14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    thomth

Twijfel over Macbook

Ik gebruik op dit moment thuis een iMac 2011 en voor studie een Macbook Air 2011. Ik merk aan de Air dat ie de laatste tijd toch wel wat trager wordt, beetje hangerig typen in grote bestanden en ook de batterij wordt minder. Daarom twijfel ik over een nieuwe.

Maar ik twijfel of ik alleen een vervanger voor m’n Macbook moet kopen, dus een Macbook 12” of 13” Retina of een iPad pro, of dat ik net zo goed dan meteen ook mn iMac weg kan doen en in 1x een 15” pro Retina kan kopen met Thunderbolt display. Ik heb geen krachtige macbook nodig omdat ik alleen maar lichte taken doe met mn macbook (met mn iMac trouwens ook), het zou vooral praktisch zijn om maar 1 mac te hebben. M’n iMac werkt nog prima naar behoren, afgezien van een blauwe lijn in het scherm

De volgende opties twijfel ik over:
    – Alleen een vervanger voor mn Macbook Air; Macbook 12” of een iPad Pro (mensen die ervaring hebben met de iPad pro icm een studie) en dan later m’n iMac upgraden
    – iMac en macbook nu weg doen en daarvoor in de plaats een Macbook Pro 15” kopen met thunderbolt scherm.

Bijdrager
    Shmoo

Als ik zoveel keus had zou ik ook twijfelen.

MacBook Air 2011 verkopen — MacBook Air 2016 kopen. Dan kan er niks mis gaan wel? Je bent altijd tevreden geweest over die Air dus wissel je ‘m gewoon in voor een nieuwe model.

Wacht wel even voor de zekerheid tot volgende week dinsdag dan weten we iets meer over de MacBook line-up.

Bijdrager
    youp

Ik weet niet welk formaat air je hebt, maar ik ben van een 13inch naar een macbook 12inc gegaan, en wat een zegen. Het apparaat is vele malen dunner en lichter, en ik verlies (gevoelsmatig) niks als het gaat om werkruimte op mijn scherm, ook een filmpje in de trein gaat prima. De usb C port kan een nadeel zijn, maar daar kan ik niks over zeggen, zelf ervaar ik dat niet zo.

Ook gaan er geruchten dat er een nieuw cinema/thunderbolt scherm wordt aangekondigd bij de WWDC, daar zou ik sws op wachten en je keuze vanaf laten hangen, want als je dat scherm kan combineren met een macbook, dan zou ik daar heel vrolijk van worden.

Over de air vs macbook keuze, hoeveel opslag wil je hebben? Waar ligt je voorkeur mbt accu en gewicht? (als in, beide accu’s zijn goed, maar die van de air gaat net even een uurtje oid langer mee, de macbook is lichter qua gewicht)

En natuurlijk, wat vind je er het mooist uitzien?

Bijdrager
    gipsman

Nieuwe Air is wel OK, maar ik denk dat je max 256GB schijfruimte kunt hebben. De nieuwe Macbook 12″ heeft een 512GB variant, maar wel gedoe met adapters (USB-C) en het scherm is toch wel wat benepen.
    Ik heb zelf onlangs (in een dolle bui) een iPad Pro 12.9″/256GB gekocht, als experiment, ook met het vage idee ooit mijn Air 2011 opzij te schuiven . Nog te weinig mee gewerkt om veel zinnigs te zeggen nu. Wat wel duidelijk is: je moet je neerleggen bij het feit dat er geen mappenstructuur is. In eerste instantie moet je alle bestanden ‘uit het verleden’ (die je wil behouden) bruikbaar maken in iOS. Dit kan via cloud services zoals Dropbox, Google Drive, etc. Bv. al je oude locale Pages bestanden die op de macbookair staan, en die je nog wil gebruiken, moet je naar iCloud brengen zodat Pages in iOS er bij kan. Alle locale OSX bestanden, waar iOS niets mee kan aanvangen of niet kan bereiken, moet je op een of andere manier veilig stellen/bewaren, bv. een iWebsite.
    Je manier van werken wordt fundamenteel anders. Stel je een Word of Pages document voor waarin je een pdf of een foto wil plaatsen. Op de mac kan je gewoon slepen vanuit de browser, de fotoapp, de desktop, whatever, naar Word of Pages, of je doet bv “Insert” en geeft aan wat waar moet gehaald worden. Dit kan helemaal niet in iOS, waar alleen copy/paste bestaat. Op de iPad Pro kun je nu wel 2 apps naast elkaar zetten, maar toch…
    Ook de iPad Pro heeft maximaal 256Gb opslag. Een extern keyboard heb je misschien ook nodig en dit kost min. €150.
    De discussie “professioneel of niet” ivm de iPad Pro is voor jou niet belangrijk omdat je naar eigen zeggen een ‘lichte’ gebruiker’ bent.,Maar het volstaat dat er 1 of 2 apps niet werken op de iPad en wèl op de macbook, om te zeggen: de iPad is voor mij niet PRO. (Omgekeerd geldt ook natuurlijk.)
    Besef verder ook dat de backup functie minder betrouwbaar wordt, omdat je geen eigen fysieke backup meer kan maken: alles zit vanaf nu in de cloud, bij diverse apps, incl. die van apple, waarvan je maar moet aannemen dat ze “eeuwig” blijven bestaan, of althans zolang jij bestaat. Ook bij aankoop van een nieuwe iPad ben je aangewezen op online backup, dus niet meer op de betrouwbare backup die op je macbook staat. Je kan niet meer terugkeren naar vorige versies van bestanden tenzij je elke versie die ooit gemaakt is bewaart en verschillend benoemt. Er is dus geen Time Machine die dingen terug kan halen.

