12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    levidhuyvetter

Ubuntu server besturen via terminal ?

Ik heb hier een computer staan waar ik ubuntu server op heb geïnstalleert, deze heeft geen gui en ik zou ‘m graag willen gebruiken als server. Er hangt geen scherm aan dus ik vroeg me af of het mogelijk is om via terminal commando’s uit te voeren op deze machine?

Bijdrager
    Infinitatus

Natuurlijk kan dat. Ubuntu is kwa basis gelijk aan Debian en hier is op internet vrijwel alles over te vinden. Het is heel gemakkelijk om een server te installeren en configureren op een debian/ubuntu server zonder GUI. Als je nog nooit met linux commandline gewerkt heb, kan het in het begin een flinke kluif zijn. Maar het is echt niet moeilijk.
    zorg in ieder geval dat je sshd hebt geinstalleerd en dan kun je aan de slag. Wil je nog wat houvast hebben met onderhoud, dan kun je webmin installeren (apt-get install webmin). Dan kun je veel zaken via de browser configureren.
    Waarvoor ga je de server gebruiken? webserver, fileserver?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je alleen Terminal commando’s wilt draaien kan gewoon met SSH ‘inbellen’. Maar wat heeft dit met Apple te maken? Je kan een deze vraag beter op een Linux forum stellen.

Bijdrager
    martijnG
    Bijdrager
    levidhuyvetter

Ik wil hem vooral gaan gebruiken als webserver, ik volg multimedia in gent en plaats soms websites op het net, ik ben de gratis servers waar je een account moet aanmaken en dan veel te weinig opslagcapaciteit hebt beu dus probeer ik nu m’n eigen server op te zetten. Ik heb het vroeger al gedaan met mijn mac maar als die uitstaat kan je de website natuurlijk niet bekijken. Voor de rest zou ik ‘m mss ook nog kunnen gebruiken om onze printer te delen enzo.

Wat dit met apple te maken heeft? Ik heb zelf twee imacs in huis en ik wou eerst proberen om mac os x server op die windows-machine te zetten. Dit bleek onbegonnen werk dus heb ik dan maar ubuntu server geïnstalleert. Ik vroeg me alleen even af of het mogelijk was om via terminal op de mac commando’s uit te voeren op die ubuntu-server.

Nog 1 laatste vraagje. Bestaat er toevallig software voor mac (met een gui dus) die de server kan besturen. Anders kijk ik eens of ik zelf iets simpel in elkaar kan knutselen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Maar wat heeft dit met Apple te maken?

Alles, TS is wellicht een OSX gebruiker, en vindt dit misschien wel een fijn forum, bekende gebruikers en zo voort.
    Op een ander forum moet de TS wellicht zijn draai vinden.
    Buiten dat, is forum.ubuntu-nl.org heel heel fijn forum voor al je Ubuntu vragen.

Maar goed, ik probeer voor mijn Ubuntu server ook zoveel mogelijk te doen via terminal, maar ik weet ook niet altijd hoe ik dat het beste kan doen.
    Nu is het wel zo dat ik er steeds meer in thuis komt, en dat ik heel veel zaken die ik regelde via Webmin, steeds vaker via terminal doet.
    Hierdoor gaat het uiteindelijk sneller en foutlozer.
    Voorbeeld: ik maak gebruik van Netatalk, doe dit via Webmin, dan eindigt dit in een drama.

Verder zou je kunnen kiezen om je Ubuntu in een Esxi omgeving te laten draaien, maar of dat dit wijsheid is, is ten tweede, ik ben er mee gestopt.
    Wat ik soms wel eens doet is gebruikmaken van Teamviewer, dit is gratis, en werk redelijk goed.

Bijdrager
    iep

Als je het grafisch wilt dan kom je al snel terecht bij control panels zoals webmin, virtualmin, plesk, ispconfig, etc. Echter moet je je wel realiseren dat een webserver opzetten wel de nodige kennis vereist. Met sites als howtoforge.com kom je echter al een heel eind. Let wel op wat je doet want als je het verkeerd doet kan je provider je afsluiten wegens misbruik van de internetverbinding (denk aan het gehackt worden van de server waarna ze met het ding gaan spammen, ddos attacks uitvoeren, etc.).

Bijdrager
    Pivni Pes

Wat Iep schrijft over het afsluiten van je internet, is bij mij al eens gebeurt, ik was namelijk zo stom om een wachtwoord aan mijn root account te knopen.
    Dit is dus iets wat je nooit moet doen!!!!

Bijdrager
    iep

Een wachtwoord aan je root account is niks mis mee. Je moet alleen wel zorgen dat het een goed wachtwoord is en dat er niet zomaar ingelogd kan worden met root. Ze proberen overigens massaal via ssh op je server in te loggen middels allerlei gebruikersnamen en wachtwoorden. Als je ssh open zet moet je dat dus ook goed afschermen (en dat is niet een kwestie van een ander poortje want die hebben ze in een seconde gevonden; op internet vindt je hierover zat artikelen).

Bijdrager
    Pivni Pes

Maar een root wachtwoord is ook niet echt nodig, want met sudo-s kun je ook genoeg doen.
    Althans, zo is hoe ik het dan ervaart.
    Na de inbraak op mijn server, gebruik ik ook geen gebruikersnamen meer als bijvoorbeeld server, pietje, klaasje, of zulk soort dergelijke namen.
    Mijn gebruikersnaam bestaat uit letters, cijfers en leestekens, en mijn wachtwoord is minimaal 25 tekens lang.

Bijdrager
    iep

Op Ubuntu en diverse andere systemen moet je inderdaad hoofdzakelijk middels sudo werken. Dat is echter niet altijd zo en ook niet per definitie veiliger. Als je alleen maar beheerszaken wilt doen zul je toch alles middels root rechten moeten uitvoeren. In dit geval is het gewoon een keuze die Ubuntu heeft gemaakt omdat het zich voornamelijk op desktopgebruik richt (de server versie is gewoon een gestripte desktop versie).

Lid
    lEl

op debian ben je verplicht om een root wachtwoord op te geven bij installatie en is sudo standaard niet geinstalleerd. Daar sta je dan:p

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.