19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    lhoBas

Twijfelen tussen MacBook’s

Hallo MacOSX.nl-ers,

Sinds kort ben ik een beetje aan het kijken naar een laptop/notebook voor school-gebruik. gezien ik ook veel in de trein zit, zal hij ook daar veel gebruikt worden. Een paar belangrijke punten bij het uitzoeken zijn draagbaarheid (gewicht/grootte), robuustheid en merk. Na een request op een ander forum is er uitgekomen dat een MacBook toch wel wat voor mij is (en daar kan ik me wel in vinden).

Nu ben ik alleen nog een beetje aan het twijfelen tussen 2 verschillende MacBooks, de 1,83-GHz variant en de 2,0-GHz. Ik ga de laptop niet gebruiken voor super intensieve taken, beetje tekstverwerken, programmeren, DVDtje kijken e.d.. Echter moet hij wel een poosje meegaan (helaas helaas is het niet de mogelijkheid na 1 jaar weer een nieuwe te kopen, het budget heeft ook ergens zijn eind), dus ben ik een beetje aan het kijken wat wijsheid is.

Toch de 1,83-GHz variant (Wel met upgrade naar 1GB geheugen (Windows gebruiker he, gewend aan veel ram) en met een mini-dvi->vga kabeltje) (komt in mijn samenstelling op 1.198,01 €) of de iets snellere 2,0-GHz die niet veel meer kost maar wel meteen een grotere schijf heeft, een iets snellere processor, een superdrive (ipv een combo) en 1 GB ram (komt bij mij op 1.318,01 €).

Kunnen jullie me een beetje helpen met kiezen? Ik ga morgen ook even naar de Apple Store in Amsterdam om advies te vragen (wat is het beste in mijn situatie), maar denk dat jullie ook wel veel weten;)

Alvast bedankt, als er nog behoefte is aan meer info, ik hoor het wel;)

(Nog een vraagje, waarvoor jullie me ook zonder problemen kunnen doorverwijzen naar andere topics e.d., een beschermhoes ofzo voor de MacBook, ik heb er meerdere gezien, welke is “goed”?)

Bijdrager
    Juch

Heel eerlijk, voor de GHZ die je extra krijgt hoef je het echt niet te doen. Feitelijk is dan het verschil een DVD brander. Daar moet je zelf maar van bedenken of je die vaak gaat gebruiken, waar je die gaat gebruiken en waarvoor. Je zou bijv ook kunnen denken aan een losse ext DVD brander. Heeft niet de mobiliteit van een interne brander, maar die oplossing was voor mij heel goed.

Ik ben zelf voor de 1.83 Ghz versie gegaan met losse dvd brander. Het extra geld heb ik uitgegeven aan 2GB RAM ipv 1GB. In mijn ogen veel grotere bijdrager aan “lang meegaan”;) en prestaties.

succes!

Bijdrager
    Cloudsurfer

Die 1,83GHz MacBook is een uitstekende en snelle computer, zelfs met 512MB geheugen. Als de MacBook echter ook je desktop computer moet worden wil je misschien inderdaad wat meer ruimte voor intensievere programma’s down the road, dan is 2GHz en 1GB zeker niet verkeerd besteed. Het 2GHz model heeft trouwens ook een dvd-brander, iets waar je wel rekening mee moet houden.

Verder zijn het duurbare computers die toch wel even meegaan, ga er maar niet van uit dat hij binnen een jaar bij Apple op de reparatietafel ligt. Het zou natuurlijk kunnen, maar die kans is niet veel groter dan bij een Dell of een Acer.

Bijdrager
    PietjePuk

Mijn ervaring is wel dat een interne dvd-brander handiger is dan je denkt. Hoe snel gebeurd het niet dat je ergens bent en een dvd’tje moet branden of iets dergelijks. Voor een desktop hoeft zo een interne minder maar bij een laptop is het handig.

Bijdrager
    Juch
    ”Cloudsurfer”

Die 1,83GHz MacBook is een uitstekende en snelle computer, zelfs met 512MB geheugen.

is discutabel. Het blijft idd een goede machine, maar vandaag de dag is 1GB toch wel bijna een minimum

”Cloudsurfer”

Als de MacBook echter ook je desktop computer moet worden wil je misschien inderdaad wat meer ruimte voor intensievere programma’s down the road, dan is 2GHz en 1GB zeker niet verkeerd besteed.

die 0.17GHz extra merk je niet. Misschien als je veel met encoderen bezig bent dat de 2Ghz net iets sneller klaar is dan de 1.83, maar we praten hier niet over duidelijk merkbare verschillen! Meer RAM zou veeeeeeel meer invloed moeten hebben!

Bijdrager
    lhoBas

Ok, dus als ik het zo hoor maakt de processor niet veel uit, het moet me eigk alleen gaan om de ingebouwde DVD brander. Een grotere HDD kan ik ook in de 1,83 configureren (als je me begrijpt).

DVD’s branden kan ik tenslotte ook op mijn desktop PC (de laptop wordt echt enkel en alleen voor op school en in de trein) en ik denk niet dat het op school ooit/vaak voorkomt dat het handig is dat ik een DVDtje kan branden.