Bijdrager
    Maarten2015

Heb je al eens een Macbook geprobeerd? Lijkt me toch een van de eerste stappen.

Bijdrager
    Shmoo

Het prijsverschil tussen een Retina MacBook en een MacBook Air is op dit moment totaal niet eerlijk en als je naar het verleden kijkt dan kun je er gewoon van uit gaan dat die Retina MacBook ooit verkocht gaat worden voor 999,- als deze in de toekomst de Air moet gaan vervangen. Alles wijst daar wel op als volgende weer er helemaal geen nieuws komt over de Air dan kans heel groot dat wij begin 2017 ergens in maart gewoon 3 varianten Retina MacBooks gaan zien die de Air moeten vervangen.
    1500,- betalen voor een Retina MacBook is gewoon niet slim. Ja het is sexy en extreem mooi maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Heb je het geld liggen en boeit het je allemaal geen ene *, ga je gang. Koop zo’n ding waar je de blitz mee kunt maken maar de kans is wel dat je heel erg veel geld veriest in de komende twee jaar omdat de aankoopprijs van deze dingen zo hard daalt.

Om even aan te tonen hoe lelijke nieuwe MacBook lanceringen zijn zet ik even de prijzen op een rijtje.
    Dit zijn allemaal 13″ modellen en nu laat ik bewust het opslag type en hoeveelheid geheugen weg want anders bel je misschien de politie omdat je oplichting ziet gebeuren.

MBA 2008 – 1699,- [ januari 2008 ]
    MBA 2008 – 1699,- [ oktober 2008 ]
    MBA 2009 – 1399,- [ juni 2009 ]
    MBA 2010 – 1299,- [ oktober 2010 ]
    MBA 2011 – 1249,- [ juli 2011 ]
    MBA 2012 – 1249,- [ juni 2012 ]
    MBA 2013 – 1099,- [ juni 2013 ]
    MBA 2014 – . 999,- [ april 2014 ]
    MBA 2015 – 1099,- [ maart 2015 ]

— MacBook Air 13″ 2015/2016 custom processor (top model) 2.2GHz Core i7 8GB RAM 128GB Flash geheugen. 1145,-

Plaats deze MacBook Air eens onderaan dit rijtje en kijk hoe stabiel de laatste 3 jaar de prijzen van de air zijn.

Als je nu op dit moment een Retina MacBook koopt dan is de kans heel groot dat je in dezelfde beginfase als de Air zit. Het product is gewoon schandalig duur voor het geen dat je krijgt en dit zit hem vooral in al het prachtige design en kleurtjes die je nog nooit eerder hebt gezien, die huidige Air dompelen ze niet voor niets in het zoutzuur zodat ook deze in 4 kleuren te bestellen is omdat de Retina MacBook dan helemaal geen waarde meer heeft.

Ik heb ook zo’n Retina MacBook space gray op mijn verlanglijst staan maar ik ga geen 1500,- uitgeven voor dit product. De Air die ik hierboven laat zien is bijna twee keer zo snel als de Retina MacBook. De snelste en duurste Retina MacBook variant die bijna 1800,- kost komt nog steeds 200 – 450 punten op de benchmarks scores te kort op deze Air.

Een Retina Macbook kopen in Europa is diefstal en emotie. Meer niet.
    BestBuy.com ( vriendje van Apple ) kon vorig jaar het 2015 model Retina MacBook voor 999.- USD verkopen en de demo modellen voor 100,- minder. Het is gewoon schuldig dat wij in Europa er dan bijna 1500,- voor moeten betalen en de beste korting op dat moment die wij gezien hebben was 1320,-

Bijdrager
    makasa

Al eens alles overnieuw geinstalleerd? SSD en/of geheugen plaatsen? In nog oudere machines werkt dat vaak erg goed merk ik uit eigen ervaring.

