30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Sebas95

Twijfel

Beste omt’ers!

Mijn 3-4 jaar oude windows pc is zo goed als dood. Ik ben nu dus opzoek naar een nieuwe computer/mac.

Mijn oude pc had ongeveeer elke drie maanden een periode waarin hij vaak vast liep en/of zomaar uitviel. Uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer aan. Ik werd hier natuurlijk helemaal gek van dat mijn computer me telkens in de steek liet, ook als ik hem hard nodig had voor school. Ik ben beniuwd of een iMac echt zo probleemloos loopt als veel mensen beweren.

Ik ben al in het bezit van een ipad en meerdere ipods, deze bevallen mij prima en heb er nooit problemen mee gehad. Zo viel mijn oog ook op het instapmodel van de iMac.
    Ik heb een iMac altijd al een geweldige machine gevonden om te zien en heb er meerdere keren een beetje mee gespeeld bij een apple-reseller. Maar vond de prijs toch altijd best hoog. Ik kan voor dezelfde prijs een windowscomputer kopen met veel betere specificaties. Waarom zou ik volgens jullie toch voor een mac moeten kiezen of waarom juist niet?

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor tekstverwerken, internetten en muziek en films te downloaden. Afentoe speel ik wel een game op mijn computer, maar niet extreem vaak.

Alvast bedankt voor de antwoorden,
    Sebas95

Moderator
    unSOUND

Alles wat je wilt weten staat eigenlijk al in dit overzicht:

Switchen: FAQ

:wink:

Bijdrager
    JBStudio

Goed overzicht.
    Mijn voornaamste redenen zijn: Het besturingssysteem – simpel, het werkt allemaal zo vanzelfsprekend.
    En het feit dat de hardware op de sowtware is afgestemd. Wellicht dat je een 10x betere specs PC kan kopen voor hetzelfde geld, maar dat wil niet zeggen dat het ook 10x sneller werkt.

Succes met je overwegingen!

Bijdrager
    flierefluiter

Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde dilemma gehad. Uiteindelijk voor de mac gekozen omdat ik he-le-maal gek werd op mijn pc van het vastlopen van applicaties, rare software meldingen en gedoe met programma’s die nadat ze geïnstalleerd zijn, nooit echt meer weg te krijgen waren.

Ik ben zelf geen techie en houd van gemak. Ik ben een zakelijke gebruiker die vaak Office voor Mac en andere kantoorsoftware gebruikt naast de andere huis, tuin en keuken programma’s.

Het mooiste vind ik bij een mac: het werkt gewoon. In drie jaar tijd geen vastlopers, geen gedoe en veel plezier. Ik zit tegenwoordig graag achter de computer. Ik vind dat zowel mijn iMac en mijn MBP een fijne gebruikersinterface hebben. En mooier nog; volledig synchroon met iPad en iPhone!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Jep, (bijna) nooit problemen oplossen, geen virusscanner, opruimsoftware etc. nodig, en het werkt super! :thumbsup:

Nu vind je het aan de dure kant, maar als je het eenmaal hebt zul je het zeker het geld waard vinden!

Als je af-en-toe een game speelt, wat internet, muziek en films downloadt en voor de rest Office e.d. gebruikt is het instapmodel wel goed genoeg!

Bijdrager
    tarun

Voornaamste nadeel van overstappen lijkt te zijn dat spelen of programma’s niet voor de OS X beschikbaar zijn. Toch zijn er meestal prima of zelfs betere alternatieven. Zelfs het draaien van Windows op je Mac kan. Ik heb hier zelf al jaren geen gebruik meer van gemaakt. Nogmaals, tenzij je heel specifieke software moet draaien zal je voldoende alternatieven kunnen vinden.

Wat betreft het hebben van problemen. Ja, ook doe heeft Apple. Maar niet zo groot als jij noemt. Het meeste zijn kleine irritaties zoals WiFi die niet direct beschikbaar is nadat je MacBook wakker is geworden. (Werkt wel veel sneller dan bij mijn Windows-laptop van werk.)

Bijdrager
    Heliasje

heb een half jaar geleden ook getwijfeld om de overstap te maken , en ja eerlijk gezegd wilde ik het ding na twee ween al buiten kegelen omdat het een heel andere manier van werken is dan windows en even moet wennen. maar nu heb ik totaal geen spijt meer van de overstap en wil dan nooit meer terug naar windows. En de meerwaarde wat je er nog voor krijgt als je hem nadien weer verder verkoopt. Niet twijfelen, gewoon doen.

Bijdrager
    Sebas95

Dankjulliewel voor alle reacties! Ik heb toevallig net met een andere imac gebruiker zitten praten. Hij zei net zoals jullie hier allemaal gewoon doen! Omdat:
    -het werkt gewoon
    -het is mooi! De prestaties en de buitenkant, ook na een jaar!
    -geen gepruts met updates van drivers etc
    – wordt niet slomer door crapware
    – geen programmas nodig om te defragmenteren ed.

