30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Josh_b

Uitbetaling onder contracturen

Vandaag ging ik mijn loonstrookje ophalen bij die oh zo leuke Albert Heijn (niet dus)
    Ik wordt daar half niet ingepland soms maar 2,5 uur per week, gewoon schofterig. En maar mensen blijven aannemen.
    Anyways nu gaan ze me ook nog onder mijn contracturen uitbetalen, ik heb een contract voor 16 uur per maand. Maar ik heb maar 11 betaald gekregen. Ik neem aan dat ik gewoon in mijn recht sta als ik nog 5 uur uitbetaald wil krijgen.
    Weet iemand hoe dit zit, ik heb ondertussen al meer dan genoeg van die hele Albert Heijn.

Bijdrager
    Koetjesreep

Je krijgt waar je voor werkt neem ik aan.
    Je hebt 11 uur gewerkt, dus krijg je 11 uur uitbetaald.

Bijdrager
    Hostyle

Vreemde situatie, en ik weet ook zo niet wie in zijn gelijk staat. Als jij een 16-uren contract hebt, moet je volgens mij ook minimaal 16 uur werken (uitgezonderd vakantie-uren, ziekte, etc.).

Bijdrager
    Josh_b

Ja maar ik heb een contract voor 16 uur, dus ik neem aan dat er van beide kanten aan dat contract gehouden moet worden. In andere woorden IMO plegen ze nu gewoon contract breuk

Moderator
    Pete.Z

Tja, begin met het lezen van je contract, en kijk of je alle contract uren betaald krijgt, of alleen de echt gewerkte contract uren.

Ik neem tenminste voetstoots aan dat je, zoals alle goeie Hollanders, je contract nog nooit ingekeken hebt.
    (ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan,zeg ik er direct bij)

Bijdrager
    Josh_b

Ik heb al wat gevonden, klik

Ondertussen ga ik wel ander werk zoeken. Die hele AH kan de stront inzakken, ik heb nog nooit zo’n slechte werkgever meegemaakt. En ik ga hier ook nog even werk van maken, want uit bovenstaande haal ik dat ik gewoon recht heb op die 5 uur.

Edit: @Pete.Z ik zal dat ding eens zoeken:P maar contract uren is volgens mij gewoon een algemeen begrip dat je minimaal zoveel uur kan werken per maand. En als hun dat niet doen, is dat lekker hun probleem. Maar ik wil gewoon m’n geld. Kom nou ik heb nu maar iets van €50 verdiend. In het weekend werk ik in een snackbar, daar verdien ik evenveel in een week als de hele maand bij de AH.

Bijdrager
    Josh_b

In het contract staat uw arbeidstijd bedraagt 16 uur per periode van vier weken.
    Ze hebben zelfs een berekening erbij gedaan van hoeveel dat in euro is. Er staat nergens dat ik minder uitbetaald kan krijgen.

Bijdrager
    trabant
    ”Josh_b”

Ondertussen ga ik wel ander werk zoeken. Die hele AH kan de stront inzakken, ik heb nog nooit zo’n slechte werkgever meegemaakt.

je hebt ook vast al een ruim arbeidsverleden. Is de landbouw iets voor je?

Bijdrager
    Josh_b

Neej das niks voor mij ben ik bang:P
    En mijn arbeidsverleden is best lang ja

Scapino
    McDonalds
    ARN B.V.
    Albert Heijn
    Snackbar Hans

En afentoe gewoon wat oppassen.

Bijdrager
    Hostyle

Uh oh, een jobhoppert…:o

Vast een tip voor je latere carriere. Zorg dat je CV wat minder wisseling laat zien in een korte periode:wink:

Bijdrager
    Calpa

Snap sowieso niet dat mensen vrijwillig bij supermarkten gaan werken als vakkenvullers en dergelijken.. Hoe langer je er werkt, hoe duurder je wordt en hoe liever ze hebben dat je weer vertrekt.

Ga dan bij een bouwmarkt werken; iets grotere dingen inpakken en hoe langer je er werkt, hoe liever ze hebben dat je blijft. Bovendien leer je ook nog eens wat qua doe-het-zelven.

Bijdrager
    trabant

Met als gevolg dat bedrijven het niet meer aandurven om in hun personeel te investeren en daardoor lopen klanten weg omdat het personeel te stom is om te schijten, laat staan dat ze hun gat nog kunnen vegen…

Bijdrager
    iPrincess

Hoi

Ik werk zelf ook bij de Albert Heijn, en als ik minder uren word ingepland, dan krijg ik die uren ook niet betaald. Ik ben afgelopen maand ook een keer naar huis gestuurd omdat er geen werk was, en die uren heb ik ook niet uitbetaald gekregen. Het is echt superlullig, ik geef het echt toe, maar het is niet anders.

