11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Osovega

Uit sleep mode komen duurt heel lang (+ 2 minuten)

Hoi allemaal,

Ik loop al een tijd te zoeken op internet naar een oplossing maar kom er niet uit. Vandaar deze post.
    Sinds februari heb ik een macbook (13inch i5). Ik heb nu het probleem dat de macbook, als hij langere tijd (paar uur) niet gebruikt is, het heel lang duurt om uit de sleep mode te komen. Ik zie ik het bureaublad al wel zoals het ook was toen ik de macbook achter liet, alleen kan ik de muisaanwijzer (of het toetsenbord) nog niet gebruiken. Deze fase (waarin de macbook vast lijkt te zitten) duurt ongeveer 2 minuten en soms nog langer. Daarna kan ik de macbook weer gebruiken.

Ik heb het uitschakelen van de HDD in sleep mode al uitgezet in de energie opties, maar dat lijkt ook niet de oplossing. Op de macbook is de laatste versie van OS X geinstalleerd.

Ik heb ook een iMac en die kan ik direct gebruiken nadat hem uit de slaap modus haal.

Bijdrager
    johnkeates

Hoeveel RAM heb je, en zie je de voortgangsindicator onderin het scherm lopen als ie dan aan gaat?

Bijdrager
    Osovega

Er zit 4 GB RAM in de macbook.

Soms zie ik een wit doorzichtig scherm met voortgangsindicator, maar zodra die balk is volgelopen krijg ik mijn bureaublad te zien en blijft hij alsnog 2 minuten of meer op mijn gewone bureaublad ‘hangen’ terwijl ik niets kan doen.

Bijdrager
    GrannySmith

Kijk eens naar je S.M.A.R.T. parameters van je vaste schijf… klinkt naar OSX die lang bezig is bepaalde sectoren te lezen…

Bijdrager
    Hermanko

Ga naar Hulpprogramma’s : schijf hulpprogramma > Mac HD > Controleer / Herstel schijfbevoegdheden ..

Bijdrager
    Osovega

Ah, bedankt. Ga ik vanavond bekijken!

Bijdrager
    Osovega

Ik heb net de schijfbevoegdheden en het volume zelf gecontroleerd en ook hersteld. Zaten een aantal fouten in. Hopelijk was dit het probleem. Zoja dan bedankt voor jullie snelle reaktie. Zo nee dan laat ik het hier nog wel weten;! .

Bijdrager
    Osovega

Vanochtend, vol ververwachting, mijn macbook weer uit de slaapmode gehaald. Het witte scherm kwam tevoorschijn en de voortgangsindicator liep netjes vol. Het bureaublad komt te voorschijn en ik verwacht hem te kunnen gebruiken. Helaas, weer moest ik daarna 3 minuten wachten voordat de muis te gebruiken was.

Wat me wel opviel is dat vlak voordat hij weer te gebruiken is, de icoontjes in de bovenbalk verdwijnen en dan weer één voor één terugkomen en dat ook de WIFI opnieuw verbinding gaat maken.

Ik heb nu een nieuw account aangemaakt en ga kijken of hij daar hetzelfde probleem heeft.

Mocht iemand nog tips hebben dan hou ik me aanbevolen.

Bijdrager
    Hermanko
    Bijdrager
    Hermanko

Een bekende van mij, heeft eenzelfde MacBook en had 2 maanden na aanschaf een nieuwe (garantie) harde schijf nodig …

Bijdrager
    Osovega

Het probleem zat erin dat mijn macbook, na meer dan 4 uur in sleep mode, automatisch in een hybernate mode komt waardoor hij de data uit het RAM wegschrijft naar de harde schijf. Opstarten uit deze mode duurt lang (zeker als er veel apps open staan) Ik heb dit uitgeschakeld en hij start nu, bijvoorbeeld ’s ochtends, direct op.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.