19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    ovlie

Tweedehands iMac vraag

Ik sta op het punt om een IMAC te kopen via Marktplaats voor 800 euro.
    Omdat ik nieuw ben in de ‘MacWereld’ weet ik niet of dit een goede deal is. Ik wil de MAC onder andere gebruiken voor videobewerking.
    Kan iemand mij advies geven? Alvast heel erg bedankt!

Dit zijn de waarden:

Imac van de witte lichting:
    24 inch breedbeeld scherm HD-ready
    intel core 2 duo processor 2,16 GHz
    3 GB intern geheugen
    250 GB harde schijf
    superdrive – CD en DVD lezen en schrijven
    Isight camera
    Aluminium plat toetsenbord
    Mighty Mouse
    De Mac is altijd goed onderhouden en ziet er puntgaaf uit

Bijdrager
    Ian83

Kijk even hier http://www.mac2sell.net voor de prijs. Verder zou ik even nadenken of je dit model wel wilt gezien de snelheid van de processor, het moederbord, het geheugen en de videokaart (i.v.m. het videobewerken). Dat is allemaal weer wat veroudert in vergelijking met de nieuwere modellen. Download anders Mactracker en vergelijk de specificaties even, benchmarks verschillen aanzienlijk.

Bijdrager
    Nick Nack

HD Ready

:D

Bijdrager
    Ian83

Wat betekent dat? Dit model is full HD.

Bijdrager
    mhrenes

Qua model vind ik dit de mooiste.
    En geen glossy display wat ik zelf veel prettiger vind werken.
    De videokaart in dit model (7300GT) is op sommige punten sneller dan de 2400’s in de daarna geintroduceerde modellen.

Alleen de CPU is wel behoorlijk trager dan de daarna geintroduceerde modellen. Misschien moet je kijken of je de door jou gebruikte software eens kan proberen voordat je besluit deze te kopen.

Bijdrager
    Ian83

Niet alleen je CPU, maar ook het logic board en het RAM, dat maakt ‘m echt veel trager dan de nieuwere modellen. Glossy merk je niets zoveel van (zolang je niet met je rug naar een raam gaat zitten). Ik ben bang dat je op middel-lang/lang termijn spijt gaat krijgen van deze aankoop, gezien het bewerken van video e.d.

Bijdrager
    R-Flow

Als de iMac nog in perfect werkende staat verkeert is de prijs op zich niet eens zo heel erg gek. Aan de andere kant is dit model wel al drie jaar oud (september 2006 geïntroduceerd).

Welke grafische processor zit erin? De NVIDIA GeForce 7300 GT of 7600 GT? Hou er rekening mee dat beide kaarten geen krachtpatsers zijn, dus hoe deze 1080p films zullen afspelen is de vraag.

Bijdrager
    Lauwrence

Ik heb exact dezelfde Mac als 2e machine staan waarop ik Logic Pro zonder moeite gebruik en ook geen haperingen ondervind met het afspelen van 1080p films.

Uiteraard zal een nieuw model iMac sneller zijn, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Bijdrager
    syltheboy

Ik vind hem toch wel aardig aan de prijs, aangezien de standaard 24″ iMac 2.8GHz (model uit 2008) nog ‘maar’ € 1150,- kost en dan heb je wel een splinternieuwe. Het enige wat je dan niet hebt is 3 GB geheugen, maar voor +/- € 50,- kun je hem al upgraden naar 4 GB geheugen.

Bijdrager
    mhrenes
    ”R-Flow”

Als de iMac nog in perfect werkende staat verkeert is de prijs op zich niet eens zo heel erg gek. Aan de andere kant is dit model wel al drie jaar oud (september 2006 geïntroduceerd).

Welke grafische processor zit erin? De NVIDIA GeForce 7300 GT of 7600 GT? Hou er rekening mee dat beide kaarten geen krachtpatsers zijn, dus hoe deze 1080p films zullen afspelen is de vraag.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik was in de veronderstelling dat Mac OS X geen gebruik maakt van hardware acceleratie voor video-decoding. Was dat niet iets wat met Snow Leopard geintroduceerd werd?

