17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Paraic

Twijfelende switcher…

Hallo Maccers,

Ik twijfel nog of ik een ibook of een powerbook aan ga schaffen voor rmijn nieuwe studie. Nu ben ik nog, zoals dat hier zo fraai genoemd wordt, enkel windhoos gebruiker.
    Is het mogelijk om de films die ik met een ibook/powerbook maak te branden op een dvd op een windhoospc?
    Een powerbook met een dvd brander erin is me net ff te duur.

Bijdrager
    ccsmotu

File sharing tussen OSX en Windows werkt perfect, dus wat jij wilt is geen enkel probleem. Ik doe het zelf ook zo.

Bijdrager
    Berend

tjah als je het geld heb zou ik een powerbook aanschaffen.
    En dan zeker voor een 15inch gaan.
    Wat je kan doen als student is je aanmelden voor de ADC (apple developer connection)
    Dit kost 99 dollar (75 euro).
    Hierna krijg je namelijk eenmalig een korting tot 20% bij een aanschaf.
    Das dus een powerbook met 20% korting.
    ;)

Bijdrager
    JM-Y

wanneer moet je dan die 75 euro betalen..? Heb me net aangemeld maar heb niks van een prijs gezien…..

Bijdrager
    trabant

ADC, de naam zegt het al, is voor developers. Bovendien is die korting ook maar eenmalig. Elke student kan -ik dacht- 5 of 10 % korting krijgen.
    Welk bookje je in huis haalt, zal o.a. afhangen van accuduur, transportmogelijkheden en aansluitmogelijkheden.
    Het grote voordeel van de 12″ is dat hij ècht portable is. thuis hang je er (desnoods wat later) een losse keyboard en monitor aan. Een externe DVD-brander, desnoods een tweedehandsje, kan ook. Aan meer RAM heb je vooreerst meer.

Bijdrager
    Van Cot

de vraag is eigenlijk: Wat wil jij doen met die computer?

Bijdrager
    Fl@bber

Ben zelf een trotse eigenaar van een 12” powerbook en een 20 ” cinema display.
    De reden voor een 12” is dat de accu enorm lang meegaat. Mijn moeder heeft een 17” en klaagt dat de accu zo snel leeg is, zelf kan ik in principe naar school zonder de adapter mee te nemen hoewel het nooit zeker is hoelang ik mijn powerbook die dag zal gebruiken. Ook een voordeel is dat ik hem in zijn second skin mee kan nemen in elke gewone tas.
    Voor mij was het prijsverschil tussen combo en superdrive te groot om een superdrive te nemen en heb ik later een externe dvd brander gekocht voor een luttele 99 euries. 16x!
    Dus voor een lange gebruikersduur is een 12” zeker aan te raden.
    ( en het ziet er natuurlijk ook gelikt uit zo’n klein appeltje.

Bijdrager
    imathijs

Heeyo,

Ik heb enkele maanden geleden dezelfde keuze moeten maken. Ik heb gekozen voor de iBook 14″ en nog steeds geen spijt van mn keuze. Ook ik gebruik het voor school. Het hangt er ook een beetje vanaf waarvoor je het gebruikt. Als je het gebruikt voor veel tekstverwerken en presentaties houden, en internetten is de ibook een goede keuze. Maar wil je grafisch ook flink bezig, dan is de powerbook 15″ zeker een goede keuze. Maar ben je toch meer de tekstverwerken en de lichtere taken gebruiker, ibook 14″ is ook erg cool, en deze is goedkoper.
    Mocht je die kiezen, mijn tip: zet er 256 mb geheugen extra in zodat je op 512 komt, gaat toch iets sneller!

Bijdrager
    Paraic

Ik wil m gaan gebruiken voor grafische doeleinden en video bewerken. Ik heb begrepen dat examens worden afgenomen op een mac. Dus voor mij een reden om over te gaan naar een book.
    Maar ik heb eens in een aantal bladen gelezen en tests ed maar daar komt de mac toch nooitzo goed uit. met name de prijs. Nou moet ik zeggen ik hebnog nooit een mac gezien/ gebruikt. Dus ik ben echt een leek.
    Maar wat ik lees is dat een processor dus niet zo belangrijk is? Maar intern geheugen wel? Want het zal wel eerst een 2e handse worden denk ik.
    Ik heb overigens een 21″ scherm, kan ik dat ook aan zo’n book hangen?

Bijdrager
    WouterP
    ”Paraic”

Ik wil m gaan gebruiken voor grafische doeleinden en video bewerken. Ik heb begrepen dat examens worden afgenomen op een mac. Dus voor mij een reden om over te gaan naar een book.
    Maar ik heb eens in een aantal bladen gelezen en tests ed maar daar komt de mac toch nooitzo goed uit. met name de prijs. Nou moet ik zeggen ik hebnog nooit een mac gezien/ gebruikt. Dus ik ben echt een leek.
    Maar wat ik lees is dat een processor dus niet zo belangrijk is? Maar intern geheugen wel? Want het zal wel eerst een 2e handse worden denk ik.
    Ik heb overigens een 21″ scherm, kan ik dat ook aan zo’n book hangen?

