12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Synapse88

Twee Time Machine schijven?

Hoi

Is het mogelijk om twee verschillende harde schijven te gebruiken voor Time Machine? Ik heb momenteel een externe schijf van 320GB die ik gebruik maar deze is gezien mijn MacBook schijf van 200GB nogal snel vol, mijn oudste back-up gaat dus maar een paar maanden terug en ik beperk mijn backups al door maar één keer per week de schijf aan te sluiten.

Is het mogelijk dat ik nog een tweede schijf erbij haal om met Time Machine te gebruiken? Zo ja, welke strategie volg ik dan best?

Bijdrager
    Yggdrasil

Sinds Mountain Lion is dat mogelijk. :thumbsup:

Backup to multiple locations
    Time Machine allows you to choose multiple backup locations and seamlessly switch between them. Now you can have a backup of your data at work and at home.

Bron: http://www.apple.com/osx/whats-new/features.html#timemachine

Bijdrager
    Synapse88

Staat spijtig genoeg weinig info bij die link buiten dat het mogelijk is meerdere schijven te gebruiken. Misschien kan ik dan één schijf gebruiken voor back-ups op korte termijn, en de andere na langere tussenpozen?

Schijf 1: om de 2 weken aansluiten
    Schijf 2: elke dag aansluiten

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik gebruik hier ook 2 schijven. Is erg makkelijk in te stellen.
    1 schijf gebruikte ik al maanden en de 2e heb ik vorige week toegevoegd.

Bijdrager
    Brainy

Voor de volledigheid, een time machine back up is geen archief, dus als je bestanden niet kwijt wil raken omdat je schrijf vol raakt zou ik dit niet doen met time machine.

Als je met ML werkt moet je wel time machine uitzetten als je niet wilt back uppen anders gaat time machine dit lokaal opslaan en raakt je schrijf nog sneller vol.

Bijdrager
    Synapse88

Brainy, het gaat er toch om dat je fouten uit het ver verleden ook nog kan herroepen met Time Machine?
    Dus als die TimeMachine schijf van mij vol is gaat hij oude backups wissen om plaats te maken voor nieuwe.
    Ik heb graag de zekerheid dat ik nog ver terug de tijd in kan, dus daarom zou ik graag met twee schijven werken.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Je kunt niet 2 schijven combineren tot 1 TM backup om met de ene schrijf bijvoorbeeld van Maart tot Juli een backup te hebben, en dat de andere verdergaat vanaf Juli. Dan heb je een grotere nodig. Met 2 schijven heb je gewoon 2 keer dezelfde back-up, dus extra zekerheid.

Bijdrager
    apenstaartje

Meerdere schijven is al langer mogelijk, een strategie is om meerdere schijven te rouleren, dus gebruik 1 schijf een week of 2, dan de andere schijf weer een week of 2. Op internet is er wel het nodige te vinden aan tips etc.

Bijdrager
    Synapse88

Dus als ik het goed begrijp is mijn strategie die ik hierboven had aangeduid alvast geen oplossing?

Bijdrager
    Brainy

Je moet je time machine back up zien als een kopie van je harde schrijf. Als je externe schrijf vol is gaat hij oude back ups weggooien. Informatie die daar dus in stond is dan verloren.

Dus wat je beter kan doen is 1 schrijf voor TM gebruiken en 1 schrijf met bestanden die je niet kwijt wil.

Bijdrager
    Brainy
    apenstaartje op 11 augustus 2012

Op internet is er wel het nodige te vinden aan tips etc.

Je kan ook eens op een forum informeren, misschien weten ze het daar… Ik heb gehoord dat ze op OMT veel weten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Synapse88 op 11 augustus 2012

Brainy, het gaat er toch om dat je fouten uit het ver verleden ook nog kan herroepen met Time Machine?

Klopt, maar dat is niet hetzelfde als een archief. Een archief is iets waarin je dingen (papierwerk, bestanden, voorwerpen, wat dan ook) stopt die je nu niet nodig hebt maar in de toekomst misschien nog wel. Een back-up daarentegen is een reservekopie voor het geval er iets misgaat.

Een back-up als archief gebruiken is geen goed idee omdat je op die manier geen “origineel” meer hebt maar alleen de reservekopie, en back-upsoftware heeft vaak de neiging om oude kopieën te wissen als er ruimtegebrek is, vanwege de redenering dat je hoogstwaarschijnlijk een recente kopie terug wilt hebben als er iets misgaat, en niet zo geïnteresseerd bent in versies van lang geleden die sindsdien onherkenbaar gewijzigd zijn. Als je wel zulke versies wilt bewaren, doe je er beter aan een apart archief aan te leggen en daar óók een back-up van te laten maken.

Brainy op 12 augustus 2012
    apenstaartje op 11 augustus 2012

Op internet is er wel het nodige te vinden aan tips etc.

Je kan ook eens op een forum informeren, misschien weten ze het daar… Ik heb gehoord dat ze op OMT veel weten.Sterker nog, ik heb gehoord dat OMT zich ook op het internet bevindt …

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.