14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    .Robin

Welke nieuwe Mac? Twijfel, help?

Dag lieve mede OMT’ers.

Vorige week is mijn wel geliefde MacBook Pro (early ’08) moeilijk gaan doen en is het scherm overleden. Nu ben ik dus gedwongen een nieuwe Mac te kopen maar ik zit constant te dubben welke ik zal kopen. Ook al ben ik ondertussen 2 jaar Mac gebruiker ik ga toch even naar jullie mening vragen.

Vooraf gezegd; Ik reis ‘veel’ dus mobiliteit is een prĂ©.

Waar ga ik de machine zoal voor gebruiken? – Het is de bedoeling dat ik de machine voornamelijk voor school ga gebruiken (Lees: Code rammen, hier en daar wat Photoshop en Flash, text verwerken en een klein beetje fotobewerking (dit doe ik thuis wel veel) )

Goed, ik heb voor mezelf de volgende 2 Machine’s samengesteld en graag zou ik horen wat jullie denken wat het beste voor mij is.

Een 13″ MacBook Pro + extern scherm voor thuis – met de volgende specs;

Processor: Intel Core 2 Duo 2.66 Ghz
    Geheugen: 8GB geheugen
    Harde Schijf: 320GB 5400RPM Schijf
    ———————————————————————–

Een 15″ MacBook Pro zonder extern scherm met de volgende specs;

Processor: Intel Core i5 2.4 Ghz
    Geheugen: 8GB geheugen
    Harde Schijf: 320GB 5400RPM Schijf
    Beeldscherm: Hi-Res Glossy Widescreen Display
    ———————————————————————–

Zing het maar, ik ben benieuwd, zelf twijfel ik nog aardig.

Bijdrager
    Martijn_Smit

De 13″ is makkelijker voor onderweg maar de processor van de 15″ is echt wel beter.
    Dan moet je jezelf afvragen of je het verschil in processor echt nodig hebt voor school, of dat je hier weinig van zal merken omdat je het “zwaardere werk” (fotobewerking) op je thuis pc doet.
    Vwb het externe scherm, lijkt me overbodig als je thuis een andere pc hebt?

Ik zou voor de 13″ gaan. Is een stukje mobieler en voor school voldoet de processor wel.

Bijdrager
    .Robin

Thuis heb ik geen extra PC. De Mac die ik koop wordt m’n main-machine.

Bijdrager
    Martijn_Smit

Ok, omdat je zei “dit doe ik thuis veel” nam ik dat aan:lol:

Maar dan nog zou ik voor de 13″ gaan:D maar dan wel met extern beeldscherm

Bijdrager
    mhrenes

Ik zou zeker de 15″ kiezen als het ook je ‘main-machine’ is, die heeft een duidelijk snellere processor dan de 13″ en ook een duidelijk snellere videokaart.
    Als je veel met foto’s werkt zou ik overigens voor het anti-glare hi-res scherm gaan en geen glossy scherm.
    Ik zou ook sterk overwegen om er een snellere harde schijf in te stoppen (7200rpm).

Is bij elkaar 180 EUR meer dan je nu gekozen configuratie voor de 15″.

Bijdrager
    Stoklos

Gecondoleerd:-|

Wat is je budget? Lijkt me een interessante eerste vraag, aangezien je urgent een nieuwe nodig hebt denk ik.

Mocht dat geen rol spelen: je eerste optie is denk ik het meest geschikt:
    1) mobiliteit is een pre zeg je: de 13″ zal mobieler aanvoelen dan de 15″.
    2) als je op je opleiding ook een extern scherm kunt aansluiten is 13″ voor het echte mobiele werk voldoende (onderweg, of op schoot elders).
    3) een extern scherm is voor fotobewerking maar ook voor code rammen (Eclipse workbench bijv.) echt een pre.

Mijn 2 centjes dus. Succes met je keuze!

Edit: inderdaad een grotere en snellere HD kiezen! Ennuh… zoveel mensen, zoveel meningen…

Inactief
    Anoniem

Als ik je een tip mag geven…
    Pak het instap model 13″ Macbook Pro 1149 en een externe scherm.
    Bespaar het geld voor iets anders wat je ook nog graag wil hebben.
    Zet er meer geheugen bij (eventueel zelf doen) en zet er een SSD in.
    Die zijn snel, alleen beperkte ruimte.
    Zet je bestanden op een backup harddisk en / of brand op dvd of zet ze op een SD kaarten.

Wel snel dat hij kapot is. Is hij niet meer te maken?
    Ach ik weet het al, te duur om te maken. Uhhh.