Nog meer reacties?

Bijdrager
    Juch
    ”lhoBas”

(Nog een vraagje, waarvoor jullie me ook zonder problemen kunnen doorverwijzen naar andere topics e.d., een beschermhoes ofzo voor de MacBook, ik heb er meerdere gezien, welke is “goed”?)

Ik gebruik zelf al jaren de crumpler gimp: wat mij betreft de beste sleeve voor je MacBook. Hij gaat bij mij in de sleeve en zo de rugzak in! Hijs waterbestendig en zacht.

http://www.laptopessentials.co.uk/laptopstore/product_info.php?products_id=1147

Bijdrager
    Juch
    ”lhoBas”

Een grotere HDD kan ik ook in de 1,83 configureren (als je me begrijpt). Nog meer reacties?

Als je doelt op: “Kan ik de hardeschijf met hetzelfde gemak uitbreiden op beide machines?” dan is het antwoord ja!

Bijdrager
    lhoBas

Zo ongeveer ja;)

Bijdrager
    eMacPaddy

Vergeet ook niet dat de cache bij de 2.0 Ghz variant hoger is.
    1,83-GHz Intel Core 2 Duo 2 MB L2-cache
    2,0-GHz Intel Core 2 Duo 4 MB L2-cache
    Mede om die reden heb ik gekozen voor de MA700 versie en het ram waardeer ik later wel op.

Bijdrager
    lhoBas

Ok, ik ben geen naab wat betreft computers en weet best wat over processoren e.d., maar om te bepalen of de 2 MB verschil in de cache veel uitmaakt heb ik te weinig kennis. Kun je misschien iets meer uitleg geven?

Bijdrager
    IT-Pro
    ”lhoBas”

Ok, ik ben geen naab wat betreft computers en weet best wat over processoren e.d., maar om te bepalen of de 2 MB verschil in de cache veel uitmaakt heb ik te weinig kennis. Kun je misschien iets meer uitleg geven?

Als je weet wat cache betekend dan is ’t verschil al duidelijk. De processor geeft instructies aan de hardware.
    Die instructies echter kunnen niet allemaal in één keer uitgevoerd worden en daarom is er die cache, die de instructies tijdelijk opslaat.
    Hoe groter die cache des te meer instructies kan ie opslaan en des te sneller kunnen die instructies uitgevoerd worden.

Overigens heeft dit alleen effect bij snelle processors. Als je een trage processor hebt met grote cache heeft het nog geen nut en een snelle processor met kleine cache idem ditto.
    Het moet dus wel in overeenstemming met elkaar zijn.
    In het geval van de Core 2 Duo 2,0 GHz heeft het wel degelijk nut, hoewel het verschil tussen 1,83 GHz en 2,0 GHz maar minimaal is, het blijft een snelle processor.

Dat is dan vervolgens ook direct de reden waarom trage processors maar een kleine cache hebben. Het heeft simpelweg geen nut om deze een grote cache te geven.

Zie ook Wikipedia

Bijdrager
    lhoBas

Ok, duidelijk, had ik zelf kunnen bedenken;) Het ligt er dus helemaal aan welke processor je hebt, bij de 1,83 GHz is het dus nodig een groter cache te hebben, en bij de 2,0 Ghz wel.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen dus nog even naar de Apple Store in Amsterdam om ook even uitleg te vragen, en ik denk dat ik er wel uitkom.

Ik laat nog van me horen, nogmaals bedankt.

Bijdrager
    lhoBas

Het is de 1,83 GHz geworden, na wat overleg in de winkel toch daarop uit gekomen. Inmiddels besteld (nu wachten :()

Bijdrager
    nauzer

over de beschermhoes:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6464047/wa/PSLID?mco=16AA86C2&nplm=TJ702&wosid=Gg29o5Vefaa22ohOhO82phak78F

deze heb ik ook, super ding:) kost een duit, maar beschermt je laptopje goed tegen krassen en stoten…
    kan je gewoon om je macBook heen doen en dan kun je hem in een gewone rugzak of schooltas meenemen:)

Bijdrager
    lhoBas

De link werkt niet (sessie verlopen) en ik ben erbij vergeten te vermelden dat ik er ook een hoes bij heb gekocht: de BE-EZ LAROBE MACBOOK 13,3 BLAK/WHIT-ZML.

Bijdrager
    nauzer

Incase Neoprene Sleeve for 13-inch MacBook (Black)

die bedoelde ik:)

maar die van jou is vast en zeker ook oke:)

Bijdrager
    lhoBas

Heb degene die ik besteld heb in mn handen gehad, vond het een mooie dinkje, dus ook mijne is wel ok:)

Toch bedankt;)

Bijdrager
    Debby

Ikzelf ben trotste macbook gebruiker met 1.83MGh en 512 RAM en moet toegeven werkt uitstekend.IKzelf gebruik hem voor internetten,muziek,garageband,tekstverwerking,e-mail,en andere kleine programmatjes maar zou graag met den tijd RAM uitbreiden.Zou graag voor de 2RAM gaan iemand enig idee hoe ik dit het beste aanpak??

mvg

debby

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.