7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    KeesKees3704

Uitbreiden ethernetpoorten

Op mijn Time Capsule (aangesloten) op een modem van Ziggo zitten drie etherpoorten.
    Ik wil een vierde poort hebben om een iMac aan te sluiten.
    Kan ik zomaar ongestraft een port met b.v. een splitter verdubbelen? Zo nee, hoe moet ik het dan oplossen?
    Zo ja, welke splitter kan ik daarvoor gebruiken?
    Groet,
    Kees

Bijdrager
    Gastje01

Nee, dit kan niet. Ieder apparaat heeft een eigen verbinding nodig. Heb je echter te kort, dan kun je dit oplossen met een switch. Kosten een paar tienjes.

Bijdrager
    KeesKees3704

OK, bedankt!
    Een switch: betekent dat dan ” de ene keer ik en andere keer jij” en hoe schakelt hij dan om?
    Groet,
    Kees

Bijdrager
    michelvdb

Neen een switch is niet helemaal ‘nu ik, dan jij’. De switch loopt zijn lijst af welk apparaat aan welke poort hangt en stuurt in functie van de bestemming het verkeer naar de correcte poort. Wanneer verschillende bronnen naar eenzelfde bestemming sturen is het ‘wachten in de rij net zoals bij bus en tram’.

De poorten op kleine modem/routers die thuis en in het kleinbedrijf gebruikt worden zijn een combo modem-router-switch. De router-uitgang zit dan intern. De UTP45-poorten aan de buitenkant zijn sensu strictu switchpoorten.

Bijdrager
    Ouw

Op ethernet kort gezegd twee soorten verkeer. Broadcasts bestemd voor alle aangesloten computers en verkeer dat alleen voor één bepaald systeem bestemd is. Op de oeroude dikke ethenetkabel kregen alle interfaces van alle systemen al het verkeer voor hun kiezen. Later dunne coax en hubs en tenslotte utp met hubs en later switches. Hubs zijn elektrisch plat en geven ieder binnenkomend signaal door naar alle poorten. Een bridge geeft alle broadcasts door, maar verkeer voor één bepaald systeem alleen als dat systeem zich aan de andere kant bevindt. Een switch is als het ware een bridge met meer dan twee poorten. Per poort wordt slechts één systeem aangesloten. Verkeer, anders dan broadcasts, wordt alleen doorgegeven naar de poort met het systeem waarvoor het bestemd is en slechts dan als het signaal ongeschonden ontvangen is. Rommel wordt dus niet doorgegeven.
    En laat het ‘omschakelen’ maar over aan de switch. Daar is ie voor.

Bijdrager
    KeesKees3704

Dank voor de info: weer wat geleerd.
    Groet Kees

Bijdrager
    mark-a-mac

Deze switch bijvoorbeeld. Maar je zou ook kunnen overwegen een tweede WiFi-router (hoeft niet per sé een Extreme te zijn) in bridged mode te gebruiken. Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot een tweede Wireless Access Point. Bijvoorbeeld als je ergens onderweg van je TC naar je 4e Mac een plek hebt waar je wat slechter bereik hebt op je (eventueel aanwezige) draadloos netwerk.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.