Bijdrager
    .Robin

@Stoklos; Budget ligt op de 1900 euro

Verder; mensen alvast bedankt voor de input. Meer input is altijd welkom. Ik ga nog even wikken en wegen.:)

Bijdrager
    Afroman

Ik zou voor de 15 inch gaan.
    Omdat
    -De processor toch een stuk sterker is en wat meer futureproof
    -Je 2 verschillende videokaarten hebt, en geen enkele videochip(handig met gamen en OpenGL)
    -Het scherm vna de 15 inch is verbazingwekkend mooi
    -Leuk, maar niet onaardig. Je hebt een aparte line in en line out, op de MacBooks(pro/air) 13′ heb je dus een line in en line out in 1 poort.

Zelf denk ik dat je met de 15 inch meer plezier gaat hebben dan de 13 inch. Het kost zeker wat geld. Maar dan heb je ook zeker wat.
    Dat gedoe over 13 inch mobieler dan 15 inch. Tuurlijk is het zo, maar de MacBooks zijn altijd mobiel geweest(in vergelijking met de laptops van HP, Toshiba en Acer). Je tilt je echt geen ongeluk met de 15 inch.

Bijdrager
    Yost

Ik heb beide machines (ongeveer), een 13″ 2,53 GHz Core2Duo voor het maken van muziek met Logic Pro, en zakelijk een 15″ 2.4 GHz i5.

Als je de 13″ gewend bent, is de 15″ een groot en lomp ding. Hij is wel heel plat, maar relatief breed en vrij zwaar. Het enige dat ik fijn vind aan de 15″, is dat er meer op het scherm te zien is. Een verschil in snelheid, dat er natuurlijk wel is, valt mij in de praktijk niet op. Ik ben daarbij een vrij milde computergebruiker: met e-mailen, webbrowsen, tekstverwerken, presenteren en wat iPhoto-gebruik haal ik natuurlijk niet het onderste uit deze machines. Aan de andere kant, ik gebruik Logic alleen op de 13″, en ervaar daar geen enkele beperking bij (misschien omdat ik het tot medio 2009 nog met een G4 PowerBook deed…).

Als ik beide machines zou mogen combineren, zou ik voor de huidige 13″ MacBook Air gaan (met 2,13 GHZ processor update en 256 GB SSD). Niet groter dan een 13″ MBP, maar zelfs platter en lichter. En met het aantal pixels van de 15″ MBP. Maar ja, wel een beetje duur, misschien.

Bijdrager
    hansiedejong

Ik zou voor de 15” gaan. De beeldschermgrootte is t.o.v. de 13” wel lekker en het voordeel is dat je met een i5 / i7 wel heel lang mee kan.

Bijdrager
    MouseMighty

Als ik zo lees wat je onderweg doet en wat je thuis doet is de keuze toch niet moeilijk? de 13″ met extern scherm. De 15″ heeft weliswaar een iets zwaardere processor maar het verschil met de 13″ is voor je specifieke taken te gering om er echt profijt van te trekken. Ook het grotere formaat en gewicht om dagelijks(?) mee te zeulen is toch wel iets om over na te denken. Thuis kan je dan rustig en goed op een groot scherm je Photoshop bewerkingen doen. Coden en Flash onderweg kan prima op een 13″ daar heb je de noodzaak niet echt om veel dingen fullscreen te willen bekijken toch? 13″ MBP met extern scherm? Ik zeg doen!

Bijdrager
    macaddict101

Hello,

Mag ik misschien toch even melden dat een nieuwe MacBook Pro niet per se nodig hoeft te zijn.

Je hebt namelijk, zoals je zelf zegt, een 15 inch MacBook Pro Early 2008. Bij deze Macs is het gekend dat de videokaart (nvidea geforce 8600gt m) het na een bepaalde periode laat afweten. Mocht je je Mac eens binnen doen bij een APR voor controle, dan zal men dit weten te zeggen. Als het effectief een probleem is met de videokaart, dan wordt dit normaal kosteloos vervangen door Apple. Blijkt daarmee je probleem opgelost … dan kan je natuurlijk ook altijd overwegen je MacBook Pro te houden en bijvoorbeeld een iMac of iets dergelijks te kopen.

Hierbij een linkje waarin meer info staat over het videokaart probleem!

http://support.apple.com/kb/ts2377

Hier op OMT zijn er ook al enkele gevallen bekend van falende GPU’s … dus misschien toch maar eens controleren!

Succes!

Bijdrager
    .Robin

’t Is niet de videokaart die kaduuk is. Ik heb ‘m al laten checken bij een APR (2 zelfs voor de zekerheid). EN het is het scherm wat kaduuk is. Anders had-ie niet wel bij Apple op de operatietafel gelegen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.