Ik vind het wel strontvervelend dat ze steeds nieuwe mensen aannemen terwijl jij de hele tijd roept dat je extra uren wilt hebben, en ja, dat is eigen ervarig :x

Bijdrager
    iPrincess

Trouwens, als jij maar 11 uur hebt gewerkt, dan krijg je maar 11 uur uitbetaald. Heb je wel die 16 uur gewerkt dan moet je even naar je teamleider gaan.

Bijdrager
    diotav

Vulploegmedewerkers krijgen toch meestal een 0-uren contract?

Bijdrager
    iPrincess
    ”diotav”

Vulploegmedewerkers krijgen toch meestal een 0-uren contract?

Nee, bij ons in ieder geval niet. Iedereen bij ons heeft een 6-urencontract, alleen een paar hebben meer of minder uren.

Bijdrager
    PvdO

Bij mij 12 urencontract. Per maand dus. Tegenwoordig haal ik per week het dubbele.
    ‘Help ons de zomer door’ zei mijn baas nog vandaag:D

Nu is dit wel een heel rooskleurig voorbeeld… supermarkten kunnen heel vervelend zijn wat werktijden betreft.
    Ik begin nu als 18-jarige ook te merken dat ik eerder word afgebeld, maar zo gek is dat niet als je een 16-jarige hetzelfde werk kan laten doen. Zo veel hersens en levenservaring heb je nou eenmaal niet nodig als vakkenvuller…
    Alhoewel je dan wel de klusjes krijgt waar je ‘dingen voor moet kunnen’ (dwz een PDA bedienen…).

Misschien kan je proberen wat vaker te werken bij de snackbar als je dat leuk vindt;)
    Of anders ergens anders:D in de vakantie zoeken ze best wel wat mensen overal…

Moderator
    Poezenbeest

Dat iPrincess en Josh dit lullig vinden, kan inderdaad kloppen… Zij kunnen er toch ook niks aan doen dat er geen werk voor hen is?

Maar, zo zegt de wet (art 7:627 BW): Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht.… logisch, maar de wet voegt er in het volgende artikel (7:628, lid 1): De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen. What the fuck? Wetteksten? Juist, het zou de jeugd sieren om zich daar eens in te verdiepen of lid te worden van een vakbond, die dat voor je doet.

Het eerste artikel zegt gewoon dat als je niet werkt, dat je dan geen loon krijgt. Het tweede artikel zegt dat je je volledige arbeidsduur uitbetaald moet krijgen, als jij er niets aan kan doe dat het aantal uren uit je contract niet hebt kunnen werken. Owja, alleen als dat in je contract staat, dan kunnen andere regels gelden in de eerste zes maanden.

Dan trouwens nog, als de uren vakantie-uren zijn, dan moet er nog betaald worden volgens deze regeling (art 7:639, lid 1): De werknemer behoudt gedurende zijn vakantie recht op loon.

Wat ik zou aanraden is om lid te worden van de vakbond, het supermarktpersoneel heeft er eentje bij de FNV en CNV. Het lidmaatschap gaat naar inkomen, dus het is niet zo erg duur. Wel krijg je gratis deskundige hulp in dit soort zaken en ook kennen zij de CAO goed en weten ze welke uitspraken rechters hebben gedaan. Zij voeren desnoods een rechtszaak voor jou. Ten aanzien van proeftijden: stem nergens mee in, zeg dat je het begrijpt en ga er na je proeftijd mee aan de slag.

Sowieso, als zij jou zestien uur per week beloven, dan moeten ze jou ook de gelegenheid geven om die te werken. Kan dat niet, dan moeten ze van goede huize komen om jou dat te laten betalen. Neem je vakantie op, dan heeft dat alleen invloed op de te werken uren, niet op het week- of maandloon.

Bijdrager
    iPrincess
    ”Zerk”

Dan trouwens nog, als de uren vakantie-uren zijn, dan moet er nog betaald worden volgens deze regeling (art 7:639, lid 1): De werknemer behoudt gedurende zijn vakantie recht op loon.

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb binnenkort 3 weken ‘vakantie’. Maar als ik je artikel begrijp, krijg ik die uren gewoon uitbetaald. Of is dat je vakantiegeld?

Ik snap het gewoon even niet. Het lijkt me gewoon raar dat je uren uitbetaalt krijgt die je niet werkt :o

Bijdrager
    PvdO

Dat lid geldt voor full-time krachten die niet per uur betaald krijgen, maar een vast maandsalaris.

