17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    lies

Twijfel, wie helpt me over de streep..

Help.. Ik kan niet beslissen..

Ik heb momenteel een oude iMac met daarop Jaguar en OS9, 400Mhz (G3) met 640MB werkgeheugen. Deze is nu 7 jaar oud en heeft echt zijn beste tijd wel gehad. Die wil best nog wel wat muziekjes draaien, maar verder is ie echt te traag om mee te werken.
    Verder heb ik een Windoos, die ik gebruik voor mijn werk. Mijn vriend had deze al, toen we gingen samenwonen en aangezien de andere weinig meer aan kan, gebruik ik dus deze. Hij doet het verder prima, maar het probleem zit in mijn werk.

Ik werk voor een bekende zoekmachine en kom daarvoor dagelijks op talloze sites, waaronder nogal veel kwaadaardige. Ik draai iedere dag HitmanPro eenmaal, die ook dagelijks wel wat vindt.. :? Niet alleen spyware en andere rommel, maar ook virussen. Heb er bijna dagelijks wel 1. Daar ben ik inmiddels goed flauw van, ik wil weer terug naar Apple, want ik weet nog steeds hoe fijn het is om op een Mac te werken:D

De Mac Mini zou voor mij een goede oplossing zijn omdat ik nu eenmaal niet zo rijk ben, een monitor en toetsenbord e.d al heb en dus alleen een goede Mac nodig heb. Maar, kan ik mijn oude programma’s die op Jaguar draaiden (bv Office voor Mac) gewoon draaien op een Intel Mac? En is het wel slim om een toch wat duurdere computer te kopen, als mijn werk vrijwel alleen bestaat uit het bezoeken van websites?

Wat raden jullie me aan?
    Bvd :)

Bijdrager
    klaus

Hmm, mis ik iets? Jij moet je eigen computer bekostigen voor je werk?

Bijdrager
    lies

Yep.

Maareh je moet me over de streep helpen, geen moeilijke vragen gaan stellen:D

Bijdrager
    zAo

Misschien niet wat je verwacht, maar ik zou op die Windows PC naast Windows lekker Linux installeren. Je kan het kostbare geld voor andere dingen bewaren en je hebt net zo min last van spyware e.d. als bij een Mac.

En nee; Ubuntu is niet moeilijk.

Bijdrager
    Pjottum

ik weet niet of office voor de mac van os9 nog draait op de os-x systeem, maar in principe werkt alle software zonder problemen, dankzij Rosetta.

Ik zou, als ik al een goed scherm had, een mini kopen; anders zou ik een iMac nemen of wellicht een macbook – maar ook daar geld voor dat losse spulletjes dan wel handig zijn. Via je werkgever kan je vast wel een goeie prijs vinden;-)

Bijdrager
    TonE

Office X, een van de eerste versies denk ik, (10.1.6) draait hier prima onder Tiger

Bijdrager
    lies

Bedankt voor de snelle reacties.

”zAo”

Misschien niet wat je verwacht, maar ik zou op die Windows PC naast Windows lekker Linux installeren. Je kan het kostbare geld voor andere dingen bewaren en je hebt net zo min last van spyware e.d. als bij een Mac.

En nee; Ubuntu is niet moeilijk.

Nee, zo’n antwoord had ik niet verwacht:D

Ik ben echt een schaap wat betreft PC’s, ik zou niet eens weten hoe ik een tweede partitie moet aanmaken, maar dat valt natuurlijk op te zoeken. Maar dan nog, ik ken Linux helemaal niet. Is het echt zo eenvoudig?

”Pjottum”

ik weet niet of office voor de mac van os9 nog draait op de os-x systeem, maar in principe werkt alle software zonder problemen, dankzij Rosetta.

Ik heb een versie voor OSX, maar vroeg me af of het geen problemen zou geven met die nieuwe processor. Op mijn G3 met OSX draait ie prima.

TonE; is dat op een Intel Mac of een G3/4/5?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”lies”

Ik ben echt een schaap wat betreft PC’s, ik zou niet eens weten hoe ik een tweede partitie moet aanmaken, maar dat valt natuurlijk op te zoeken. Maar dan nog, ik ken Linux helemaal niet. Is het echt zo eenvoudig?

In dat geval zou ik als ik jou was niet aan Linux beginnen. Ik gebruikte het vroeger, en ik zou het niet aanraden voor iemand die weinig of niets afweet van hoe computers nou eigenlijk werken. Als je een goede distro (distributie) koopt/downloadt dan gaat het in het begin allemaal wel, maar zodra je nieuwere versies van programma’s wilt hebben, wordt het een puinhoop waardoor je waarschijnlijk terug wilt naar wat je daarvoor dan ook gebruikte:)

”lies”

IIk heb een versie voor OSX, maar vroeg me af of het geen problemen zou geven met die nieuwe processor. Op mijn G3 met OSX draait ie prima.

