14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Thomaso

Twijfel over de processor en videokaart bij aanschaf nieuwe iMac

Beste OMT-leden,

Graag zou ik jullie advies willen inwinnen over de aanschaf van een nieuwe iMac 21-inch. Ik begrijp dat jullie inmiddels moe worden van alle vragen hierover, maar ik heb nog niets gelezen wat op mijn situatie slaat.

Ik heb al besloten dat ik zo snel mogelijk wil upgraden, mijn iMac uit 2006 begint namelijk steeds onwerkzamer te worden. Ik ben er bijna uit welke het gaat worden: de 4K-iMac met 16GB werkgeheugen en een 256GB SSD. Zodat deze voorlopig nog even mee kan gaan.
    Nu is het enige waar ik over twijfel (omdat ik er helaas niet zo veel verstand van heb) welke processor en videokaart ik moet aanschaffen.
    Ik heb op internet al verschillende items gelezen en bekeken, nu zei de (wellicht bekende) DetroitBORG dat hij aanraadde om toch voor de 3,6GHz-processor te gaan met de 4GB-videokaart. Omdat deze toch weer een stuk prijziger is, twijfel ik zeer over de directe meerwaarde. Op zich vind ik het niet erg om er extra geld aan uit te geven, maar het moet wel nut hebben.

Ik zal de iMac voornamelijk gebruiken voor tekstdocumenten in Pages, mediaconsumptie (hoofdzakelijk muziek), Safari, de virtuele desktopomgeving van mijn werk en hooguit wat lichte fotobewerking van vakantiefoto’s (belichting, filters etc, in ieder geval geen zware Photoshop).
    Zal ik in deze werkzaamheden echt verschil merken tussen de processoren?

Graag hoor ik van jullie,

Thomas

Bijdrager
    sjoerdl

Als je nu nog kunt werken op een iMac uit 2006 dan kun je met iedere nieuwe iMac weer jaren vooruit.
    Lichte video bewerking vereist geen extra dikke videokaart of processor. Het lijkt me sterk dat je met deze werkzaamheden enig verschil zult merken.

Bijdrager
    Furbz

Ik zou voor geheugen en een processor upgrade gaan.
    De programma’s die doen wat jij wil zijn voornamelijk
    Geheugen en CPU slurpers. Photoshop kan niet zoveel met
    videokaarten (mocht je ooit deze aan willen schaffen).
    Games en videobewerking is een ander verhaal.
    Neem je max budget en kijk of de processor upgrade past.
    Processors zijn namelijk best interessant om te upgraden als
    je naar de toekomst kijkt.

Dit zou ik doen;)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Furbz.

Bijdrager
    Melle

Furbz geeft in mijn ogen compleet verkeerd advies. Ik denk dat hij nog beetje vasthangt in het verleden en zelf gewoon graag maxed out computers koopt.

Het is immers echt volledig overbodig om die upgrades te doen. Echt nutteloos. Als je er op jaarbasis 5 minuten sneller mee zou af zijn, met de lichte taken wat jij doet – dan zou dat een hele prestatie zijn.

Meer zelfs de minst snelle computer wat Apple verkoopt is meer dan snel genoeg voor jou.

Waar ik wel zou over twijfelen is een SSD van maar 256 – oké het is een aanvaardbaar minimum op dit moment. Maar toekomst gericht heeft een grotere SSD wel zeker meerwaarde. Altijd een externe harde schijf aan je iMac hangen kan zeker – maar ik vind dat niet elegant. (Pas op – je zou niet de eerste zijn die met wat duck tape een externe schijf aan de achterkant van zijn iMac hangt)

Maar goed externe SSD schijven zijn ook niet goedkoop. En ik zou wel al mijn foto’s op een snelle SSD willen hebben staan – want dat verschil merk je echt wel!

Dus mijn advies: geen processor en zeker geen GPU upgrade doen – wel overwegen om te investeren in eens SSD van 512GB.

(Daarnaast zou ik nooit een 21″ iMac kopen – altijd een 27″ – en eigenlijk altijd eerder een mac mini met extern (Apple) display.

