17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    ruggiero

tweedehands mac kopen

hallo,

afgelopen tijd ben ik hier steeds vaker gaan kijken en ik moet zeggen dat het forum me wel aanspreek. ik gebruik nu nog geen mac, maar na mijn (hopelijk niet al te dure) vakantie ga ik voor het eerst een mac kopen. ik heb er lang over gedacht, maar ik ben er zeker van dat ik geen spijt krijg. ik heb een aantal vragen met betrekking tot wat hardware zaken. ervan uitgaan dat ik een tweehands g4 powermac koop, bijv. Power Macintosh G4/400 (AGP Graphics).

1. kan ik op dit systeem goed osx draaien (een redelijk nieuwe versie zoals 10.2 ofzo)?

2. wat kan ik het beste upgraden als ik ps6/7, id2 en final cut pro 3 wil draaien? (geen zware videobewerking, gewoon wat huis tuin en keuken werk)

3. is het ook verstanding dat ik een goedkopere g3 koop uitgaande van vraag 2 (bijvoorbeeld een imac IV DV SE)? dan heb ik direct een mooie set, want bij de g4 wordt meestal tweedehands geen mooie uitziende monitor verkocht).

alvast bedankt!

Bijdrager
    Urbin Design

http://www.tweedehandsmac.nl/

Misschien kan je hier iets vinden;)

Moderator
    unSOUND

Ik heb zelf 2 weken gelden een powermac G4 agp gekocht, en hij draait OS X prima. een beetje extra ram kan natuurlijk nooit kwaad. zeker voor photoshop en indesign heb je geen extra spullen nodig… final cut pro gebruik ik niet, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Wat betreft die iMac G3, tja… als je later meer gebruik wilt gaan maken van de Mac, en meer met video, zou ik toch naar die powermac neigen, vanwege de grotere uitbreidingsmogenlijkheden, en wat betreft de monitor: de G4 AGP grafics heeft een VGA poort naast de DVI poort, dus je kunt je ouwe PC scherm eraan hangen en intussen een Mac scherm opsparen… zo doe ik het momenteel ook.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt… :)

Bijdrager
    ruggiero

bedankt voor de snelle reacties. ja ik wilde gaan sparen voor die vette beeldschermen. hoeveel cpu is gewenst voor de dingen die ik wil doen? in mijn oren klinkt 533mhz niet als heel snel, maar liggen die verhoudingen bij macs anders dan bij pc ofzo?

Bijdrager
    Syndic

Ik zou geen AGP 400 Mhz kopen als ik jou was. Die heb ik ook nog op het werk staan en draait wel onder OSX maar echt snel is het allemaal niet hoor. Thuis werk ik met een Quicksilver 733 Mhz en dat draait als een trein. Snellere en betere videokaart ook, moet je ook op letten hè :wink:

Op tweedehandmac.nl staan genoeg QS 733’s voor een hele redelijke prijs:D

Bijdrager
    ruggiero

okee die site kende ik al. er staan idd leuke computers op, maar die vallen nog iets buiten mijn budget. misschien moet ik wachten tot de g5 echt uitkomt en dat mensen hun g4 goedkoper gaan verkopen! wat voor videokaart raadt je me aan? ati 9000?

Bijdrager
    mikanik
    ”ruggiero”

okee die site kende ik al. er staan idd leuke computers op, maar die vallen nog iets buiten mijn budget.

Dan wil ik niet weten hoe je aan Finalcut Pro komt:lol:

Bijdrager
    gretver

Voor je iets gaat kopen op tweedehandsmac eerst ook kijken op marktplaats en tweedehands.nl. Scheelt echt heel veel. Op Tweedehandsmac worden vaak de meest waanzinnige prijzen gevraagd.

(een powerbook g3 firewire voor 1400 bijvoorbeeld!)

Bijdrager
    ruggiero
    ”mikanik”
    ”ruggiero”

okee die site kende ik al. er staan idd leuke computers op, maar die vallen nog iets buiten mijn budget.

Dan wil ik niet weten hoe je aan Finalcut Pro komt:lol:

ps6 en id2 kan ik via school erg goedkoop krijgen (niet zo goedkoop als office x, maar goed het is niet duur) en ik ga aanvragen of ze ook fcp willen onderbrengen in hun assortiment. ze bieden premiere ook voor windows aan, dus waarom final cut niet voor mac? zo is id2 ook in het assortiment gekomen. mij te betichten van piraterij:) (gaat ongetwijfeld voorkomen, ik download nu ook genoeg mp3’s. bovendien vind ik dat als je een prog niet zo vaak gebruikt je het best kan downloaden. maar das een andere discussie.)

”gretver”

Voor je iets gaat kopen op tweedehandsmac eerst ook kijken op marktplaats en tweedehands.nl. Scheelt echt heel veel. Op Tweedehandsmac worden vaak de meest waanzinnige prijzen gevraagd.

