10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Niels

Uitbreiding draadloos netwerk

Het draadloos netwerk thuis is niet sterk genoeg om een degelijke internetverbinding te krijgen op de bovenste verdieping. Nu was ik aan het denken om een airport express aan te schaffen om het netwerk uit te breiden of gewoon een nieuw netwerk te creëren zodat we op de bovenste verdieping een goede verbinding hebben (ethernet kabel is aanwezig op de bovenste verdieping).

Nu was mijn vraag of dit een goede oplossing was (nieuw netwerk) of dat er misschien een andere mogelijkheid is.

Dank bij voorbaat

Bijdrager
    Pieterr

AE kopen en boven aansluiten op je ethernetkabel is een prima idee.

Bijdrager
    PvdO

Het lijkt me interessant voor de TS of je dan ook dezelfde netwerknaam e.d. kan houden, zodat je niet van netwerk hoeft te wisselen als je met je MacBook naar boven loopt?

Overigens zat ik met hetzelfde probleem, en heb ik het opgelost door de (enkele) AE op zolder te hangen: hele huis (vrijstaand) had tot mijn grote verbazing vol bereik internet! Scheelt je ook weer 90 euro:smile:

Bijdrager
    TheFonz
    Bijdrager
    Mac Niels

Pieterr, je bevestigt wat ik reeds aan het denken was:smile:

PvdO, dat lijkt me zeer interessant, hoewel ik 9/10 keer boven online ben, omdat mijn bureau zich daar bevindt. Pluspunt is dat ik dan ook draadloos kan printen en niet steeds de printer moet aansluiten op mijn macbook. Dan doet mijn zus ook niet meer moeilijk:lol:

Dank jullie wel voor het advies!

Bijdrager
    mark-a-mac
    PvdO op 13 september 2010

Het lijkt me interessant voor de TS of je dan ook dezelfde netwerknaam e.d. kan houden, zodat je niet van netwerk hoeft te wisselen als je met je MacBook naar boven loopt?

Da’s geen probleem:

1. Gebruik één en dezelfde SSID (via Airport configuratieprogramma)
    2. Gebruik éen en hetzelfde wachtwoord (idem)
    3. Stel handmatig de kanalen in: de een op 6 en de andere op 11 (of 4 en 9 of 8 en 13 bv.)

Et voilà!

Moderator
    Poezenbeest

Dat klinkt simpel, maar het SSD is eigenlijk gewoon een soort herkenning voor mensen van het MAC-adres en twee AP’s hebben zelden hetzelfde MAC-adres.

Je zal voor draadloze versterking van je netwerksignaal is een WDS-netwerk, dat vereist iets meer verdieping in de handleidingen.

Bijdrager
    macpro

WDS is in dit geval niet nodig. Er ligt immers al een netwerk kabel boven.
    Dus de optie om een Airport Express te nemen en die te configureren met dezelfde netwerknaam en netwerkwachtwoord is prima.
    Zo’n constructie gebruik ik hier ook al jaren en dat werkt probleemloos.

Bijdrager
    Pjotr

Theoretisch kan je via een kabel meerdere draadloze toegangpunten aan je netwerk hangen. Zou fijn zijn om de printer en je netwerkschijf overal bereikbaar te maken met je MacBook. Roaming access zou dat zijn. Apple ondersteunt WDS, (wireless ditribution system) Zit dan geen kabel tussen. Gebruik je wel kabels, grote kans dat je meerdere netwerken hebt gemaakt en niet je printer of netwerkschijf kan delen.

Bijdrager
    mark-a-mac
    Pjotr op 14 september 2010

Gebruik je wel kabels, grote kans dat je meerdere netwerken hebt gemaakt en niet je printer of netwerkschijf kan delen.

Ik vergat in mijn lijstje nog op te nemen dat de Express in brugmodus moet staan… (heb je zo met lijstjes). Brugmodus betekent dat Network Adress Translation (NAT) en Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) beide uit worden gezet (kan overigens ook met bijna elke andere -al dan niet wireless- router). Resultaat is dat je één bedraad netwerk hebt met meerdere wireless accesspoints. Door die in te stellen als in mijn post verkrijg je roaming én één lokaal netwerk. Werkt (ook) bij mij thuis al tijden probleemloos.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.