14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricardo95

Twijfel, twijfel, twijfel…

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel heel erg te twijfelen. Heb namelijk een wat oudere macbook unibody (aluminium) uit eind 2008. Maar nu is het zo dat ik merk dat hij wat langzamer is en wat minder mee komt tegenwoordig zegmaar.

Nu ben ik heel erg aan het twijfelen om hem te verkopen en een macbook air er voor terug te kopen. Eigenlijk wil ik een tweede hands kopen maar weet niet zo goed waar ik slim aan doe. Waar kan ik het beste voor kijken (qua jaartal etc).

Ook twijfel ik nog erg tussen een 13 inch en een 11 inch.

Wat ik vooral doe op de laptop is wat redactiewerk waarbij teksten geschreven moeten worden in de browser en foto’s beoordeeld moeten worden. Daarnaast gebruik ik veel safari, mail en agenda etc. Af en toe wil ik photoshop er nog eens bijpakken en sporadisch Final cut.

Ook spreken de nieuwere macbook airs me erg aan in verband met de lange tijd dat je op de accu kan werken. Maar nu de vraag is het een slmme keuze om voor een macbook air te gaan. En welk model zou ik dan goed aan doen?

Ben benieuwd naar jullie advies

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In principe doe je dus niet heel veel zware dingen, met uitzondering van Final Cut (en misschien PS, afhankelijk van wat je daarin doet). Dan luidt de eerste vraag natuurlijk, “zit er al een SSD in?”
    Indien ja, en hij is nog te sloom, dan kan je verkopen overwegen. Zo niet, kijk dan eens of je een leuke winst kan halen met een SSD. Een Mac van rond die tijd gaat dan echt heel anders aanvoelen. Eventueel kan je er ook nog eens 8GB aan RAM instoppen, iets waar je zeker baat bij hebt als je vele tabs in Safari open hebt, Photoshop met een aantal documenten hebt draaien en als je gaat renderen in FCP. Je accu zal na al deze tijd ook wel z’n beste tijd hebben gehad. Een officiële nieuwe accu van Apple kost €129, maar je kan er absoluut voor minder aankomen. Je hebt dan voor pak ‘m beet €300 een (veel) snellere MacBook (€125 SSD, ~€75 accu en ~€100 twee sticks RAM). Die schatting is volgens mij zelfs nog aan de hoge kant.
    Het zal de machine zeker een flinke boost geven.

Als ik zo even op Marktplaats kijk zie ik dat je ruwweg €200-€250 voor een redelijk model kan verwachten. Je zult dus bijna €900 moeten bijleggen voor het basismodel 13″ Air. Je krijgt dan wel 2.5x de ruwe rekenkracht een pijlsnelle SSD voor terug, iets wat je nooit in de MacBook zal kunnen stoppen. Vind je dat €900 waard?

Er bestaat nooit één antwoord op dit soort vragen, en je zult uiteindelijk zelf de knoop moeten doorhakken. Wat ik in ieder geval niet zou doen is de 11″ Air kopen, die is écht te klein voor serieus werk.

Bijdrager
    Shmoo

Daar hoef je niet lang over na te denken..

Koop een 13″ MacBook Air met processor upgrade naar Core i7 voor 1145,-. De Beats headset die je erbij krijgt gooi je op Marktplaats dus daar krijg je ook nog wel 99,- voor. Heb je voor 1000,- een top computer voor de toekomst, batterij die 12 uur meegaat, garantie en een Ferrari motortje.

Bijdrager
    plonserd
    Waffle op 18 juli 2016

Wat ik in ieder geval niet zou doen is de 11″ Air kopen, die is écht te klein voor serieus werk.

Mijn dagelijkse machine is een 11″ Air (BTO, top specs), en is zeker niet te klein voor serieus gebruik. Kan te klein zijn voor jou, maar het is geen absolute waarheid voor iedereen he.. Thuis hang ik ‘m aan een 24″ display, maar onderweg en op m’n werk lukt het ook prima zo. 11″ is in mijn ogen juist heel geschikt voor ‘serieus’ werk omdat je hem door z’n grootte letterlijk overal kan gebruiken. Een 13″ of een 15″ passen al niet eens meer op een standaard vliegtuigtafeltje..

