15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    pieter78

UDF schijf mounten?

Ben door een collega ingeschakeld om het volgende probleem op te lossen: home video is gebrand op DVD-R als UDF volume (rev 2.01) maar opent niet op Win / Mac. Via Toast kan ik de Disc Info opvragen, die 2 sessies toont waarvan de 2e niet is afgesloten:

Hoe kan ik aan de inhoud komen, om deze veilig te stellen? Mounten in Terminal? (eerste pogingen niet gelukt) Op een of andere manier iets proberen met ISO9660? Andere opties? Via een forum topic elders heb ik UDF Media Reader gedownload, maar dit lost het probleem ook niet op.

Ik werk op een 2010-model MBP i5 met OS 10.6.6

Thx!

Pieter

Bijdrager
    pieter78

Ik dacht al dat het met het plaatje niet goed zou gaan op deze manier, helaas geen preview gezien om te testen. Dit is de afbeelding van Disc Info die erbij hoort:

Thx!

Bijdrager
    Pieterr

Hoe is de UDF schijf aangemaakt, in een DVD recorder?
    Kun je de schijf niet laten “finalizen” in die recorder ? Dan zou je hem wel moeten kunnen lezen.

Bijdrager
    csteelooper

Ja, tenzij het een DVD-VR is… Da’s een standaard die door sommige recorders wordt gebruikt. Eigenlijk zou je die alleen op DVD-R schijven tegen moeten kunnen komen, maar sommige recorders lijken dat feitje te negeren en ‘m ook (of zelfs juist) op het DVD+R formaat te gebruiken (RW daargelaten; dat laat die recorders eveneens koud – DVD-VR is eigenlijk alleen op DVD-RW toe te passen en staat gemakkelijker toe opgenomen video te bewerken met de recorder).
    Maar ’n nadeel van DVD-VR is dat het formaat niet op een computer of zelfs ook maar op een normale DVD speler is te gebruiken. Althans niet zomaar. Macs en Windows-PC’s lezen het formaat niet zomaar (schijf mount niet/wordt niet herkend); DVD spelers geven vaak een foutcode).
    In Windows-land gebrukte ik ISOBuster hiervoor. Deze software stelde mij in staat om de tweede sessie te openen en de video eruit te ‘persen’ in ‘normaal’ DVD-Video formaat.
    Sowieso gaat het hier niet om UDF an sich; elke DVD-Video (dus ook de retail-exemplaren) is UDF; dat is inherent aan de DVD-standaard. Normaal gezien heeft de Mac ook geen enkel probleem met UDF-schijven; welk medium je ook gebruikt (CD of DVD).
    Vandaar dat ik denk dat je te doen hebt met een schijf die het DVD-VR formaat gebruikt; je zou dus de andere sessie moeten kunnen mounten. Ik heb hierboven beschreven hoe ik het vroeger in Windows-land deed, maar ja, daar heb je nu niets aan. En een ISOBuster achtige tool voor de Mac kan ik zo gauw even niet vinden… Wel jammer, come to think of it…

Bijdrager
    pieter78

Was ook mijn gedachte, maar collega weet niet hoe;-) (heeft wel een tweede sessie aangemaakt, maar juist die is open). Computer is daarna gereformatteerd, deze disc is de (enige) backup van die opnamen.

Zou ik ‘m op mijn compu niet moeten kunnen finalizen op een of andere manier?

Of de data eraf halen, dan kan ik ze vrij branden of op een ander medium zetten?

Bijdrager
    johnkeates

Maak eerst een ISO image van je schijf. Dat kan met Schijfhulpprogramma of Toast.

UDF kan je mac standaard gewoon direct mounten. Dat is geen punt, dus als hij het niet automatisch doet is de schijf defect. Met de ISO kan je dan datacarven met bijv. Foremost.

Bijdrager
    johnkeates

Wat zegt schijfhulpprogramma? En console?

Bijdrager
    csteelooper

hmz… Finaliseren is alleen mogelijk op de computer die een disk gemaakt heeft; en het erafhalen van de data wordt wel erg moeilijk… Wat je zou kunnen proberen is dat je de disk in die specifieke computer stopt en de software start waarmee ze is gemaakt; daarna finaliseren. Of dit gaat werken weet ik niet – ik heb deze specifieke situatie nog nooit meegemaakt…

Bijdrager
    Vinhelper

Je hebt ook een Windowsmachine staan?

Probeer eens te mounten met Virtual Clonedrive. (Klik!)

Even installeren, en dan kun je in het rechtseklik menu op de schijf kiezen om te mounten. In de verkenner duikt er dan een virtuele drive op, en daar kun je de bestanden zien. (en kopiëren)

Bijdrager
    johnkeates

Bijdrager
    Vinhelper

En nu nog even vetdrukken en onderstrepen.:grin:

Bijdrager
    csteelooper
    johnkeates op 03 maart 2011

Sjemig… is 1x niet genoeg of zo…?
    Schijfhulpprogramma zal niks zeggen; die ziet alleen leesbare partities/sessies/volumes (pick your choice) van CD’s.
    .
    M.b.t. Console weet ik het niet. De laatste keer dat ik dit probleem had, had ik nog een WinDoos.

Bijdrager
    johnkeates

1x was niet genoeg. Dat kan je zien doordat ik het eerder postte en geen reactie kreeg.

Console staat in dezelfde map als Schijfhulpprogramma/Disk Utility, net als Terminal.

Met console kan je de logboeken van je Mac lezen, daar staat meestal alles gewoon in beschreven. Bijvoorbeeld de bovenste optie met alle logboeken, of syslog.log onderin /var/log.

Schijfhulpprogramma logt ook gewoon, en die logboeken staan ook gewoon in console beschikbaar.

Stel dat je het woord Console niet kent, dan had je het ook gewoon in Spotlight en/of Google kunnen invoeren.

Bijdrager
    csteelooper

@Johnkeates: ik weet wat Console en Disk Utility doen en hoe ze te gebruiken/waar ze te vinden. Maar ik weet niet of Console een log entry ontvangt als een (2e) sessie van een DVD of een niet gefinaliseerde DVD niet gelezen kan worden. Op mijn WinDoos gebeurde dat nl. niet. Die kon ‘m gewoon niet lezen. Merkte wel dat er een schijf was geplaatst, maar kon er niks mee. Tenminste niet zonder ISOBuster…
    Ik heb laatst onder andere met behulp van de meldingen in Console een MacBook helemaal opgeschoont (alle onnodige drivers (van apparatuur die de eigenaar allang niet meer heeft) verwijderd, etc.). Dus ik weet gelukkig aardig wat van hoe ik Console-meldingen interpreteer. En ik weet ook dat Console wel een entry ontvangt als er een Auto-Eject plaatsvindt van een onleesbare schijf. Maar aangezien het systeem dit soort schijven niet FYSIEK onleesbaar acht, weet ik niet wat de verdere afhandeling is. Mijn punt is dat ik het specifieke probleem van Pieter87 nog niet heb meegemaakt sinds ik mijn Mac heb.

Bijdrager
    johnkeates

De windows event viewer geeft sinds Windows XP netjes een event weer als een onleesbare schijf aanwezig is. De XNU kernel van Mac OS X genereert ook direct een melding als er een schijf of partitie aanwezig is die onbekend of onleesbaar is. Soms komt die niet in syslog terecht, maar kan je wel de kernel ring buffer opvragen met dmesg om die melding alsnog te lezen, inclusief alle informatie over hoe je bijv. automountd, of autofs kan aanpassen om dan anders te reageren, als de fout door automountd of autofsd gegenereerd werd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.