26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Tweedehands iMac kopen?

Hallo, ik heb nu een iMac 17 inch van 5 jr oud. Ik doe redelijk veel grafisch werk (opmaak e.d.) thuis en gebruik InDesign, PhotoShop, soms Illustrator. Mijn Mac wordt hiervoor wat traagjes, maar kan nog net mee. De vraag is: hoe lang nog?
    Nu kan ik een occasie iMac kopen: 27 inch, 2.8 Mhz, 8 giga RAM, 1 TB harde schijf, 3 jaar oud. Prijs: +/- 800 euro. Doen? Of toch maar een nieuwe (gezien mijn budget: 21 inch instapper)?
    Alvast dank voor jullie goed raad.

Bijdrager
    TheBigZ

De Mid 2010 iMac is een prima Mac. Kan zelfs tot 32GB geheugen in.

Bijdrager
    Geedee

Moet nog eens goed informeren naar de correcte leeftijd. Hij kan nl. ook van begin 2010 zijn. Weet ik pas morgen.

Ik zie nu ook dat een nieuwe 21 inch, 2.7 (instapper) bijna dezelfde specs heeft als dit koopje. Nu twijfel ik pas echt tussen nieuw en tweedehands, want de schermgrootte is niet doorslaggevend.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Nikita

2,8 Ghz is een Core2 Duo, denk ik? Wellicht kan je, met het oog op echte vooruitgang en wat toekomstperspectief beter kiezen voor een iets nieuwer model met een Core i5, dat is namelijk een flink verschil in snelheid.

Bijdrager
    Shmoo

Kijk eens naar een nieuwe Mac mini dat moet best wel te doen zijn met jouw budget en wat jij er mee wilt doen.

Deze kun je ook zelf naar wens volduwen met RAM naar keuze en goede externe monitoren ( vergelijkbaar met Apple’s iMacs ) zijn ook niet meer absurd duur.
    Waarschijnlijk heb je dan met jouw budget een nieuwe Mac mini met een nieuw display en moet je dan je oude muis + toetsenbord gebruiken.

En als je huidige Mac nog werkt dan zou ik nog even wachten want ik denk dat we aan het einde van het eerste kwartaal een upgrade krijgen van de huidige Mac mini’s. Al is dan nog maar de vraag of we daarna nog het RAM zelf kunnen verwisselen waarschijnlijk niet dus dat is even het nieuws-/geruchten in de gaten houden.

Bijdrager
    TheBigZ

2,8 Ghz is een Core2 Duo, denk ik?

Waarom denk je dat? Er is een Late 2009 en een Mid 2010 2.8GHz 27″ iMac.

Bijdrager
    Nikita

Mac mini heeft standaard wel een 5400 rpm HDD t.o.v. de 7200 van een iMac wat best een bak kan schelen in je snelheid. Bovendien kan je in een iMac meer geheugen kwijt (4 modules in de 27″ modellen met DVD drive).

Bijdrager
    Nikita

Waarom denk je dat? Er is een Late 2009 en een Mid 2010 2.8GHz 27″ iMac.

Ah ja, inderdaad. De ene zou een Core i7 zijn en de andere een Core i5. In dat geval lijkt het me geen verkeerde keus. Zeker als je voor zo’n 800 euro een Core i7 model kan kopen.

Bijdrager
    TheBigZ

Ah ja, inderdaad. De ene zou een Core i7 zijn en de andere een Core i5. In dat geval lijkt het me geen verkeerde keus. Zeker als je voor zo’n 800 euro een Core i7 model kan kopen.

Inderdaad. Voor €800 een drie jaar oude 27″ iMac klinkt niet verkeerd, tenminste, als alles goed werkt.

Bijdrager
    Geedee

Ik verneem net van de eigenaar dat hij is aangekocht einde december 2010. Hij is niet echt intensief gebruikt, toch wel elke dag een aantal uren. Er zit een i5 processor in en de andere gegevens vertelde ik al eerder. Mijn iMac is een 2,4 Ghz intel core 2 duo met 2 Gb RAM en is 5 en een half jaar oud.
    Wat ik ook al eerder zei is dat de specs van een nieuwe 21 inch instapmodel ongeveer dezelfde zijn als de occasie. Wel is dan het scherm natuurlijk kleiner, zit er geen superdrive in en is de prijs ongeveer 1300 euro.
    Blijft de 27 inch een goede deal ter vervanging van mijn huidige iMac?

Bijdrager
    TheBigZ

Blijft de 27 inch een goede deal ter vervanging van mijn huidige iMac?

Ik denk het wel. €800 is bovendien nog een stuk minder dan €1300.

