9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Twijfel: macbook met 512 of 1024 mb geheugen journalistiek

Hallo een ieder!

Mijn vriendin gaat na de zomer een journalistieke opleiding doen. En daarvoor is het inderdaad handig om een macbook aan te schaffen. Dit is wat ze het meeste gaat doen: surfen, office, keynote (iWork ’06), dreamweaver. Zoals je ziet niet de zwaarste programma’s. Maar het is wel beter dat de macbook goed soepel draait.

De vraag: kan zij beter 512 of een module laten bijzetten van 512 zodat je 1024 hebt? Wat is jullie advies?

Alvast bedankt,

Mathijs

Bijdrager
    Nikita

2x 512 MB. Ze doet dan eigelijk hetzelfde wat ik doe op m’n MacBook, maar zo loopt het pas echt soepel… Dreamweaver gebruik ik niet, maar het lijkt me daarbij toch ook wel prettig om 1 gig geheugen te hebben ipv de standaard 512.

Bijdrager
    computer space

Volgens mij heeft de macbook ook shared videoram. Dus is er maar 432 Mb beschikbaar ipv 512. En dat is net krapjes. 1024 dus, en een slot vrijhouden is altijd handig voor de toekomst.

Bijdrager
    Nikita

Maar aanbevolen is om 2x 512 MB te nemen, dat schijnt vanwege het gedeeld video geheugen ook de snelheid zeer ten goede te komen ( ” Dual Channel ” )

Bijdrager
    computer space

Op ruw data pompen van en naar geheugen heb ik mijn computer nog nooit sloom gevonden, maar goed, sommige mensen merken het verschil van dual-channel.

Bijdrager
    Nikita

Ik zou het zelf niet weten, aangezien m’n MacBook kwam met 2x 512 Mb… Maar het schijnt in de MacBook een groter verschil te geven dan bijvoorbeeld bij de MacBook Pro, omdat die laatste z’n eigen geheugen heeft voor de videokaart. Bij de MacBook pakt het systeem van de eerste geheugenbank z’n geheugen en de videokaart van de tweede, mits zo ge├»nstalleerd. Daardoor zitten ze mekaar niet in de weg, heb ik begrepen…

Bijdrager
    Overstappertje

Met licht gebruik is 512MB op zich niet veel te weinig, maar ik raad je toch 1GB aan. Dan loopt het toch een stuk soepeler als je meer dingen tegelijk open hebt staan.

Wat ze ook kan doen is beginnen met 512 en in de toekomst, als ze eventueel zwaardere (nieuwere versies!) software gaat draaien, geheugen erbij stoppen.

Bijdrager
    foobar

of 2GB…
    dan zit je de komende jaren helemaal goed:D

Bijdrager
    CaDoc

Neem echt de 1 GB. Heb zelf een G4 Mini (512Mb) en een G4 iBook (256+512Mb) en er is duidelijk een snelheidsverschil. Bij Mac OSX geldt dat meer geheugen = meer snelheid. Je zou het wellicht bij Mail niet direkt merken, bij Dreamweaver merk je het zeker wel.

Succes!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.