6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Mike1992

Uit hibernate komen mislukt

Vraagje,

Ik heb sinds een paar weken een SSD in mijn apple gezet.

OSX opnieuw geinstaleerd met de cd’s en via timemachine de hele handel teruggezet.

Werkte perfect, echter als ik hem uit hibernate haal (bv accu leeg) dan loopt het balkje tot de helft heel snel.(Is ssd, dus normaal) Daarna staat ie stil. en even later komt er van boven naar beneden een grijs vlak met erin een zwart vlak met witte text in 10 talen dat er wat misgegaan is en dat ik de computer moet herstarten dmv de aan/uitknop…

Lijkt mij niet horen?

Als ik hem dan opstart zegt apple ook: u heeft de computer uitgezet wegens een probleem.

Weet iemand wat het probleem kan zijn, en/of hoe ik dit kan verhelpen?

Bijdrager
    Hansi2124
    mikeedelenbosch op 03 januari 2011

en even later komt er van boven naar beneden een grijs vlak met erin een zwart vlak met witte text in 10 talen dat er wat misgegaan is en dat ik de computer moet herstarten dmv de aan/uitknop…

Dat is dus een kernel panic.
    Dit kan dus vele oorzaken hebben.

Bijdrager
    Mike1992

Het is inderdaad een kernel panic,

Maar ik weet niet hoe op te lossen. Is de ssd te snel, dat ie te snel naar ram wil schrijven wat mislukt?

Hardwaretest slaagt en er is niks mis muv het uit hibernate komen, werkt perfect verder ( Snel en stil)

Of heeft iemand sugesties wat dit zou kunnen zijn?

Bijdrager
    me.com

Ik heb precies hetzelfde! Krijg een Kernel Panic zodra hij uit hibernation mode probeert te komen.

De SSD-schijf die ik heb is een OCZ Vertex 2 60GB mocht dat uitmaken…

Bijdrager
    Vinhelper

Kennelijk is OS X nog niet heel lekker gebouwd op SSD’s (van andere merken).

Zou dit bij de nieuwe MacBook Air ook voorkomen?

Bijdrager
    iep

Om welke ssd en welke Mac gaat het precies (je moet wel even de exacte modelnummers opzoeken, die zijn heel belangrijk)? Met de applicatie Console (standaard in OS X aanwezig) kun je onder het kopje “System Diagnostic Reports” de log van de kernel panic vinden. Zou je de inhoud daarvan misschien hier neer willen zetten? Hier staat vaak in wat de kernel panic veroorzaakt heeft.

@me.com: er is een bekend probleem met ssd’s met een Sandforce controller en terugkomen uit de slaapstand. Jouw Vertex2 is zo’n Sandforce ssd. Op het forum van OCZ zul je wat lotgenoten vinden die naarstig op zoek zijn naar een oplossing. Er zijn wel wat workarounds maar geen daadwerkelijke oplossingen. Ook een nieuwe firmware update verhelpt het probleem niet. Zie ook een topic op Macrumors: OCZ Vertex 2 in 2010 Mac Pro 6-Core – Known issue with Sandforce SSD’s.

@Vinhelper: ssd is relatief nieuw (de geheugentechniek niet, de rest zoals de controller juist wel) waardoor de ene helft probleemloos zo’n ssd gebruikt en de andere helft er problemen mee ondervindt. Het gebruik van het OS is daar niet bepalend voor noch het merk ssd. M.a.w. Windows en Linux users hebben er even veel last van en het komt ook voor bij de ssd’s die Apple zelf gebruikt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.