13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Exode

Tweedehands Mac goed genoeg voor beetje internet etc

Hey allen,

mijn moeder heeft sinds kort computerles (de heldin) en wil ze ook graag een computer kopen. Ze gaat er waarschijnlijk een beetje op internetten (dingetjes opzoeken, mailen, misschien msnen, in ieder geval niet downlaoden enzo), tekstverwerken en misschien ooit handig als haar kleinkinderen er simpele spelletjes op kunnen spelen.

Nu zag ik gisteren in Utrecht bij een 2hands winkeltje een Mac staan, zo een die ze in GTST ooit hadden (jaja de termen waarmee ik mijn moeder kan uitleggen wat voor computer het is). Helaas weet ik alleen nog dat ie blauw was en 512 MB geheugen had. :innocent: € 99 kostte die maar. Aangezien ik specificaties (nog) niet weet een algemenere vraag:

is een 2hands Mac geschikt om het simpele computerwerk van mijn moeder zonder problemen te doorstaan?

Bijdrager
    Nikita

Oh zeker! Zeker met 512 MB is het nog heel goed te doen. Alleen kan ‘een blauwe’ nog een aantal modellen zijn. Was het er zo eentje, met een cd sleuf?:

Of was het er eentje met een cd laatje? Die met een sleuf zijn nl. het meest bruikbare omdat die een net wat snellere processor etc. hebben dan de modellen met het laatje.
    Zet er minstens OSX 10.3.9 op met Firefox o.i.d. zodat (bijna) alles op internet goed werkt.

Bijdrager
    Exode

volgens mij was het de niet doorzichtige variant…haha kan dat ook?

vriend van me loopt zo bij die winkel naar binnen aangezien hij er 50 meter vanaf woont. Die gaat specificaties opvragen…ben erg benieuwd!

ga er zowiezo vanuit dat er wat nieuws opgezet moet worden enzo, Misschien geheugen bijplaatsen, maar dat komt goed!

Bedankt voor het antwoord! Zodra ik specificaties heb, post ik het wel even.

Bijdrager
    PietjePuk

Een eMac?

Die zijn heel zeker geschikt!

Bijdrager
    Macmortsel

Ik heb er jaren mijn kantoorwerk op verricht; dwz fakturen maken, briefwisseling, faxen versturen, administratie verzorgen…Als software gebruikte ik het toenmalige Appleworks. We zijn naar een cube overgestapt, omdat de internetverbinding met de bank te traag ging…
    Maar steek er inderdaad wat geheugen bij…
    Veel succes ermee

Bijdrager
    Nikita

Een blauwe, die niet doorzichtig is… Zou nog zo eentje kunnen zijn:

Dat zijn de modellen met een cd-laatje, van maximaal 333 MHz. Persoonlijk zou ik die niet meer gebruiken, maar het kán wel. Zolang die 512 MB er maar ook daadwerkelijk in zit.

Overigens dacht ik dat ze bij GTST de iMac G4 in dienst hadden (kijk er nooit naar, maar van horen zeggen…):

In elk geval, voor 99 euro is een trayloading model niet duur, en mocht het nou een eMac of een iMac G4 zijn, moet je ‘m direct gaan halen. Die dingen zijn namelijk veel meer waard dan 99 euro :wink:

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    Nikita

Afhankelijk van het model, zijn die dingen dat ook wel waard. Vooral de eerste modellen van de PM G4, de latere kunnen nog aardig wat opleveren. De iMac daarentegen… De goedkoopste iMac G4 die ik laatst zag was iets van 350 euro. Da’s ongeveer wat mensen nog voor de iMac Flower Power durven vragen…

Bijdrager
    Exode

zucht..weet specs nog niet…weet ondertussen wel dat er maar 128 mb in zit en dat ze er voor € 27,50 128 mb bij willen plaatsen…

Bijdrager
    Nikita

Oh… Mja, dan zou je net zo goed even op Marktplaats of TweedehandsMac.nl kunnen rondneuzen naar wat leuks. Ga voor minstens een 400+ MHz model, daar kan namelijk ‘gewoon’ 168 pins geheugen in, i.p.v. 144 pins laptopgeheugen (gaat in de eerdere modellen). Dat laptopgeheugen is namelijk een heel stuk schaarser en dus duurder.

Bijdrager
    Exode

zie inderdaad op tweedehandsmac en op marktplaats genoeg modellen staan…
    ok dus 526 geheugen en 400 mhz zijn toch wel eisen zeg maar?

Kan ik daar op zoeken :)

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    MacBeer

Hooooo stop!!!

Fijn dat je moeder computerles neemt! Maar werkt ze op die les met een Mac of met Windows? Ik denk het laatste. Als jij je moeder een Mac aansmeert ziet ze opeens een totaal ander scherm dan ze op de cursus ziet. En dat is voor mensen die net met de computer kennis gemaakt hebben funest.
    Ze zit nu nog in een leerproces en leert omgaan met computers in het algemeen. Ze kan nog helemaal niet het onderscheid maken tussen OSX en Windows. Windows dat kent ze nu een beetje, ga haar in deze fase niet voor een mac zetten.

Koop haar dus een PC. Als ze na een paar jaar meer vertrouwd is met computers dan kan je haar laten kennismaken met de Mac. Maar nu nog niet. Nu moet ze werken met hetzelfde systeem als waar ze op de cursus mee werkt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.