Bijdrager
    SvS

Vanuit andere invalshoek: Let wel op de timing van je aankoop;

Wanneer komen nieuwe Macbooks uit?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Plonserd

Je vliegt vaak in Twin Otters of Dash-8’s? Daar kan ik ‘m laptop ook niet in kwijt nee. Maar doorgaans kan ik mijn 15″ MacBook Pro makkelijk kwijt op die klaptafeltjes, ook voor- en bovenin met die stomme (kleinere) opvouwbare tafeltjes. Ik liep er met de 11″ vooral tegenaan dat ik te weinig verticale ruimte had -op de 13″ Air heb je bijna een kwart meer ruimte op die as. Tegen de tijd dat je in Word een aantal inspectors hebt geopend kan ik mijn tekst niet eens meer zien!
    Schermformaat is inderdaad heel persoonlijk. Maar wat je zegt geldt in de omgekeerde richting ook: alleen omdat jij er mee uit de voeten kan, hoeft niet te betekenen dat een ander dat ook kan. Ik deel slechts mijn ervaring, en die zegt soms dat zelfs 13″ te klein is (voor mijn doen). 15″ is voor mij een perfecte maat, vroeger met het high-res scherm en nu met de schalingsopties van het Retina scherm. Thuis gaat die aan 2 23″ schermen, gewoon omdat dat mijn productiviteit behoorlijk verhoogt. Wat dat betreft kan ik nooit genoeg pixels hebben!:wink:

Bijdrager
    Ricardo95

Bedankt voor de reactie’s en adviezen. Dan ga ik eens even rustig verder kijken en denken….

Bijdrager
    rickyyy9

Hoi,

Als je interesse hebt in een tweedehands macbook air, dan kan je die modellen vanaf 2012 prima kopen. Wat de accu betreft kan je dan even kijken naar het aantal cycli’s dat zo’n laptop gehad heeft.

Als je zekerheid wil voor een tweedehands macbook, dan zijn er genoeg bedrijfjes op o.a. marktplaats te vinden die ook garantie geven.

Bijdrager
    JohnH

Zoals reeds door Waffle is opgemerkt kun je een SSD overwegen.
    Mijn MBP, begin 2008, draait daar perfect mee onder Maverics.
    (Nog geen El Capitan in verband met printers en scanner)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ricardo95 op 17 juli 2016

Ik zit momenteel heel erg te twijfelen. Heb namelijk een wat oudere macbook unibody (aluminium) uit eind 2008. Maar nu is het zo dat ik merk dat hij wat langzamer is en wat minder mee komt tegenwoordig zegmaar.

Als je daar 8 GB geheugen en een SSD insteekt, loopt hij weer als een trein, ook onder 10.11 (ik spreek uit ervaring). Of Photoshop en Final Cut er goed op werken kan ik niet zeggen, maar voor dagelijks computergebruik zoals webpagina’s bekijken, mailen, tekstverwerking, Foto’s gebruiken, e.d. is hij nog altijd heel erg geschikt.

Geblokkeerd
    Anoniem

je twijfel over alles dus.
    Misschien handig om minimaal zonder twijfel je topic titel te veranderen ?!

Bijdrager
    Mister Blobby

Ik ben het eens met Jakko Westerbeke,

Je bereikt het meeste, voor het minste geld, met uitbreiding van je MacBook met een SSD.
    En in dat opzicht heb je 2 opties: 1. vervang je harde schijf 2. vervang je DVD/CD

Breidt je geheugen uit naar 8GB

Mocht je in staat zijn het model te vervangen door een model uit 2009, kun je ook nog sierra installeren;-)

Ondertussen ga je sparen voor een goede mac die de huidige vervangt. Er is nu een aanbieding bij mediamarkt:
    http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_apple-macbook-pro-13-met-retina-display-mf839n-a-1376207.html

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Het is tijd om de MacBook te vervangen. Ik heb dezelfde gehad, ook geüpgraded met SSD en memory. Hij wordt er wel sneller van maar het blijft een verouderde computer – en dat merk je.

Bijdrager
    Shmoo

+1

De SSD had je 2 a 3 jaar eerder erin moeten zetten. SSD schijven zijn geen toverstokjes. Deze computer is gewoon op. Natuurlijk gaat hij als een speer vooruit en zul je in het begin het gevoel hebben dat je een nieuwe computer hebt ( niet gewend aan deze snelheid ), maar na een tijdje ben je gewend aan de snelheid en dan kom je allerlei problemen tegen zoals software dat niet goed functioneert op deze oudere hardware.

Het is een leuk ding om wat brieven op te tikken en wat de surfen of te mailen maar verder moet je gewoon genieten van elke dag dat deze computer nog aangaat als je op de powerknop drukt.

Elke nieuwe hardware dat je er vandaag nog insteekt is morgen nog maar 20% waard. Deze computer wordt mogelijk 50,- meer waard met SSD en RAM upgrade dan dat hij nu is zonder deze upgrades. Niet de moeite waard om nog in te investeren als je met Photoshop en dat soort tools wilt werken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.