Bijdrager
    bigbnl

Doen!!
    Kun je voor € 100 nog een ssd schijf er inzetten, wel ten koste van de dvd-drive dan kun je weer een tijd vooruit.

succes!

Bijdrager
    computer space

Voor 1300 koop je alleen wel een quad mini met U2713HM monitor. Dat is en een stuk sneller dan die tweedehands bak (8 thread vs 4 thread machine) en sneller dan de nieuwe 21 inch instapper (ook 4 thread i5), en je hebt toch het 27 inch scherm uit de grote iMac, zelfs nog beter omdat ie 24 p support, tilt/swivel/portrait heeft, meerdere inputs en mat is, niet de Apple problemen met schermen kent en 3 jaar garantie standaard. De 2.3 mini scoort 11639 punten in Geekbench 3, de 2.6 zelfs 12567 punten, en deze iMac maar 6912! Een nieuwe iMac is 10310 (2.7ghz) of 10875 punten (2.9ghz).

En over de 5400 toeren in de Mini moet je niet piepen (zo slecht is ie niet en zit ook in de 21 inch iMac!). Je zult anno 2013 namelijk zowel RAM als HD moeten upgraden naar iets met SSD, en dat is bij de MIni ook nog eens het goedkoopst.
    Zelf een Kingston SSD-Now 128GB plaatsen zodat je een Fusion krijgt is 100€ bij de Mini (in de instap iMac kun je dit alleen direct meebestellen), en 16GB kost maar 100€ (bij Apple is dat het dubbele, en zelf doen gaat niet). Beide opties kun je ook nog eens rustig over een jaar of zo doen als de poen op is.

Vraag bij de tweedehands iMac naar de call-back acties: heeft ie een nieuwe HD gekregen en een nieuw scherm? Zo nee, kijk het scherm goed na op stof-sporen. Dit lijken een soort banen van de bovenrand omlaag, soms in boogjes. Veel voorkomend euvel en niet te repareren. Zie je het best op een midden-grijs egaal scherm, zoals het opstartbeeld.

Nog een dik minpunt aan de iMac: behoorlijk gedateerde chip. Hij is welliswaar aardig snel, maar het is nog een 45nm mormel (heet!), en maar voorzien van SATA-3 dus niet up-to-date voor moderne SSD’s. Ook heb je geen USB3 en Thunderbolt. De GPU is nog wel aardig (2,5x zo snel als de HD4000), maar 55nm en dus ook een heethoofd. En de GPU is niet echt relevant voor je werk.

Tot slot heb je met de Mini los de laagste afschrijvingskosten van zo’n beetje welke computer dan ook, en kan het altijd in de toekomst nog als uitstekend media-center dienen. En hij kan mee in de tas. Ik heb er al veel mee op andere locaties gewerkt, of in hotelkamers films mee gekeken e.d.

Heb je minder geld, kijk dan ook naar de Dell U2412M. Dat scherm is 1920×1200 bij 24 inch, IMO nog steeds een van de fijnste maten/resoluties en zelfs lekkerder werken dan 27 inch. Die dingen zijn maar 200€, ben je rond de 1000 klaar. Wederom IPS, mat, tilt/wivel/pivot, netjes sRGB gekalibreerd, 3jaar garantie. Uitstekende schermen voor grafisch werk. Maar zo te zien ben je nog geen correcte kleurfanaat, want de 17 inch iMac heeft een slechte-kleuren TN display.

Conclusie: ik zou het niet doen.

Bijdrager
    Shmoo

@computer_space

+1

Bijdrager
    Geedee

Ik kan mijn iMac verkopen voor om en bij de 300 euro, vermoed ik. Dat zou betekenen dat ik, als ik de tweedehandse iMac koop, ik een flinke upgrade heb voor zo’n 500 euro. Toch wel een goede deal denk ik ook.

Bijdrager
    Nikita

Precies. Wat Computer Space aanhaalt is grotendeels waar, maar zijn – voor zover ik kan opmaken uit jouw verhaal- niet relevant voor je.

Trouwens, zo enorm heet worden die CPU en GPU nou ook weer niet. Warm ja, maar je kan er nog altijd geen ei op bakken. Of ‘ie nou gedateerd is of niet, het gaan om de bruikbare snelheid uiteindelijk.

Verder, de 27″ iMac waar TS een oog op heeft, heeft een 7200 rpm schijf (dat die huidige 21″ nou een notebook HDD heeft, tja…), de Kingston SSD is een slecht voorbeeld want voor een SSD nogal traag (ga dan gelijk voor een Samsung 840 Pro), en met een iMac heb je in elk geval geen kabel cluster zoals met een losse monitor.

