12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    erwin33

Uit sluimerstand halen Mac Mini grijs desktop met streepjes statusbalkje eerst

Mijn Mac Mini (late 2012) haalde ik voor het eerst eens uit sluimerstand naj zo’n 5 1/2 uur. Het lampje branden ook helemaal niet meer op de Mini, normaal nog wel. Toch kon ik hem met ‘enter’ uit slaapstand halen maar toen kreeg ik een grijze desktop met een statusbalkje met verticale streepjes waarnaar hij overging naar mijn normale desktop. Mijn draadloze muis deed het echter ook niet dus moest opnieuw verbinding maken. Hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen in het vervolg?

Moderator
    Night

Ik wist niet dat een Mac Mini ook al ‘Safe sleep’ kent…

[Update: Bedankt @goeiedag. Blijkbaar komt is dit dus ook bij de mIni van toepassing]

Bijdrager
    erwin33

Ik zou het niet weten, het is de eerste keer dat ik hem zo lang in sluimerstand had.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijdrager
    erwin33

Ok duidelijk maar hoe komt het dat mijn draadloze Apple mouse ook in sluimertijd komt en blijft terwijl mijn Mac er dan al uit  is, na die grijze desktop met dat statusbalkje?

Moderator
    Night

In onderstaande link staat Safe sleep nog wat duidelijker uitgelegd, ook wat dat tot gevolg heeft voor de bluetooth verbinding:

https://macenthusiasts.com/what-happens-when-you-put-mac-laptops-to-sleep/

Controleer allereerst dus even of jouw instellingen m.b.t. bluetooth goed staan ingesteld.

Desgewenst kun je ook nog even stap 3 en 4 (en desnoods ook stap 5) uitvoeren.

Bijdrager
    erwin33

De bluetooth instellingen staan gewoon alle 3 aangevinkt bij instellingen en geavanceerd. Dus mijn Mac gaat uit slaap stand met een druk op een toets, echter als hij te lang in sluimerstand staat zoals beschreven in de openingspost verbreekt de bluetooth verbinding en deze kan ik niet uit sluimerstand halen. Of moet ik dan als hij uit sluimerstand is, nog een keer op een toets drukken ofzo? Want mijn toetsenbord gaat wel mee uit sluimerstand.

Moderator
    Night

Deep Sleep / Safe Sleep / Hibernation is eigenlijk bedoeld voor laptops omdat deze kunnen uitvallen als de batterij niet voldoende stroom meer levert. Op een laptop zitten normaal gesproken geen bluetooth devices aangesloten, zoals een draadloos toetsenbord of draadloze muis. Apple heeft er wel voor gezorgd dat je een Mac kunt wakker maken via een draadloos toetsenbord, maar dat is één device. Kennelijk is jouw muis een slechte tweede.

Persoonlijk zou ik het hele probleem omzeilen door je sleep modi anders in te stellen m.b.v. het Terminal commando

pmset

(meer info in het onderstaande artikel)

Hierdoor zal je Mac niet meer in deep sleep gaan maar ‘gewoon’ gaan slapen. Dat is in jouw geval geen enkel probleem omdat jouw Mini tóch gewoon aan een netsnoer hangt.

(zie The Differences Between Sleep and Hibernate Mode in dit artikel)

Bijdrager
    erwin33

Inderdaad, dat is voor mijn Mac het beste.  Maar het artikel gelezen maar hier kom ik niet uit. Welke handelingen moet ik doen in mijn geval, stap voor stap?

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 23 uur geleden door  erwin33.

Bijdrager
    erwin33

Niemand die mij hier verder mee op weg kan helpen?

Moderator
    Night

Typ

man pmset 

in Terminal. Dan krijg je een overzicht van alle instellingsmogelijkheden (‘man’ staat voor ‘manual’ ofwel ‘gebruiksaanwijzing’)

Ik denk dat jij nu hybernation mode = 3 ingesteld het staan op jouw Mini. Dat moet je zien te veranderen naar ‘0’:

hibernatemode = 3 (binary 0011) by default on supported portables. The system will store a copy of memory to persistent storage (the disk), and will power memory during sleep. The system will wake from memory, unless a power loss forces it to restore from disk image.

hibernatemode = 0 (binary 0000) by default on supported desktops. The system will not back memory up to persistent storage. The system must wake from the contents of memory; the system will lose context on power loss. This is, historically, plain old sleep.

Hoe je dat moet doen, lees je hier:

https://www.macworld.com/article/1053471/software/sleepmode.html

Bijdrager
    erwin33

Ik heb pmset gedaan toen sudo pmset -a hibernatemode 0, dit gekopieerd en geplakt, enter pasword ingegeven, enter. Maar of hij nu goed staat weet ik niet. Waar kan ik de veranderde instelling terugvinden?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.