11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    mohmie

Uitbreiding geheugen Macbook (eind 2009)

LS,

Ik heb al aardig wat info hier gevonden over het uitbreiden van het intern geheugen van mijn Macbook. Sinds de upgrade naar Maverick zie ik ontzettend veel het strandballetje, terwijl ik de Mac doorgaans gebruik voor surfen, tekstverwerken en fotobewerking (Aperture). Ik heb niet meer dan 4-5 programma’s tegelijk draaien. De harde schijf (250 GB) heeft nog een dikke 70GB aan vrije ruimte.

Er zit nu 2x1GB in, dat kan (volgens Mactracker, geweldig programma trouwens) opgevoerd worden naar 8GB. Dat moet ik zelf kunnen, het lijkt geen rocketscience.

Maar wat is in deze goed: Mushkin, Corsair, Crucell, Kingston, … Ik lees dat sommigen niet verder gaan dan 2x2GB (wat natuurlijk al een aanmerkelijke verbetering zou moeten zijn) maar als er 8 in kan, dan prik ik er ook het liefst 8 (2x4GB) in. Graag jullie advies en bij voorkeur adressen waar te bestellen c.q. af te halen.

Groet, dank,
    Jeroen

Bijdrager
    Golfgast

The model 6,1 (Late 2009, White Unibody) can use 8gb of 204 pin 1066mhz PC3-8500 RAM

bron: https://discussions.apple.com/thread/4493759?tstart=0

edit: Er van uit gaande dat je de end 2009 MacBook hebt. Versienummer kun je checken door naar ‘Over deze Mac’ te gaan, en dan via ‘Meer info’ naar Hardware.

Bijdrager
    mohmie

Hey Golfgast,

Dank voor je snelle reactie: komt allemaal redelijk overeen met wat ik al gelezen heb dus een (her)bevestiging is altijd goed ;-).

Maar wat zou jij adviseren voor koop: het is nu 2014 en veel topics gaan tot 2012, zo ook de info en prijzen. Niet alles lijkt meer overal te koop. Nu hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar ik vind het een beetje dom om 9 tientjes neer te leggen voor een module die ik elders voor 7 tientjes haal.

Waar zou jij 2x4GB kopen?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    mohmie

Besteld!

Morgen in huis, erin prikken en dan nog een SSD aanschaffen en erin pluggen;-)

Thanks voor de reacties!

Bijdrager
    telskie12

Hi Mohmie,

Werkt het?? Corsair staat niet echt bekend om zijn Mac geheugen dus ben benieuwd of het naar behoren werkt.

Bijdrager
    mohmie

telskie12,

Werkt vooralsnog als een malle: de verpakking van Corsair schreeuwde ook dat het compatible was met iMac, Mb en MbP.

/uploads/community/c692f122875dbc93bd9d4a5e9e3d026eaabe13d0_80882.png

groet,
    Jeroen

Bijdrager
    SunKeeper

Foto: ^^

Als het er zo nadrukkelijk staat kan het ook haast niet anders. Het zijn maar chipjes, en als het toch niet werkt heb je altijd nog garantie.

Bijdrager
    TheBigZ
    mohmie op 24 april 2014

Werkt vooralsnog als een malle.

Tuurlijk werkt het. Corsair verkoopt al jaren setjes “speciaal voor Macs”.

(Of de reepjes die erin zitten veel afwijken van de standaard Corsair reepjes is een ander verhaal. )

Bijdrager
    Лукас

Ik tik altijd de specifieke features van het RAM aan in Tweakers Pricewatch, dan vind je doorgaans een hele lijst. Volgens mij was er een draadje dat ‘Mac en RAM, veelgestelde vragen’ heette, ik ga dat eens opduiken en de wiki updaten met nieuwe linkjes.

Edit: gevonden! Helaas waren er nog geen wikiposts in de tijd dat dat topic werd gemaakt, dus unSOUND heeft alles in de openingspost gezet die ik niet kan wijzigen..

Bijdrager
    telskie12

Thanks, ik kies altijd voor OWC, iets duurder maar echt een Mac leverancier. De reacties over Corsair zijn hier positief dus zal volgende keer Corsair eens proberen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.