Bijdrager
    TheBigZ

Hallo, ik heb nu een iMac 17 inch van 5 jr oud. Ik doe redelijk veel grafisch werk (opmaak e.d.) thuis en gebruik InDesign, PhotoShop, soms Illustrator.

Ik kan mijn iMac verkopen voor om en bij de 300 euro, vermoed ik. Dat zou betekenen dat ik, als ik de tweedehandse iMac koop, ik een flinke upgrade heb voor zo’n 500 euro. Toch wel een goede deal denk ik ook.

Voor €500 kun je er weer een paar jaar tegen met zo’n 3 jaar oude iMac met een fraai 27″ scherm.

Bijdrager
    Nikita

Nou exact; de 27″ heeft tenslotte ook een (weliswaar glimmend) IPS paneel erin zitten. Een hele vooruitgang t.o.v. van wat je nu hebt.

Bijdrager
    Bianco

Ik heb uit 2010 de I7 versie van die iMac, verleden jaar aangeschaft, en moet zeggen dat het ding retesnel is. Weliswaar een I7, maar de I5 hoor ik ook alleen maar goede dingen van. Misschien is de machine wat gedateerd, maar hier werkt het naar behoren. Een tweede voordeel voor mij is dat die dingen uit 2010 en 2011 nog uit elkaar te halen zijn, en er zelf nog wat onderdelen in gemonteerd kunnen worden (Nieuwe HD, tweede ernaast), en met de modellen 2013 is dat niet meer mogelijk. En het Scherm? Inderdaad, ik heb nergens nog een scherm gezien met die resolutie, scherpte, en ook wat mij betreft de kleurechtheid.

Bijdrager
    computer space

De i7 bij de oude iMac was weinig anders dan de i5, omdat er toen nog geen hyperthreading was. Alleen de Turbo-Boost gaat iets hoger. De Lynnfield i7 is niet te vergelijken met de nieuwe i7’s (Vanaf 2011 Sandy Bridge).
    Je moet het helemaal zelf weten, maar zo’n iMac is vooral een fantastische machine om door de huidige eigenaar helemaal op te gebruiken. Als jij er 5 jaar mee vooruit wilt, moet je gewoon USB3, Thunderbolt en SATA 6 hebben. Bij de Mini komt er nog een scherm als uitgave bij, maar de afwaardering van je aanschaf is een stuk lager. De prijs van die iMac gaat in 2 jaar richting de 300 (-500), Op een nieuwe Mini heb je dan misschien 200 ingeleverd.

@Bianco, dat is niet gek want goede schermen staan in de regel nooit in winkels, Apple kan daar met 2 vingers in de neus het mooiste beeld neerzetten. De Apple schermen zijn heel aardig, maar vooral de houdbaarheid vind ik onder de maat. Zo’n 8cm dik mormel als een Eizo of Dell is na 5 jaar nog net zo egaal verlicht als bij aankoop. Dat heeft nou eenmaal ventilatie en diepte nodig. Alle ondernemers rond mij met iMacs hebben in zekere mate kuren met hun scherm. Variërend van loslatende coating (stofprobleem) tot flinke donkere plekken door verminderd heldere backlight-led’s. Meestal zet dat zo rond 2-3 jaar in, en dus iets om heel goed op te letten met een 2010 model!

Bijdrager
    Bianco

Dan ben je volgens mij redelijk verkeerd geïnformeerd. De I7 uit 2010 ondersteund Hyperthreading. het is de Lynnfield, en was de eerste die het ondersteunde.

Bijdrager
    Nikita

De Hyperthreading was volgens mij ook het verschil tussen de i5 en i7…

Bijdrager
    computer space

Bianco: idd, die had ook al HT, was me niet opgevallen omdat ik naar de i5 van de TS zat te kijken.

Maar goed, de optie van de TS is er dus een zonder.
    @ Nikita: overigens heeft een i5 WEL Hyperthreading als het een dual core is. Bij een i5 maakt het qua prestaties bijna niet uit of je een dual core of een quad core hebt, ze zijn dan beide 4-thread.

Bijdrager
    Nikita

Jep. Hoewel de eerste generatie volgens mij allemaal fysieke quad cores waren. De i5-dual core HT kwam volgens mij pas vanaf de tweede generatie (in desktop versie, in elk geval).

Bijdrager
    Geedee

Dank voor jullie wijze raad. Ik bekijk het even nog en sla dan waarschijnlijk wel toe. Ik heb nog wat bedenktijd omdat de verkoper mij sowieso belt als er een andere koper opdaagt.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.