De enige mensen die zeggen dat ik een windows pc moet kopen, Zijn de mensen die nooit op een mac hebben gewerkt.

Ik denk dat ik mijn keuze wel heb gemaakt denk ik, alleen vraag ik mij nog af of ik extra ram geheugen nodig heb of is de 4 gb goed genoeg?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Wat doe je allemaal mee? Af-en-toe een spelletje of echt die-hard gamen?

Voor Office, internetten en tekstverwerken heb je aan 4GB ruim voldoende.

Bijdrager
    Sebas95

Afentoe een spelletje, echt gamen doe ik wel op m’n console.
    Op de pc speel ik dan spellen zoals: minecraft en afentoe call of duty mw3.

Dus dan zal ik zeker wel genoeg hebben aan 4gb?
    Daarnaast heb ik nog een vraag. Als ik mijn imac via de applesite bestel kan ik onderwijskorting krijgen, is dit ook als ik hem bij een apple reseller aanschaf?

Inactief
    Anoniem

Als je zo’n vraag stelt op een Apple-forum is ’t eigenlijk naar de bekende weg vragen: niemand zal hier zeggen dat je beter een PC kan kiezen. Misschien kan je je vragen beter stellen op een wat neutraler forum om een wat genuanceerder antwoord te krijgen.

Bijdrager
    Sebas95

Ik heb al veel verschillende fora gelezen. Hetgene wat mij daar opvalt is dat 70% schreeuwt dat apple k*t is en daar eigenlijk niemand ervaring met apple van heeft.
    Wat ik belangrijk vind aan mijn nieuwe computer is:
    – dat hij stabiel is
    – dat hij mooi is
    – en dat ik nie t hoef te zoeken naar verschllende updates voor drivers etc

Zo bedacht ik me om hier mijn vraag te stellen, aangezien hier de meeste mensen wel ervaring hebben met mac. Ik denk daarbij dat ze niet zullen zeggen dat ik perse een mac moet nemen, omdat het een mac is. Mar gewoon puur op hun ervaring die ze ermee hebben.

Vandaar mijn keus om het hier te stellen:)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Als je voor een Mac gaat kun je hier het beste met je vragen terecht. Veel Mac gebruikers hebben wel ervaring met een windows pc, maar de meeste windows gebruikers hebben geen ervaring met Mac, dus dat is al een groot verschil.

Zij roepen zomaar dat Apple k*t is zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Hier wordt nog wel eens aangeraden om voor een gewone pc te gaan, terwijl je op een ander forum vast niet wordt aangeraden een Mac te nemen.:lol:

– Hij is stabiel.
    – Hij is mooi.
    – Je hebt geen gekl**t met drivers etc.
    – En nog veel voordelen.

Het grootste nadeel voor veel mensen is de prijs, maar als je hem eenmaal hebt vind je het de prijs wel waard hoor!;)

Bijdrager
    Sebas95

Ik denk dat het ook een imac wordt!
    Enige dingen waar ik nog naar zit te kijken zijn:
    -de garantie, wel of geen applecare.
    – onderwijskorting, heb ik die ook bij een apple reseller?

Zelf vind ik applecare een hoop geld, ik ben nog maar 17 en moet mijn geld dus hebben uit een bijbaantje in een supermarkt. Is het het waard om applecare erbij te nemen of heb ik aan de wettelijke garantie genoeg? Bij de apple reseller willen ze me natuurlijk zoveel mogelijk verkopen dus ben ik benieuwd wat jullie mij aanraden:)

Bijdrager
    mfduffel

Ben zelf eind vorig jaar overgestapt, en de leertijd van windows 7 naar mac was korter dan van windows 7 naar windows 8:grin: en dat het duurder is vind ik ook een fabeltje. Een hoge resolutie ips monitor van bv dell kost ook 700 euro… Ik kan je de overstap alleen maar aanbevelen!

Bijdrager
    Heliasje

duurder weet ik niet hoor. je krijgt een knap staaltje design, prima afwerking, degelijkheid, geen virusscanner meer aankopen, software op mekaar afgestemd. vele voordelen tov de prijs.

Bijdrager
    Blue helmet

In tegenstelling tot Apple geeft Dixons drie garantie op Apple producten wellicht een alternatief voor AppleCare. Extra ondersteuning hierop is dat je de eerste 90 dagen in ieder geval kosteloos gebruik van de Apple helpdesk kunt maken.

Zelf twee en half jaar geleden overgestapt en tot op de dag van dag geen spijt!