En nee, dat is geen enkele vakkenvuller vermoed ik:P

Bijdrager
    iPrincess

Jammer :P. Nee, ik ben inderdaad niet full-time.

*had zich al even rijk gerekend* :innocent:

Bijdrager
    Josh_b

Ik snap er niks meer van, ik weet alleen dat ik een 16-uren contract heb.
    En als hun dat niet kunnen bieden is dat toch hun probleem, stel dat ik rekening hou met het inkomen van 16 uur en ik krijg elke keer minder. Dan moet ik zeker maar uitzoeken hoe ik rond kom!?

En AH lapt wel meer regels aan hun laars, want dat “All-in loon” mag ook niet volgens de CAO, van de buitenkant lijkt de AH allemaal leuk en aardig, maar het is gewoon een asociaal bedrijf met meer dollartekens in de ogen dan andere bedrijven.

En vanaf 31Juli ben ik tot 26 Augustus op vakantie, krijg ik nog iets uitbetaald ofzo? Ik snap er niks van, dingen als ADV en nog wat van die drieletterige termen.

Bijdrager
    iPrincess

Je hebt een 16-urencontract, maar je krijgt naar je uren betaalt. Bij 11 uur krijg je 11 uur betaalt, bij 24 uur krijg je 24 uur betaalt. Je mag je baas er wel op aanspreken dat je gewoon wil werken, want als het echt iedere maand zo is dan moet of het contract worden aangepast, of je baas moet je gewoon je contracturen aanbieden. Dat All-In loon mag trouwens wel, er is toen ook een rechtzaak over geweest. AH kreeg gelijk.

En wat betreft je vakantie. Zie mijn vorige post en de reactie van PvdO

Moderator
    Poezenbeest
    ”iPrincess”

Misschien een beetje off-topic, maar ik heb binnenkort 3 weken ‘vakantie’. Maar als ik je artikel begrijp, krijg ik die uren gewoon uitbetaald. Of is dat je vakantiegeld?

Ik snap het gewoon even niet. Het lijkt me gewoon raar dat je uren uitbetaalt krijgt die je niet werkt :o

Je vakantiegeld (meestal 8% van het salaris) staat los van je vakantie-uren. Het minimum aantal vakantie-uren is vier maal de werkduur van één week.

Ik heb een baan en moet 36 uur per week werken, daar zit in dat ik vier maal 36 uur niet werk, dat zijn mijn verlof-uren. Of ik die nou in één keer opneem, of verdeeld over het jaar, ik krijg iedere maand gewoon mijn salaris uitbetaald op basis van die 35 uur. Daarnaast krijg ik ook vakantiegeld en eventueel andere periodieke uitkeringen, zoals een dertiende maand.

Dat principe van zoveel uur werken en zoveel uur vakantie staat in een CAO en in de wet, hier kan zelfs AH niet onderuit.

Bijdrager
    Calpa
    ”trabant”

Met als gevolg dat bedrijven het niet meer aandurven om in hun personeel te investeren en daardoor lopen klanten weg omdat het personeel te stom is om te schijten, laat staan dat ze hun gat nog kunnen vegen…

Wut? Ik zeg juist dat er bij bouwmarkten juist wel wordt geïnvesteerd in het personeel; zelfs partimers met een 8-uren contract.

Bijdrager
    trabant

Niet in de periode dat ik het huis verbouwde. Ik heb het dan ook over kennis die iets verder gaat dan wat er in het
    actuele winkelassortiment van de winkel zit. Een nieuwbouwhuis hoef je als het goed is niet op te knappen. Maar iets op die ouwe meuk zien aan te sluiten, dat is de kunst.

Bijdrager
    Thomash

aaaah de AH. Geweldig bedrijf… not. Ik heb vandaag van half 6 tot kwart over 10 gewerkt (was eigenlijk kwart voor 9, maar ze hadden meer dan ze gedacht hadden..) en… nu komt het zielige, ik moet morgen ochtend om 7 uur daar ZIJN.. en tot 4 uur ’s middags! Nou een puber lichaam is dan wel heeeeeel moe. Zielig he?:D

Bijdrager
    .Robin

@Thomash, dat doe ik zo vaak.. Alleen werk ik niet bij de AH maar bij de C1000… :?

Maar dat doet er nu even niet toe..

Bijdrager
    trabant

Als ik zie hoelang jullie tieners door kunnen feesten en hoeveel drank jullie kunnen verstouwen, dan overleven jullie een achturige werkdag ook nog wel.

Bijdrager
    .Robin

Mij hoor je ook niet klagen. Soms draai ik dagen van 10 tot 12 uur… :innocent: Geld verdienen kan ik weer meer drank verstouwen.. :evil:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.