21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    marcapple

twijfel voor een mac mini

deze topic is niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen die overwegen om een mac mini te kopen.

ik heb zelf nu nog een windows desktop, die heel traag is geworden na verloop van tijd. hij is nu wel aan vervanging toe en daarom overweeg ik een mac mini te kopen. vooral omdat hij zo klein is en weinig ruimte inneemt. maar ik heb mijn twijfels over de prestaties van de mm. zou iemand mij kunnen vertellen waarin je wordt beperkt, en wat er juist goed is.

ik zie namelijk veel filmpjes ook op youtube van mensen die hun werkgeheugen veranderen en er een ssd in plaatsen

alvast bedankt

Bijdrager
    Chorro

Ik heb een mid 2011 Mac Mini staan en na een upgrade van ’t RAM naar 16GB is ie niet traag te krijgen. Enkel opstarten duurt wel even, maar loopt ie dan draait ie prima. De hele zware taken zal wat lastiger gaan en ook gamen is niet z’n ding, maar hevig Photoshop is geen probleem.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Chorro op 05 mei 2014

Enkel opstarten duurt wel even

En opstarten zou je toch eigenlijk alleen hoeven te doen wanneer er een software-update is waarvoor dat nodig is.

$ uptime
    10:32  up 60 days, 22:45, 6 users, load averages: 1,22 1,38 1,39

Bijdrager
    marcapple

ik weet dat hij niet voor gamen is gemaakt en daarvoor al ik hem echt niet gebruiken. ik heb het nu over de i5, dus het instap model van 2013. dus chorro, je hebt de ram alleen vergroot. dit is volgens mij niet een lastig klusje, neem ik aan ( ook niet op het nieuwere model ). waar heb je de chip vandaan ? en welke heb je gekocht ( model 2 keer een 8 gb?, en prijs)

Bijdrager
    Chorro

Opstarten hoef je zelden te doen inderdaad.

Ik heb alleen ’t RAM vergroot inderdaad, ik heb het tweede model van toen dat als voordeel een sterkere processor, grotere HDD en betere GPU heeft. RAM vergroten is een klusje van niets, alleen is de prijs de laatste tijd weer aardig omhoog gegaan.

Aan de onderkant zit een deksel die je eraf kunt draaien en dan zie je gelijk het RAM al liggen. Ik heb deze set erin liggen, maar heb daar bij diezelfde winkel ruim een jaar geleden 85-90 euro voor betaald. Hou er dan nog rekening mee dat mijn Mini 1333mHz ondersteunt en de huidige 1600mHz, afwijken kan maar in sommige gevallen levert dat een kernel panic op. 1600mHz kan nog duurder zijn.

Bijdrager
    marcapple

bedankt, dus naar jou mening zou ik beter de i7 kunnen nemen dan de i5, ik weet dat de i7 normaliter sneller zou zijn dan de i5, maar het is puur om als desktop te dienen en voor de rest doe ik er geen gekke dingen meer, behalve om muziek en films te kunnen downloaden. wat is jou mening daar in?

Bijdrager
    Chorro

Als mijn ‘oude’ Mini al aardig wat kan hebben, dan kan de huidige dat ook en zou naar mijn idee voor wat simpele taken het basismodel al prima moeten voldoen.

Bijdrager
    marcapple

oke bedankt en ik denk dat ik dan maar moet gaan voor het basismodel.

Bijdrager
    Chorro

Het enige verschil dat je hebt is een veel sterkere processor en dubbele hoeveelheid opslag op de HDD. Het voordeel van een betere GPU wat in mijn tweede model ten opzichte van het eerste model zat, is er niet meer.

Een veel sterkere processor is leuk, maar dan moet je wel zaken ermee doen die ook daadwerkelijk dat eruit gaan halen. Anders merk je er niets van. Enkel om die 1TB zou je het nog kunnen doen.

Bijdrager
    computer space

Ik heb een 2011 2.5 Radeon, die is nagenoeg gelijk aan de huidige instap. Ik heb de schijven vervangen met een Samsung 830 (nu zou ik de opvolger een 840 pro kopen) en een WD Scorpio Black 7200 toeren schijf voor de data, en zelf 16GB ingeprikt.
    Geweldige machine, zeer rap, boot in 10 seconde, Final Cut Pro draait prima. Je gooit m zo in je tas en ik plug m overal in (ook op reis, veel hotelkamers hebben inmiddels HDMI tv’s).