Ik vind de baard van een iMac zo lelijk en zo jaren 2000.
    Voor mij is een iMac pas terug te overwegen als hij er uitziet (langs voor) als een thunderbolt display.

Bijdrager
    Hermanko

De minst (!) dure iMac 27 en er zelf nog wat geheugen bij (laten) zetten is prima te doen met fusion drive wat een andere hier ook zegt de specificaties zijn echt ruim voldoende voor je.

Bijdrager
    Melle

Een fusion drive is op zich mss snel genoeg – maar toch echt niet meer futureproof?
    In kader van high siërra en nieuw filesysteem?

Bijdrager
    Melle

@TS – de iMac die jij nu op het oog hebt kost 1979 euro. (Zonder de eventuele besproken upgrades?)

Dan zou ik toch ook echt wel een basis 27 overwegen.

Of nog beter – een oudere iMac ergens nieuws (of tweedehands) op de kop tikken met veel korting!

Bijdrager
    TheBigZ

Ha ha, zoveel mensen, zoveel meningen!:-)

Hier de mijne:
    Inderdaad de instap 27″ iMac kiezen (ipv de 21″).
    Als je dan nog budget over hebt: grotere SSD.

Verder: als jij wéér minstens 10 jaar met die iMac gaat doen, maken die paar euro’s meerwerk weinig verschil uitgesmeerd over de gehele periode.

Bijdrager
    Thomaso

Beste OMT-leden,

Ten eerste excuses voor de late reactie. Maar enorm bedankt voor alle (nieuwe) inzichten!
    Ik ga er nog even goed over na denken (ook over de maat), maar ik weet nu dat ik de duurdere videokaart in ieder geval achterwege kan laten.

Nogmaals bedankt!

Thomas

Moderator
    Night

Denk er wel aan dat een 4K (21.5″) of 5K (27″) scherm een hele hoop pixeltjes bevatten. Daarom alleen al is een 4GB videokaart noodzakelijk.
    En ik sluit me bij de overige reacties aan: Als je eenmaal 27″ hebt gehad, wil je nooit meer kleiner! En je kan bij 27″ modellen je RAM altijd nog zelf uitbreiden (en dat is stukken goedkoper dan je het er door Apple in laat zetten !!!).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.

Bijdrager
    Furbz

Haha nou nou verkeerd advies is nogal overtrokken niet…
    Ik zeg simpelweg: koop geen GPU, maar als je budget het toelaat upgrade je processor.
    Heeft niks met hoe ik koop te maken hombre.

Bijdrager
    Melle

@furbz – je hebt gelijk – ik je post mislezen (te snel) en dacht dat je en processor en GPU aanraadde… omdat hij al ging gaan voor 16gb dacht ik te snel dat je het niet meer over meer geheugen zou hebben.

Dan was je advies inderdaad niet helemaal verkeerd. (In mijn denkwijze natuurlijk – want inderdaad, er is hier op zich geen echte waarheid) maar als hij moet kiezen tussen CPU of grotere SSD, zou ik alvast niet twijfelen.

Bij mij zou de volgorde zijn.

– SSD 256 minimum (geen fusion drive)
    – 27″ boven 21″
    – SSD 512
    – 16GB
    – dan CPU
    – dan SSD 1TB
    – dan uiteindelijk GPU

Bijdrager
    Furbz

Dat zou ik precies ook zo doen!

Moderator
    Night

Ik vind de Intel Iris Plus Graphics 640 en de Radeon Pro 555 2GB maar matige kaarten i.c.m. 4K/5K… En die is echt niet even aan te passen naderhand. Bovendien wordt de GPU ook gebruikt i.c.m. Metal2.

Een SSD en geheugen kan altijd nog.
    Maar inderdaad: de processor staat laag op de prioriteitenlijst. Dat verschil merk je met jouw gebruik niet eens.

Mijn lijstje zou dus zijn

SSD256
    27″
    GPU
    SSD 512
    SSD1TB
    Geheugen uitbreiden (zelf doen bij 27″!)

(tijdje niets)
    CPU

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.