Bijdrager
    thomth

Dank voor jullie reacties.

De MacBook is laatst nog opnieuw geïnstalleerd. De MacBook 12″ lijkt idd wel erg overpriced;

Zou een mba 13″ top spec ook als desktop vervanger kunnen functioneren? Of een MacBook pro 13″?

Maar wat zou nou het handigste zijn; iMac houden en alleen mba upgraden en over een paar jaar de iMac? Of beide weg doen en een desktop vervangende MacBook kopen?

Bijdrager
    Maarten2015

Zolang jij vindt dat je iMac naar behoren functioneert met een blauwe streep kun je alles kopen want daar kan niks tegenop. Wat het ook is. Dus doe gewoon niks tot je die streep zo gaat storen dat je niks anders meer wilt dan iets zonder streep. Neem dan een hele lange pauze, ga een stuk wandele, op vakantie en kom volgend jaar hier eens terug en vertel hoe goed je dat gedaan heeft. Sterkte!

Bijdrager
    Shmoo

Koop nooit een laptop als vervanger van een desktop machine wanneer je geen laptop nodig hebt. Een laptop slijt veel sneller omdat er een batterij in zit die normaal eens per 4 jaar vervangen moet worden. Als je er 5 jaar uit haalt ben je goed bezig maar je ziet nu zelf al aan je huidige Air het wordt allemaal minder en dat het ooit op is.

Laptop wanneer je mobiel moet zijn, desktop als je gewoon thuis of op één vaste locatie kunt werken. Beide wanneer echt nodig of wanneer je het kunt missen.

Maar wat ga je allemaal doen met deze machines, ik heb het idee dat je veel te veel overhead aan het kopen bent of er aan het dromen over bent. MacBook Pro’s terwijl je met een Air voldoende hebt, iMacs terwijl je met een Mac mini ook uit de voeten kunt. Ik noem maar iets.

Bijdrager
    thomth

@shmoo

Vooral internetten, email, Pages, Keynote, Photo’s.app gebruiken. Heel basis eigenlijk.

De Macbook vooral voor school; aantekeningen maken, keynote, Pages. Al m’n documenten zitten in iCloud.

Ik heb in principe dus niet de CPU power nodig van een MBP. M’n iMac van 5 jaar oud doet dat allemaal prima. Het is vooral m’n Macbook die oud wordt.

Ik zou liever niet meer gaan voor MBA, omdat ik erg graag een Retina scherm wil ivm veel moeten lezen voor school enz..

— MacBook Air 13″ 2015/2016 custom processor (top model) 2.2GHz Core i7 8GB RAM 128GB Flash geheugen. 1145,-

Waar vindt je die trouwens?

Bijdrager
    Shmoo

Apple.com in de onderwijs store

iPads hebben ook Retina schermen en als ik zie wat jij moet doen voor school en je zou kunnen typen op een iPad, mogelijk met toetsenbordje dan is een iPad echt wel een uitkomst in dit geval.
    Een Mac laptop met Retina zit je al snel op minimaal 1350,- en dat vind ik een hoop geld voor het geen dat jij moet doen. Jij zou prima uit de voeten kunnen met een laptop van 600 – 800,- als deze niet van Apple was.

Bijdrager
    Spinozo

Retina is leuk maar het is natuurlijk niet zo dat je van een 1366×768 resolutie niet prettig kan lezen. Als ik je wensen zo lees doe je een prima aankoop met een nieuwe 13″ Air. Dat ding is retesnel, met 8gb geheugen en er is wel degelijk een optie om er 512GB in te hangen. Die zou ook prima je desktop kunnen vervangen.
    Als je tijd hebt kun je samen met duizenden anderen op de bank komen zitten en gaan wachten op de nieuwe pro. Dan koop je voor een paar honderd euro meer waarschijnlijk de perfecte desktop vervanger die je zoekt. Nu is die optie er niet want de huidige pro is achterhaald en zonde van je geld. iPad pro zou ik helemaal niet aan beginnen, dat wordt teveel gedoe. Succes iig

Bijdrager
    mjsmit

Ik overweeg juist de MacBook 12″
    Heb nu MacBook pro 13″ met prachtig thunderbolt scherm
    Nadeel nu is dat ik regelmatig een dag thuis werk met Windows laptop van het werk en deze niet kan aansluiten op mijn thunderboltscherm.
    Daarom misschien liever USB C poort dan thunderbolt

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.