Grootste manco van de instappers is de 5400 toeren schijf. Er is echter een leeg schijf-vak, dus een SSD is er zo bijgeplaatst: een simpele 60GB SSD Now van 4 tientjes levert al heel veel winst, maar als je toch bezig bent: ga meteen voor het beste, een 840 pro. De 128GB is al onder de 100€, en niet te vergelijken met de goedkopere EVO. Het vervangen van de normale schijf zoals ik heb gedaan is zeker niet nodig. Je kunt lekker de 5400 toeren laten zitten, maar omdat ik ook met HD video’s wil werken heb ik de dataschijf ook vervangen.

Hier zie je dat de kleine EVO’s zwaar achterblijven bij de Pro, en dan is deze test nog halfbakken omdat de cache van de EVO niet vol raakt (bij bestanden vanaf 3GB zakt het nog verder in):
    http://www.anandtech.com/show/7173/samsung-ssd-840-evo-review-120gb-250gb-500gb-750gb-1tb-models-tested/8

Bijdrager
    Nora Nora

@marcapple Wanneer je nog even kan wachten zou ik het uitzitten tot september/oktober, ergens tussen nu en dan zal de mini wel een upgrade krijgen. En wellicht wordt het november, maar dan nog, het huidige model is eigelijk al best lang in omloop en voor nieuwkoop eigelijk al verouderd. Het kan ook zijn dat de mini in juni of juli al een upgrade krijgt.

Hoe dan ook, ik zou persoonlijk op de update wachten.

Zie ook:

Welke Mac kan ik het beste kopen en doet een Mac aan mijn verwachtingen?

Welke Mac Mini?

Nu nog Mac Mini kopen

Nu Mac Mini kopen?

Bijdrager
    Griffin

Ik heb de nieuwste mac mini (wel het basis model) en hij werkt heel goed en snel alleen gamen is niet zijn ding. Minecraft gaat bijvoorbeeld wel goed maar call of duty kun je beter niet op een mac mini spelen.

Bijdrager
    marcapple

dat een ‘ update/ vernieuwde’ mac mini wellicht zou komen heb ik ook gehoord. alleen ik ken iemand binnen apple en die zegt zelf ook dat er niks bekend is over bepaalde updates of nieuwe producten. daardoor twijfel ik ook. bedank voor me nogmaals eraan te herinneren.

Geblokkeerd
    Bento
    marcapple op 05 mei 2014

twijfel voor een mac mini

deze topic is niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen die overwegen om een mac mini te kopen.

ik heb zelf nu nog een windows desktop, die heel traag is geworden na verloop van tijd. hij is nu wel aan vervanging toe en daarom overweeg ik een mac mini te kopen. vooral omdat hij zo klein is en weinig ruimte inneemt. maar ik heb mijn twijfels over de prestaties van de mm. zou iemand mij kunnen vertellen waarin je wordt beperkt, en wat er juist goed is.

ik zie namelijk veel filmpjes ook op youtube van mensen die hun werkgeheugen veranderen en er een ssd in plaatsen

alvast bedankt

Twijfel over een mac mini
    Dit topic is niet alleen voor mezelf maar ook voor de menden die overwegen om een mac mini tekopen.

Ik heb zelf nu nog een windows desktop, die heel traag is geworden na verloop van tijd. Deze is nu wel aan vervanging toe en daarom overweeg ik een mac mini te kopen. Vooral omdat hij zo klein is en weinig ruimte inneemt. Maar ik heb mijn twijfels over de prestaties van de mm. Zou iemand mij kunnen vertellen waarin je wordt beperkt en wat er juist goed is.

ik zie namelijk veel filmpjes, ook op youtube van mensen die hun werkgeheugen veranderen en er een ssd in plaatsen.

Alvast bedank.

Zo, dat is al een stuk beter.

Werkgeheugen veranderen lijkt me niet het geval. Wellicht bedoel je “uitbreiden”. Nodig is het uitbreiden niet, maar het kan geen kwaad natuurlijk. Een ssd plaatsen is eigenlijk hetzelfde verhaal: nodig is het niet. Het is een beetje afhankelijk van wat je met de mm wilt gaan doen, maar ook de goedkoopste mm is prima geschikt om mee te werken. Onthoud wel dat je voor minder geld je Windows machine ook weer in topconditie kan brengen zodat deze ook weer een tijd prima te gebruiken is. En dan hou je geld over om een beginnerscursus Nederlandse taal te gaan volgen. Want dat is heel hard nodig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Bento op 05 mei 2014

dan hou je geld over om een beginnerscursus Nederlandse taal te gaan volgen. Want dat is heel hard nodig.