MAc’s zijn zeker heel duur, maar je krijgt er wel iets voor natuurlijk. Je scherm hangt er vanaf of je die aan een book kunt hangen, waarschijnlijk wel hoor. Nog nooit een Mac gezien of gebruikt? Dan zou ik eens kijken op apple.com en dan naar Mac OS X en dan zie je hoe het een beetje werkt en zo. Ook is er op apple.com een speciale pagina voor switchers, waar je alles over swithcen kan lezen.

Bijdrager
    Paraic
    ”WouterP”

Nog nooit een Mac gezien of gebruikt? Dan zou ik eens kijken op apple.com en dan naar Mac OS X en dan zie je hoe het een beetje werkt en zo. Ook is er op apple.com een speciale pagina voor switchers, waar je alles over swithcen kan lezen.

Tuurlijk de apple site heb ik gezien, plaatjes bekeken. Zien er niet specialer uit dan pc’s moet ik zeggen. Processoren zeggen mij niets hoe vergelijken deze zich met pentiums of AMD?
    Maar in het “echt” heb ik er nog nooit een gezien gebruikt. En die pagina voor switchers is wel heel erg in het voordeel van de mac geschreven, maar dat kun je verwachten van die site natuurlijk

Bijdrager
    Ovide

Voor grafisch werk is een iBook prima geschrikt. Voor videobewerking kan je beter voor een Powerbook gaan met veel geheugen. Om deze reden heb ik voor de Powerbook gekozen. :)

Bijdrager
    WouterP
    ”Paraic”
    ”WouterP”

Nog nooit een Mac gezien of gebruikt? Dan zou ik eens kijken op apple.com en dan naar Mac OS X en dan zie je hoe het een beetje werkt en zo. Ook is er op apple.com een speciale pagina voor switchers, waar je alles over swithcen kan lezen.

Tuurlijk de apple site heb ik gezien, plaatjes bekeken. Zien er niet specialer uit dan pc’s moet ik zeggen. Processoren zeggen mij niets hoe vergelijken deze zich met pentiums of AMD?
    Maar in het “echt” heb ik er nog nooit een gezien gebruikt. En die pagina voor switchers is wel heel erg in het voordeel van de mac geschreven, maar dat kun je verwachten van die site natuurlijk

Is er bij jou in de buurt geen Apple Centre, tenminste als je in een grote stad woont kan je via dat Apple Centre eens kijken hoe zo’n ding werkt. Ik zou alleen de computer zelf niet bij een Apple Centre kopen maar dat mag je zelf beslissen…
    In zo’n Apple Centre staan namelijk veel macs, waarschijnlijk ook een Powerbook, maar je kan in ieder geval zien hoe het besturingssysteem werkt en zo. En je kan het ook aan iemand vragen die je wel wat laat zien.

Bijdrager
    WouterP

Nog even iets, voor videobewerking is de Powerbook 17″ erg geschikt, maar wel duur natuurlijk, dat zijn de allemaal, die Macs

Bijdrager
    The – DDD

Als het in de buurt is, gewoon is langs gaan bij een Apple Centre:

http://www.apple.com/nl/buy/applecentre/

Daar hebben ze praktisch alles klaar voor gebruik staan. Kun je er lekker zelf met je vingers aan zitten. En vergelijk een Apple laptop eerder met iets als een Sony Vaio. Zo’n Dell kist zit in een heel andere categorie namelijk. En eerlijk is eerlijk, een Apple betaal je een beetje voor. Maar dat valt naar mijn idee reuze mee. Je krijgt er namelijk een beregoed unix gebaseerd OS bij zonder de noodzaak om alle ditjes en datjes te hoeven weten.

Wat ik begrijp van het verschil tussen iBooks en PowerBooks is dat je alleen een PowerBook nodig hebt als je vdeo gaat bewerken. Voor de rest is een iBook ruimschoots voldoende. Enige wat misschien nog handig is aan een PowerBook is de extra aansluitmogelijkheden (dual monitor support, DVI en nog wat van zulke dingen). En ja een PowerBook is sneller, maar met docjes tiepen en photoshoppen heb je daar geen last van op een iBook.

Sowieso, dat je twijfelt tussen een PowerBook en een iBook geeft voor mij al aan dat je eigenlijk nog geen steekhoudende redenen hebt om een PowerBook te nemen. Kijk er is op die manier naar, waarom zou je juist een PowerBook moeten nemen ipv. een iBook. Kom je met bijna niets op de proppen? Gewoon een iBook nemen. Enne, wacht nog even tot het einde van de maand, de geruchten zijn dat er zeer binnenkort een upgrade op de iBooks komt.

Moderator
    Night

Waarom ga je niet eens langs bij een van de vele apple stores, dealers of resellers die ons land rijk is?

Daar kunnen ze je alles laten zien, zoals de look en feel en je verder en ook verdere voorlichting geven e.d.

Bijdrager
    Paraic

Waarom heb een powerbook nodig voor video te bewerken en kan dat niet met een ibook. De specs zijn toch bijna gelijk. 1,2 ghz om 1,5. In beide kun je voldoende intern geheugen proppen. En beide voldoen aan de specs van de software.
    Als ik trouwens een film heb gemonteerd kan ik dan het book aansluiten op de pc dmv de firewire en het gemaakte oversturen en daar dan branden op een dvd?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.