Bijdrager
    Sebas95

Het gaat mij er niet om of ik wel of geen iMac wil nu:)
    Alleen de net genoemde dingen vroeg ik mij nog af.

Bijdrager
    fenkikon

4GB RAM geheugen is meer dan voldoende voor wat jij nu gaat doen. Dat is hiervoor al gezegd. Het leuke is dat RAM geheugen niet veel meer kost, dus geheugen bij pluggen kun je altijd nog doen en dan geloof ik iets van 32GB toevoegen(weet het niet zeker).

Voor wat betreft de Apple Care, het hoeft officieel niet aan te worden geschaft maar het scheelt gewoon heel veel gezeik en daar profiteert Apple van. Ik wil je zelf adviseren om via de Apple Online Store te bestellen, dit heb ik ook gedaan en je krijgt bij Apple zelf meer studentenkorting dan bij een APR.

Apple Care is inderdaad prijzig en onnodig aangezien er consumentenrecht is, hier is trouwens al veel over geschreven op OMT. Je hebt in ieder geval genoeg tijd om te sparen voor Apple Care. Je kunt namelijk uiterlijk over 12 maanden de aanschaf doen en als scholier/student zijnde krijg je ook nog eens korting via de edu shop.
    In mijn geval met de MBP betaal ik normaal gesproken 350 euro en met korting 245/250 euro. Scheelt dus best weer wat geld…

Bijdrager
    Sebas95

Bedankt voor alle antwoorden. Morgen ga ik naar het icentre in haarlem of uitgeest om mijn mac aan te schaffen!

Bijdrager
    fenkikon

Veel plezier met je aankoop!
    Nogmaals je krijgt bij een APR dus minder korting he…. Maar goed 6% is ook goed!

Bijdrager
    JBStudio

Hou er wel rekening mee dat er veel geruchten zijn over het uitkomen van nieuwe modellen! Niet dat degene die je nu koopt dan waardeloos is, maar wellicht zonde…….. Keep in mind!

Bijdrager
    Sebas95

Fenkikon, ik weet het, bedankt dat u het nog even wilt melden:)
    En jbstudio, ik heb het een en ander al gelezen maar het blijft allemaal bij geruchten. Aangezien ik nu ook echt een nieuwe machine nodig heb, kan ik niet nog lang wachten. Toch bedankt voor het melden!

Ik kan niet wachten op vanmidag!

Bijdrager
    JBStudio
    Sebas95 op 26 september 2012

Ik kan niet wachten op vanmidag!

Haha, lekker gevoel is dat hè. Het is maar materiaal, maar het kan net dat beetje extra geven om een topdag te hebben. Veel plezier ermee, je gaat geen spijt krijgen. En mochten er vragen zijn, weet je waar je terecht kan…. juist… onemorething.nl

Bijdrager
    Sebas95

Helaas… Apple is lastig met het leveren van een nieuwe lading iMacs aan winkels.. Bij het icentre hadden ze het natuurlijk over dat het te maken zal hebben met de nieuwe lijn imacs die naar alle waarschijnlijkheid binnekort bekend gemaakt zal worden. Ze hebben me aangeraden ook te wachten ipv dat zij eentje zouden bestellen voor me. Deze zou misschien dan nieteens komen.

Nu is het dus wachten op de nieuwe iMac en hopen dat deze niet duurder zal zijn en dat het vooral niet te lang duurt.

Bijdrager
    fenkikon

Als je geen geduld hebt om te wachten (het kan namelijk nog even duren), kun je ook via de website van icentre zelf bestellen. Dan krijg je hem thuis.
    Maar misschien ben je er wel ziek van als er een nieuwe Mac uitkomt over een maand bijvoorbeeld en dan heb jij net het oude model aangeschaft. Toch blijft het zo nu nodig = nu kopen en anders wachten op de nieuwe.

Bijdrager
    Sebas95

Daar was ik dus ook al bang voor. Ook was ik bang dat deze imac misschien duurder zal zijn of kinderziektes in de eerste versie zal hebben. Ik heb qua specificaties al ruim genoeg aan deze imac en kwam erachter dat ik via surfspot nog meer korting kon krijgen, dus ik heb hem besteld via apple:)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Gefeliciteerd!:)

Je gaat er echt van genieten, het is echt geweldig als je voor het eerst een Mac hebt! :):lol::yum:

EDIT// Ruik er ook eens aan als je de doos openmaakt, die geur zul je nog vaker tegenkomen als je er eenmaal aan gewend bent. :sarcastic:

Bijdrager
    Sebas95

Dankuwel! Ik heb er ook echt zin in als ie binnenkomt!

Bijdrager
    Sebas95

Haha zal ik zeker doen!
    Ik heb trouwens misschien nog een hele stomme vraag.
    Zitten er batterijen bij voor mn magicmouse en keyboard?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.