5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Rob Voorwinden

Twee videosporen ”door elkaar” afspelen in FCE

Ik werk met FCE, en wil twee videosporen door elkaar afspelen.

Dus: in zet twee videosporen boven elkaar, en in wil ze tegelijkertijd afspelen (en niet alleen de bovenste). Dat effect wordt vaak gebruikt in combinatie met opnames voor een blauw of groen scherm, om special effects te maken.

Twee vragen:

1 – Wat is de Engelse term voor dit ‘door elkaar’afspelen? (Dat googelt wat makkelijker)
    2 – Kan dit met FCE of heb ik hier After Effects of zoiets voor nodig?

Dank,
    Rob

Bijdrager
    Nietzman

Dat is geen ‘effect’, dat zijn gewoon twee videosporen over elkaar heen. En tenzij FCE het heel anders doet dan FCP speelt ‘ie ze ook gewoon beide af, maar zie je alleen de bovenste laag omdat je daar niet doorheen kunt kijken.

Als je wil gaan chromakeyen, tadaaa: http://www.wonderhowto.com/how-to/video/how-to-chroma-key-green-screen-in-final-cut-express-240714/

Dus ja, het kan gewoon in FCE. Maar After Effects heeft er eventueel een betere plugin voor aan boord. (Keylight.)

Bijdrager
    Richard 2nd

Hi,

Bedoel je idd chroma key? Of wil je ze echt helemaal door elkaar afspelen? Dat kan je ook doen door de opacity van het ‘bovenste’ video kanaal naar beneden bij te stellen. Of je doet modify->composite mode->multiply (kan ook via ctrl+muisklik op het video kanaal). Maar ja, uit je omschrijving kan ik niet afleiden of dit is wat je bedoelt…

Er zijn nog veel meer mogelijkheden :D

Succes, Richard

Bijdrager
    1234

Dat met de groene of blauwe wand noemt men idd chromakey.

Dat houdt in dat je bijvoorbeeld een persoon filmt, en dmv van een filter dat de groene achtergrond als projectielaag gebruikt, andere beelden op de achtergrond kan neerzetten.

Dan kan makkkelijk in FCP, maar ik hoor vaak dat het prettiger werkt in AE.

Mijn ervaring is dat als de belichting goed is (het allerbelangrijkste bij CK) het in FCP vrij makkelijk te doen is.

Succes

Bijdrager
    Rob Voorwinden

Dank voor jullie reacties – voldoende stof om dit weekeinde eens rustig te gaan prutsen!

groet,
    Rob

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.