13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Hostyle

Ubiquiti AmpliFi AFi-HD, ervaringen?

Nu de verbouwing van mijn woning het einde nadert, kan ik me eindelijk bezig gaan houden met belangrijke dingen. Namelijk, een goed wifi signaal in de hele woning en de tuin. Momenteel gebruik ik Airport Express. Die voldeed prima in mijn appartement, maar al minder in de woning voor de verbouwing. Bij de verbouwing hebben we de houten plafonds goed volgestopt met isolatie en het signaal heeft daar merkbaar last van. Daarnaast is de AE nu dermate op leeftijd dat je het begint te merken (gedoe met toegang van devices, signaal dat plots wegvalt, etc.). Ook is mijn thuiswerkplek nu naar boven verhuisd, die zit dus ook een stuk verder van de AE af dan voorheen.

Om het meteen nu maar goed aan te pakken, wil ik een MESH wifi netwerk opzetten, met een basisstation beneden en op beide bovenverdiepingen een toegangspunt. Ik heb wat uitgepluisd en nagezocht en kom steeds terug op spullenboel van Ubiquiti AmpliFi. Wie heeft hier ervaring mee?

TLDR; ik wil een nieuwe wifi router kopen, mijn oog is gevallen op de Ubiquiti AmpliFi AFi-HD, wie heeft hier al ervaring mee? En zo ja, hoe is deze?

Bijdrager
    gtalien

Ik heb sinds een week het basisstation, met het idee om te kijken óf en hoeveel extra stations we nodig hebben. Waar we voorheen in ons appartement een Linksys EA6900 + 2 TP-Link extenders nodig hadden om overal een redelijk signaal te hebben, zorgt het enkele basisstation nu voor prima ontvangst in het hele appartement. Ik mis wel wat features die de Linksys had (bijv. VPN via de router zelf laten lopen via PPTP), maar met het gemak en de snelheid van de Ubiquiti hoef ik geen andere router (of extra station) meer. Installatie was supersnel geregeld via de app, instellingen aanpassen gaat daarmee ook razendsnel. Waar je bij de Linksys regelmatig moest wachten op een herstart bij het wijzigen van allerlei zaken, doet de Ubiquiti dat in een paar seconde. De echte “mesh”-functie gebruik ik uiteindelijk niet omdat het basisstation zelf ver boven verwachting is, maar als ik alle recensies lees maak ik me over eventuele uitbreidingen absoluut geen zorgen.

Klein puntje
    Standaard geeft ‘ie de 2,4Ghz en 5Ghz netwerken dezelfde naam/SSID en zorgt dan zelf voor de “beste” verbinding per apparaat (band steering noemen ze het in de instellingen). Dat gaat 9 van de 10 keer helemaal prima, maar lijkt soms wat snel op de 2.4Ghz over te schakelen. Dat maakt voor de meeste apparaten niet zo veel uit, maar bij bijv. de Xbox One X wil ik ‘m liever altijd op de 5Ghz hebben voor de snelheid en latency (bedraad gaat helaas niet). Het lijkt in de app alsof je per apparaat kunt kiezen voor 2,4/5Ghz maar dat gaat helaas niet. Wat je wel kunt doen, als je persé een of meer apparaten op het 5Ghz netwerk wilt zetten, is een extra SSID aanmaken die uitsluitend de 5Ghz band gebruikt.

En stiekem is dat touchscreen ook wel grappig, je ziet precies wat er op dat moment aan up-/downloads draait op je netwerk (of gewoon de tijd natuurlijk).

Ubiquiti

Bijdrager
    Nosferatu

Sinds een half jaar vier https://www.routershop.nl/ubiquiti-amplifi-hd-3-pack/pid=51962 in huis, plus een Mesh Point voor buiten (diepe tuin van 50 meter met atelier). Afgezien van de wat berekkige uitleg bij de configuratie, ben ik zeer tevreden over het bereik. Het plafond is met aluminium geïsoleerd maar op de 1e verdieping heb ik messcherp internet. Het gemak van de interface is bovendien prijzenswaardig.

Bijdrager
    Hostyle

Mooi! Hier kan ik wat mee, zeker ook met de minpuntjes. Volgende week komt de keuken, dan ga ik e.e.a. beneden afronden qua afwerking en dan ga ik op maar eens winkelen voor de hele mikmak.

Bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    rkuipersgrunn

Kijk ook zeker even naar de Unifi lijn: https://unifi-sdn.ubnt.com

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb de volgende 2 in huis en heb deze aangesloten op de modem van Ziggo.
    Hiermee heb ik een prima dekkend draadloos netwerk in en rondom huis, dus overal wifi.

https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr.html

https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-lr.html

Bijdrager
    Hostyle

Die hebben me geïnspireerd om naar de spullenboel van Ubiquiti te kijken. Ik heb alleen geen losse router van Ziggo, ik maak gebruik van de Horizon box. Daar heb ik het draadloze netwerk van uitgeschakeld en de AE met kabel op aan gesloten. Met alleen de (extra) AP’s ben ik er dus niet.

Bijdrager
    mcboqeys

@vuurvreter, welke Ubiquiti kan je nu het beste gebruiken, ik kom niet goed uit de verschillen van de twee die je noemt. Het zou in mijn geval ook in combi gaan met Ziggo modem. Ik wil mijn timecapsule vervangen door een Ubiquiti.

Geblokkeerd
    Anoniem

@mcboqeys
    De eerste link is 2.4 Ghz en 5 Ghz

De tweede link is alleen 2.4 Ghz

Ik zou voor de eerste gaan

Bijdrager
    fred44nl

die ene – UniFi AP LR – heeft alleen 2,4 GHz.

die andere – UniFi AP LR AC – heeft ook 5 GHz

Bijdrager
    mcboqeys

Dank voor de reacties, ik ga voor 2.4 en 5 Ghz versie!

Bijdrager
    JJmac

Zat ook even rond te kijken en kwam op deze pagina uit, nu kwam ik ook deze tegen, Netgear-orbi-multiroom-wifi-ac3000

Wat is het verschil eigenlijk.

Bijdrager
    Hostyle

Geen idee wat het verschil is. Dan moet je e.e.a. aan specifiacties en gebruikte techniek langs elkaar zetten.

Het heeft wat langer geduurd dan gepland, maar ik heb eindelijk de AmpliFi HD in huis gehaald. Het basisstation met 2 AP’s. Installeren was een fluitje van een cent, zeker gezien ik de netwerknaam en het wachtwoord gelijk heb gehouden aan het “oude” netwerk. Waar de Airport Express op 5Ghz max 50-60mbps doorgaf op een paar meter afstand, gaat de AmpliFi vol door richting de 180-200mbps.

Ik heb 1 van de AP’s nu in de meterkast hangen op de begane grond (aan de andere kant van de woning ten opzichte van het basisstation). De andere hangt nu op de 1e verdieping. De snelheid is hier wel wat lager, 40-50mbps, maar de signalen moeten door een goed geisoleerd plafond en langs wat stalen balken.

Vanavond ga ik nog eens goed testen wat de snelheden zijn in de buurt van de AP’s. Maar tot dusverre ben ik meer dan tevreden! En het spul ziet er ook nog eens mooi uit ook 😁

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.