Niet alleen voor marcapple, zo te zien.

Bijdrager
    Beech

@bento: je schrijft als verbetering: “Dit topic is niet alleen voor mezelf maar ook voor de menden die overwegen om een mac mini tekopen.”
    Dan zet je jezelf toch te kijk ? En dan ook nog “wat je met de mm wilt gaan doen”.
    Op die door jou aangeraden cursus leer je vast: ik wil, jij wil(t), hij wil.
    Maar het gaat er op een forum toch om dat je elkaar begrijpt ?

Bijdrager
    Frank Visser

Alvast bedank.

Jij ook bedankT.

Bento, reageer nou gewoon niet en ga in een hoekje zitten.

Bijdrager
    computer space

Even nog een blik op de grote trend: je ziet dat alle computers qua prestatie afvlakken. Ze kruipen allemaal naar een Geekbench of 14000-15000. Er is geen killer-app die meer vraagt. Dus wellicht komt er een nieuwe mini eind van het jaar, maar hoeveel snelheidswinst is er te verwachten?

Even de Intel Roadmap erbij: We hebben net Haswell, de architectuurupdate. Nou die stelde weinig voor. Lagere kloksnelheden standaard, dezelfde topsnelheid, dus vooral batterijkbesparend: Intel wil X86 naar de tablet krijgen. Niet te vergelijken met de stap naar Sandy Bridge destijds.

Snelste normale Haswell i7 is een 3.5Ghz quad i7 met een turbo van 3,9 Ghz (zit in BTO iMac). Er staat een hex-core in de planning voor het najaar. De 3.5 quad haalt een geekbench van 15700, amper de moeite waard t.o.v. een Ivy quad 2.6 die 12600 doet voor een sloot minder geld. De tijden van grote verschillen in de lineup, waarbij een iMac op 400Ghz liep en er een Powermac was met dual 800Ghz G4 zijn voorbij.

Dan komt in het najaar de stap naar Broadwell. Dat is Haswell op een kleiner procede gebakken: dus goedkoper en zuiniger, maar even snel. Soms kan er een paar tienden Ghz bij. Het is maar de vraag of Intel de hexcore meteen op 14nm gaat bakken: dat bewaren ze lekker voor medio 2015. Dus in het ideale geval, dwz Apple doet de deftigste Broadwell in de nieuwe Mini, heb je hws een geekbench van 14000, misschien 15000. Dat ga je dus amper merken. De rest is volledig in orde bij het huidige model (FW800, USB3, Gigabit, 1GB/s SSD snelheid mogelijk), dus miskoop doe je niet.

Het is zelfs maar de vraag of je niet achteruit gaat. Apple zal hws de 2 SATA ruimtes laten vallen voor één PCISSD slot, en misschien zelfs overstappen op een kompleet nieuwe passief model wat enkel BTO aan te passen is en nog mini-er wordt. Broadwell nodigt daar wel toe uit, omdat de processor nog maar zo’n 20 watt piek zal gebruiken.

Enige die baat zal hebben bij een nieuwe mini is een gamert. De GPU gaat indien Broadwell based, hws een factor 2-3 sneller zijn dan de HD4000.

Ook grappig: je merkt duidelijk dat Steve weg is. Die wilde Intel nog wel eens bij de ballen vatten en er snelle nieuwe processoren eerder Apple-exclusief (Penryn!) uit persen. Nu zit Apple’s focus vooral op het hobbyen* met de A-serie van de iPhone, en wachten ze bij de desktops rustig af waar Intel mee komt.

* Als Apple niet net als de groten IBM en Intel op 22nm kan bakken is het hobbyen. Geld genoeg voor een vers machientje uit Veldhoven lijkt me.

Bijdrager
    marcapple

Mensen die kritiek hebben op de Nederlandse taal die in deze topic wordt gebruikt, rot a.u.b op, of help mensen met een goede keus te maken of extra info te geven of zeg gewoon niks. Bedankt

Bijdrager
    KarelWillem
    Bento op 05 mei 2014

… … Alvast bedank.

Zo, dat is al een stuk beter….

Hij ging even niet zo heel lekker hè?!:)

Bijdrager
    SunKeeper

Is het dan al ooit heel lekker gegaan?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.