In dat geval zou hij het ook zonder problemen moeten doen onder 10.3 of 10.4 (of later). Andersom is moeilijker: veel software voor 10.4 zal het niet (goed) doen onder 10.2, bijvoorbeeld. Software voor OS 9 kun je nog wel gebruiken op een G3/4/5 (via Classic) maar niet op een Intel Mac.

Mijn advies zou zijn: neem een mini en steek er wat extra geheugen in als je daar het geld voor (over) hebt. Als je er niks intensievers op doet dan websites bekijken, muziek draaien, tekstverwerken, enz. gaat dat heel goed werken.

Bijdrager
    mvdenberg

Heb je al eens aan een tweedehands mac mini gedacht? De G4 mac mini is voor dit soort werkzaamheden erg geschikt! Misschien is een bezoekje aan http://www.tweedehandsmac.nl het wagen waard?

Linux op je bestaande pc zou inderdaad ook een optie zijn. Misschien kan je eens een gratis linux boot cd downloaden? Op zo’n cdrom staat linux dat je niet op je pc hoeft installeren: je start er gewoon van op. Zo kan je om te testen of het iets voor je is niets verprutsen op je windows computer.
    HIer kan je een cd van ubuntu downloaden: http://sommerville.uvt.nl/ubuntu/6.06/

Bijdrager
    TonE
    ”lies”

Op een G4, ik neem aan dat ie op een intel mac met Tiger onder Rosetta ook gewoon goed draait, misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Bijdrager
    plonserd

als het is voor wat websites te bezoeken en office te draaien zou ik ook voor een tweedehands mac mini G4 gaan

Bijdrager
    lies

Ik had al een paar keer op tweedehandsmac.nl gekeken, maar er zit niet echt een goede deal bij voor mij. Een tweedehands zou imo ook een tweedehandsprijs moeten hebben, maar dat schijnt bij Apple’s niet zo te werken:D
    Ik kan dan beter 620 euro uitgeven voor een nieuwe, dan 450 euro betalen voor een tweedehands, die op de lange termijn toch een heel stuk sneller verouderd is.

Ik heb gisteravond een poosje zitten klooien met Ubuntu, vanaf een cd, maar zo krijg ik toch niet echt een goed beeld. Die cd boot vanaf een externe speler en is dus enorm langzaam (mijn interne is kapot). Verder heb ik een Windows cd nodig om een tweede partitie aan te maken en die heb ik niet :innocent:

Misschien probeer ik het ooit, deze machine blijft verder toch over, maar voor nu heb ik besloten toch maar voor die Mac Mini te gaan.

Bedankt voor alle adviezen:)

Bijdrager
    PietjePuk
    ”lies”

Verder heb ik een Windows cd nodig om een tweede partitie aan te maken en die heb ik niet

Hoeft niet per sé een Windows cd te zijn, met de linux cd (installatie dan wel), kan het ook.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”TonE”
    ”lies”

Op een G4, ik neem aan dat ie op een intel mac met Tiger onder Rosetta ook gewoon goed draait, misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Ik heb Office X draaien op een Intel iMac en hij doet het prima!

Bijdrager
    Cenobyte
    ”lies”

Ik kan dan beter 620 euro uitgeven voor een nieuwe, dan 450 euro betalen voor een tweedehands, die op de lange termijn toch een heel stuk sneller verouderd is.

Zoveel geld nog voor zo’n “ouwe” G4 Mac mini?! Tjemig, dan kun je inderdaad je geld beter besteden aan een nieuwe. Zo’n G4 Mac Mini zou in mijn ogen toch minimaal een gehalveerde nieuwprijs moeten hebben, aangezien de intel varianten gemiddeld 4x sneller zijn en verder ook nog eens Windows kunnen draaien.

Ik zou ook voor een Mac Mini gaan. Een goedgeprijsde G4 of anders een nieuwe Intel versie. Vooral die laatste is een machine waarvan je vele jaren plezier gaat hebben en waarmee je alle kanten op kunt (Windows, OSX, Linux).

Bijdrager
    michi_rishi

Als je goed zoekt op marktplaats, speurders en tweedehandsmac (en er vooral ook snel bij bent), dan kun je de volgende opties overwegen:

iMac G4 (15″ vanaf 450,- 17″ vanaf 600)
    iMac G4 (17″ vanaf 700,- 20″ vanaf 800)
    Wellicht een stukje duurder dan een mini, maar dan bespaar je wel weer op de kosten van een beeldscherm, toetsenbord en muis. Bovendien kan je weer een tijdje mee.

Bijdrager
    lies

Beeldscherm, toetsenbord en muis had ik al:)

Anyway, ik heb er al eentje gekocht :o De Mac mini 1,66 Core Duo.
    Bedankt voor alle adviezen. Ik zie jullie wel weer op de andere onderdelen van het forum als ik de boel heb aangesloten.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.