6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    silvercircle

Tweedehands markt Mac Pro's onbestaande?

Het valt mij op dat er ontzettend veel Mac Pro’s aangeboden worden op de bekende sites (tweedehandsmac.nl, etc.).

Opvallend is dat het veelal oudere advertenties zijn, dus toestellen die niet verkocht raken.
    Blijkbaar is er geen vraag meer naar dergelijke toestel op de tweedehands markt.
    De advertenties worden nochtans vaak bekeken, dat zie je aan de tellers.
    De prijzen die gevraagd worden vind ik redelijk, zeker als je vergelijkt met wat een nieuwe Mac Pro kost.

Heeft hier iemand een verklaring voor? Is het niet slim om een dergelijk toestel te kopen?

Moderator
    unSOUND

Tja, we leven in een tijd waarin een model van vorig jaar of het jaar ervoor al als “oud” wordt omschreven, dus de tweedehands-markt is sowieso populariteit aan het verliezen.

Daar komt bij dat de Mac Pro toch een model is wat meer voor de zaak wordt gekocht, dus men koopt dan vaak liever nieuw, of met een BTW bon die de meeste tweedehands-verkopers niet kunnen verschaffen.

Bijdrager
    Macosxachist

Ik weet niet wanneer je Tweedehandsmac.nl voor het laatst bekeken hebt, maar momenteel staan er 18 Mac Pro’s op, en slechts 1 daarvan langer dan een maand… Vraag en aanbod lijken me dan redelijk in evenwicht.

Bijdrager
    computer space
    silvercircle op 25 september 2010

Heeft hier iemand een verklaring voor?

iMac!

Bijdrager
    silvercircle

Inderdaad, 1 langer dan een maand, maar er staan er wel heel wat langer dan één of twee weken.
    Volgens mij raken deze gewoon nooit verkocht.

Als je dan kijkt dat er meer dan 5000 keer naar gekeken is… Ik ben nu een toevallige passant maar daar ga je normaal toch alleen kijken als je een toestel zoekt?

Niet dat dit zo belangrijk is hoor, het viel mij gewoon op. Ik heb zelf ook al een PowerMac verkocht enige jaren geleden en toen moest je je advertentie geen weken laten staan hoor!

Bijdrager
    Trat

Bevriend collega van me heeft onlangs nog 2 Mac Pro’s te koop aangeboden: waren al na 2 dagen verkocht via Marktplaats. Ik denk niet dat de markt voor 2e hands Macs slecht is. Ik denk dat het vooral afhangt wat voor Mac Pro het is: een 8-core model zal aantrekkelijker zijn dan een 4-core, evenals een Mac Pro met 12GB geheugen Vs 3GB. Het is natuurlijk wel een niche-product (die discussies heb ik al eens gevoerd) en meestal koopt men zo’n ding voor meer dan alleen browsen en spellen spelen.

Er wordt ook stelselmatig door bots op Apple advertenties gezocht op Marktplaats, dus dat verklaard misschien het hoge aantal wat je ziet. Wat ik me wel kan herinneren is dat er veel nep advertenties (oplichters uit buitenland) op Marktplaats stonden toen ik een jaar geleden er naar eentje op zoek was. Veel Engelstalige advertenties en zo’n kerel woont dan in Amsterdam en is pas 2 weken lid van Marktplaats. Jaja…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.