er in zo’n MacBook past, vallen die prijzen toch wel mee?

Meer dan 175 euro hoef je voor een 500GB SSD niet uit te trekken?

http://www.onlinemacwinkel.nl/samsung-evo-500gb.html

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    mjalblas

Je hebt een m.2 harde schijf nodig.:)

Bijdrager
    Vindplaats

Zoals Mjalblas schrijft en in een Youtube laat zien is het vrij eenvoudig om de sdd te vervangen. Dat is in tegenspraak met mijn zoeven gevoerd gesprek met iemand van Appe die zegt dat de ssd vervangen niet mogelijk is. Nu hoeft dat niet zo te zijn maar toch kunnen er zich dan naderhand problemen voordoen. Verder heb ik twee linker handen die het niet fijn vinden om een Mac te openen om daarin wat onderdelen te vervangen. Daarbij komt dat ik met mijn huidige externe hard disk enigszins uit de voeten kan, weliswaar is het een gedoe, maar prijstechnisch het meest voordelig.
    Verder ben ik het me Shmoo eens die het garantieprobleem aan de orde stelt bij vervanging van sdd en ook hierbij aanmerkt dat je wel eens problemen kunt krijgen met de verkoop bij aanschaf van een andere MAc.
    Daarom heb ik besloten om niets te doen en mijn externe harde schijf te blijven gebruiken om later eventueel over te gaan op een nieuwe Macbook. Iedereen bedankt voor de reactie.

Bijdrager
    KarelWillem
    mjalblas op 26 september 2016

Je hebt een m.2 harde schijf nodig.:)

Oké. Enfin. Meer dan € 175,- kost dat nog steeds niet voor 500 GB.

http://www.goo.gl/cZwd1W

Bijdrager
    Shmoo

Bij dit soort problemen is het vaak ook nog zo dat je op dit moment tegen deze drempel van 256GB aan hikt en je niet het gevoel hebt dat je nog eens 256GB te kort komt. Nee, je gevoel zegt, had ik maar 40 – 100GB extra in deze machine. Die overige 156GB moet je wel betalen omdat je geen andere keus hebt maar echt nodig zal je het niet hebben.

Bijdrager
    koen
    KarelWillem op 26 september 2016

http://www.onlinemacwinkel.nl/samsung-evo-500gb.html

Haha, leuk onder gerelateerde artikelen, een USB stick met Yosemite voor €15. :lol:

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  koen.

Bijdrager
    RobApple

OWC Aura 480GB SSD+Envoy MacBook Air en MacBook Pro Retina Mid-2013-2015 € 459,95.
    Door middel van de Envoy behuizing kan de oorspronkelijk door Apple geleverde SSD blijvend gebruikt worden.
    Totale netto opslag wordt 480 GB + 240 GB = 720 GB.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  RobApple.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.