12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jackflash

Uitbreiden Airport extreme met airport express

Hallo,
    Ik wil mijn netwerk thuis uitbreiden, zodat ik ook op de 1e en tweede verdieping een netwerk heb om mijn iphone te kunnen gebruiken. Ik heb diverse fora doorzocht en ik kom wel wat nuttige info tegen, maar echt duidelijk vind ik het allemaal niet. Hopelijk kan iemand mij helpen. Mijn situatie is de volgende. Ik heb op de begane grond een imac staan en een airport extreme (in een andere kamer). Deze extreme is gelinkt aan een breedband (ziggo) modem via een netwerkkabel. op verdieping 1 wil ik de airport express gaan gebruiken (via stopcontact, verder dus draadloos).

Ik ben inmiddels zover dat beide apparaten in het configuratieprogramma groene lichtjes hebben. De airport extreme werkt gewoon zoals gebruikelijk. Ik heb alleen het idee dat de express niet werkt. Als ik nl naar boven ga met de iphone, wordt het bereik slechter, terwijl ik juist dichter bij het express apparaat kom.

De instellingen die ik heb. Airport extreme: draadloze modus: maak draadloos netwerk aan; vinkje bij ”sta uitbreiding netwerk toe”; radiomodus automatisch; radiokanaal kiezen automatisch; beveiliging wpa2 persoonlijk.
    Express: verbind met draadloos netwerk.

Ik heb gelezen dat deze eigenlijk op ”neem deel aan wds netwerk” moet, met als modus ”relais” vinkje op ”sta draadloze clients toe en het invullen van het ID code van de extreme bij WDS primair. Bij deze instellingen wordt mijn express niet meer herkend en moet ik ‘m resetten. Wellicht dat ik bepaalde instellingen niet goed heb staan?

Wat doe ik fout? Wie kan mij (graag in lekentaal) uitleggen welke instellingen ik moet checken of wat ik moet veranderen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Alvast dank, Michel

Bijdrager
    Star65

Volgens mij moet je bij de Express het volgende invullen/kiezen:

Draadloze modus: Breid draadloos netwerk uit
    Vinkje bij sta draadloze clients toe.

Naam van het draadloos netwerk kies je het netwerk wat je wilt uitbreiden (Dus naam van je eigen draadloos netwerk)
    Beveiliging: hetzelfde invullen als bij je Extreme (WPA2 persoonlijk)

Bijdrager
    jackflash

Die optie heb ik niet bij de airport express. Daar kan ik alleen kiezen verbind met draadloos netwerk, maak draadloos netwerk aan of neem deel aan wds netwerk. De optie ”sta draadloze clients toe” kan ik alleen kiezen als ik ”wds” heb geselecteerd. Bedoel je dat ik die optie (wds netwerk) moet selecteren?

bij de extreme kan ik overigens ook selecteren ”breid draadloos netwerk uit”, maar heb hem nu op ”maak draadloos netwerk aan” staan

Bijdrager
    Star65

Strange. De Extreme staat goed.

Zelf kan ik bij de Express kiezen uit 4 opties:
    1) Maak draadloos netwerk aan
    2) Neem deel aan WDS netwerk
    3) verbind met draadloos netwerk
    4) Breid draadloos netwerk uit
    5) uitgeschakeld

Ik weet niet of de Express die optie 4 niet geeft als hij geen netwerk kan vinden om uit te breiden?
    Dus misschien een keer configureren in de buurt van de Extreme.

Andere mogelijkheid:
    Misschien een keer een reset uitvoeren van de Express? Pen indrukken in kleine knopje aan de zijkant (en blijven indrukken) terwijl je hem in het stopcontact steekt.

Bijdrager
    jackflash

Beide opties geprobeerd, maar ik zie geen optie 4) breid draadloos netwerk uit. Gek inderdaad. Ik heb ook al een software update uitgevoerd, dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.

Anderen misschien nog ideeen?

Bijdrager
    jasper050

Ik heb zelf ook een tijd zitten klooien en vervolgens het zoals Apple Suport het aangeeft.

Keurig alles exact stap voor stap gedaan en nu werkt het prima.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik denk dat je een oudere AirPort Express hebt.

Wat zijn de leeftijden van de apparaten? Niet alle versies ondersteunen alle functies.

Versie versie van de firmware staat erop? Op beide apparaten dezelfde?

Bijdrager
    jackflash

Airport express versie 6.3

Airport extreme versie 7.5.2

De express zou toch moeten kunnen dienen als verlengstuk? Dat is toch juist 1 van de ”core” eigenschappen die het apparaat heeft?

Bijdrager
    jackflash

Nog iemand met tips misschien?
    Ik heb nog wat zitten klooien en ben erachter gekomen dat de enige optie, waarbij beide apparaten in het configuratieprogramma verschijnen (met groen lampje), is wanneer ik de express op ”verbind met draadloos netwerk’ zet. Alleen lijkt het alsof het netwerk helemaal niet wordt uitgebreid. hij maakt alleen maar contact met het hoofdstation. Hopelijk heeft iemand nog goede ideeen, want ik word er helemaal tureluurs van:(

Bijdrager
    jobz

Ik heb een setup met een Extreme en een Express (Extreme op KPN-modem aangesloten, Express op zolder).

Extreme met 7.5.2.

Mijn Express heeft ook software 7.5.2 (je loopt dus 1,2 achter) en dan kan je dit instellen:

Bijdrager
    jackflash

Schijnbaar heb ik een eerdere versie, waarbij je niet kan updaten tot 7.5. 6.3 is de hoogste versie die mogelijk is voor dit apparaat. Zou dat de reden zijn?

Bijdrager
    jobz

Zou kunnen. Mij tip: express volledig reseten (hard reset) en dan de firmware updaten naar hoogste versie.
    http://support.apple.com/kb/ht3728
    http://support.apple.com/kb/HT1218?viewlocale=nl_NL

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.