(een powerbook g3 firewire voor 1400 bijvoorbeeld!)

ja er zijn mensen die daar monitoren tweedehands duurder aanbieden dan de nieuwprijs.:) tnx voor de tip.

Bijdrager
    reactor

Met het oog op de komende OS X update ‘Panther’ en zijn multiprocessor-ondersteuning, zou ik gaan voor een dual CPU-systeem.
    Zelfs de minst snelle DP G4 kan daar nog wat jaartjes mee vooruit.

Mocht je kiezen voor een G3 – Ik heb nog wel zo’n blauw/witte staan (512Mb ram), die de deur uit mag voor €500. Hierop draait OS X trouwens nog verbazend goed…….

Bijdrager
    ruggiero

bedankt voor alle reacties/aanwijzingen! ik ga toch voor de g4 en misschien wel dual processor zoals reactor zei. voor de toekomst. ik hoop dat ik na me vakantie als mac gebruiker opnieuw kan vertonen!

Moderator
    unSOUND
    ”Syndic”

Ik zou geen AGP 400 Mhz kopen als ik jou was. Die heb ik ook nog op het werk staan en draait wel onder OSX maar echt snel is het allemaal niet hoor….

Is maar hoe je er mee omgaat denk ik… die van mij is redelijk schoon en kan bijna mijn G4 800 die ernaast staat bijhouden… 7200 rpm schijven ingezet en gaan met die banaan!

voor de specs van mijn modellen: zie onderschrift :wink:

Bijdrager
    Stof
    ”ruggiero”

2. wat kan ik het beste upgraden als ik ps6/7, id2 en final cut pro 3 wil draaien? (geen zware videobewerking, gewoon wat huis tuin en keuken werk)

Minimale upgrades zijn het geheugen en de videokaart. Zoals je misschien weet kan OSX bij recentere 3D kaarten de videoprocessor gebruiken om het gebruik van OSX te versnellen (Quartz Extreme). Een ATi Radeon 8500 of 9000 is daarom een hele nuttige upgrade. En geheugen heb je op OSX nooit teveel; ga naar minimaal 512MB.

Bijdrager
    HSL
    ”ruggiero”

wat voor videokaart raadt je me aan? ati 9000?

ik heb zelf een dual 500 en die werkt echt super snel,.. gewoon 1GB ram erin pleuren en een snelle videokaart ik zou zelf een ATI 8500 kopen die is net iets sneller dan de 9000 PRO, maar ik weet niet of je hem nog kan vinden!

de verhoudingen liggen inderdaad anders dan pc’s, op mijn vaders 750Mhz pentium3 werk ik op zo’n 30% van de snelheid van mijn mac,.. met grafische programma’s is dat en het OS zelf voelt bij mij veel snappier.. ik denk dat een dual 500 ongeveer net zo snel is als een 1,5 Ghz pentium4, en dan zal de mac hem met altivec en dual acties (tegelijk) nog voorbij schieten.

HS-L

update
    ik zou ook een 7200 RPM schijf met 8MB cache erin zetten, daar wordt hij ook een stuk sneller (en dat komt vooral door de cache)

Bijdrager
    Convicted

Een 400 mhz is net iets te traag en ik denk dat je met een dual toch wel iets te veel in huis hebt aangezien je niet vreselijk serieus lijkt met FCP en Photoshop heeft een dual niet echt zoveel zin. Bovendien zijn die ook niet goedkoop op de tweedehands markt en kan je beter gewoon een nieuwe kopen.

Neem maar eens een kijkje op de Apple store onder de G4 selectie.
    Het 1.25 Ghz (single) model lijkt mij een prima optie als je toch wat power wilt maar niet het geld hebt. Je kan iedere monitor eraan hangen die je wilt dus da’s geen enkel probleem.

ATI of Nvidia… allemaal een pot nat voor wat jij wilt. Gewoon voor de goedkoopste gaan en zorgen dat het een 32 of 64 MB model is. Snelheidsverschillen zul je toch uiteindelijk merendeel zien in games en niet in Photoshop of FCP want die gebruiken toch net iets meer de CPU, RAM en HDD dan de videokaart.

Bijdrager
    Bert
    ”ruggiero”

bedankt voor de snelle reacties. ja ik wilde gaan sparen voor die vette beeldschermen. hoeveel cpu is gewenst voor de dingen die ik wil doen? in mijn oren klinkt 533mhz niet als heel snel, maar liggen die verhoudingen bij macs anders dan bij pc ofzo?

Kijk voor snelheid eens op deze topic

Bijdrager
    Apple Ondernemer

http://www.appletrader.nl nieuwkomer, maar zeker het bekijken waard!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.