3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    tuxy

Twee partities op bureaublad na install Mac OS X 10.5

Hallo,

Ik ben een nieuwe (onervaren) Apple gebruiker.
    Om in de Apple-wereld te stappen, heb ik mij sinds enkele dagen een tweedehands iMac aangeschaft.
    Deze beschikt over:

– Intel Core 2 Duo
    – 2Gbyte Ram
    – 250 Gb HDD
    – Mac OS X 10.4

Daar de OS X versie al redelijk verouderd is, heb ik er de bijgeleverde 10.5 op geïnstalleerd, tijdens de installatie had ik de beschikking over 2 partities, uiteraard heb ik de eerste partitie gekozen, maar nu jeb ik 2 partities op mijn bureaublad, nl.

– Macintosh HD
    – Macintosh HD_2

De eerste is vrij toegankelijk, maar als ik de tweede aanklik krijg ik volgende melding: De map ‘Macintosh HD_2’ kan niet worden geopend omdat u onvoldoende toegangsbevoegdheden hebt.

Weet iemand hoe deze toch toegankelijk te maken? Wat de bedoeling is van deze HD_2?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien het een tweedehands is, heeft de vorige eigenaar zo te zien twee partities op zijn hd gemaakt. Deze kun je met het programma “schijfhulpprogramma” verwijderen. (Aangezien er nog niets van je zelf opstaat.) De reden dat je deze niet kunt openen komt omdat de bevoegdheden bij die van de vorige eigenaar horen. Als je zelf twee partities wilt hebben (is eigenlijk niet nodig en vertraagt de hd een klein beetje) kun je ook weer zelf een nieuwe aanmaken met de juiste bevoegdheden.

Heb je een clean install uitgevoerd? M.a.w: heb je zelf een nieuwe naam voor je thuismap en admin wachtwoord ingesteld zodat jij de bevoegdheden hebt? Anders moet je dat alsnog doen, want dat moet ook met een ‘nieuwe’ Mac.

p.s: heb je de originele grijze DVD(‘s)er bij gekregen? Dat is wel de bedoeling maar wordt nog al eens ‘vergeten’. (Je mist dan o.a. iLife en de mogelijkheid om de hd te herstellen mocht dit nodig zijn.)

Bijdrager
    tuxy

Hendrik,

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb er alles bijgekregen, oa: -OSX 10.4 (grijze schijfjes) en de OS X 10.5 was ook meegeleverd.
    Daar ik heel veel ervaring heb met een ‘gewone pc’ (linux e.d.) deins ik er niet voor terug om eens een nieuw OS te installeren; dit dan maar ook gedaan en er gelijk de 10.5 opgezet en geupdate tot 10.5.8.

Van OS X ken ik (nog) niet veel, maar voor de paar dagen dat ik er mee werk heb ik al één en ander gevonden, maar voor ik iets wijzig aan partities e.d. vraag ik het liever aan mensen met ervaring zoals U.

Bij deze zal ik dan deze partitie aanpassen met het schijfhulpprogramma.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.