Bijdrager
    Ian83

Werkt ook alleen maar met een select aantal video kaarten zoals de GT 120 en 130 in de nieuwe iMac lijn en de HD 4870. Dus alleen een combi van SL en de juiste videokaart.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”syltheboy”

Ik vind hem toch wel aardig aan de prijs, aangezien de standaard 24″ iMac 2.8GHz (model uit 2008) nog ‘maar’ € 1150,- kost en dan heb je wel een splinternieuwe. Het enige wat je dan niet hebt is 3 GB geheugen, maar voor +/- € 50,- kun je hem al upgraden naar 4 GB geheugen.

Valt wel mee… het instapmodel 24″ iMac heeft namelijk geen eigen videokaart, maar
    een onboard chip die ’t geheugen deelt met je Ram. Een echte videokaart in een iMac
    kost vaak al een centje meer.

Maar 800 euro voor een dergelijke iMac zou ik ook niet over hebben.
    Ik verkoop de mijne (zie onderschrift) nog voor 1000, en die is echt een heel stuk sneller.
    Niet dat ik ‘m verkoop, maar veel meer dan 1100 euro krijg je voor die van mij niet meer,
    laat staan de versie die jij kan kopen.;) En dan is die van mij aardig gemaxed (qua ram,
    goeie videokaart, processor, HD e.d.).

Bijdrager
    syltheboy
    ”joram”
    ”syltheboy”

Valt wel mee… het instapmodel 24″ iMac heeft namelijk geen eigen videokaart, maar
    een onboard chip die ’t geheugen deelt met je Ram. Een echte videokaart in een iMac
    kost vaak al een centje meer.

Maar 800 euro voor een dergelijke iMac zou ik ook niet over hebben.
    Ik verkoop de mijne (zie onderschrift) nog voor 1000, en die is echt een heel stuk sneller.
    Niet dat ik ‘m verkoop, maar veel meer dan 1100 euro krijg je voor die van mij niet meer,
    laat staan de versie die jij kan kopen.;) En dan is die van mij aardig gemaxed (qua ram,
    goeie videokaart, processor, HD e.d.).

Tja, ik heb gewoon voor de standaard 24″ iMac 2.8GHz met 4 GB geheugen en een draadloos toetsenbord en een draadloze muis gekozen. Het is ook logisch dat jouw iMac meer geld waard is, maar hij heeft waarschijnlijk ook wel wat meer gekost dus jij maakt er dan meer verlies op.

Bijdrager
    ovlie

Heb zonet de Imac gezien, hij ziet er nog goed uit. Helaas geen extra programma’s erbij…
    Hij heeft een grafische processor van 7300 GT. Het is het laatste model van 2006 (imac intel wiki)
    Aan jullie reacties te zien, kan ik dus beter investeren in een nieuwe.
    Aangezien deze denk ik ongeveer een levensduur heeft van ongeveer 2 jaar?
    Hmm..het blijft lastig.

Bijdrager
    Ian83

Je kunt ook de nieuw 2.93 kopen en € 800 contant en de rest via renteloos termijnen betalen (€ ca. 80 p/m). Dan betaal je nu hetzelfde als met de tweedehands en smeer je rest over 10 maanden uit.

Bijdrager
    ovlie
    ”Ian83″

Je kunt ook de nieuw 2.93 kopen en € 800 contant en de rest via renteloos termijnen betalen (€ ca. 80 p/m). Dan betaal je nu hetzelfde als met de tweedehands en smeer je rest over 10 maanden uit.

Kun je bij Apple Stores ook renteloos in termijnen betalen?
    En zo niet, waar kan dit wel?

Alvast bedankt voor de reacties van iedereen.

Bijdrager
    Ian83

Weet niet of het via Apple Online gaat, ik weet wel dat A-Mac het doet. Hebben vestigingen in Utrecht, Amersfoort, Eindhoven en Den Bosch

Bijdrager
    rrkramer
    ”syltheboy”

Dat is wel waar, maar dan ben je dus wel 50% meer kwijt…

Bijdrager
    syltheboy
    ”rrkramer”
    ”syltheboy”

Dat is wel waar, maar dan ben je dus wel 50% meer kwijt…

Daar heb je gelijk in, maar hij is ook wel tweedehands te krijgen.:wink:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.