16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Groentenboer

Twee monitoren op een Mac Mini 2019 advies gevraagd

Ik overweeg om in plaats van één 32″ monitor, 2 x 23″ / 24″ monitoren aan te schaffen voor mijn MacMini 2019. Ik doe voornamelijk film- en fotobewerking op mijn Mac en gebruik veel grrote Excel sheets en wil dus zo veel mogelijk cellen op mijn scherm zien.

Ik lees in de specs het volgende:

Tot drie displays:
    Twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 pixels bij 60 Hz die zijn aangesloten op Thunderbolt 3 en één display met een resolutie van 4096 x 2160 pixels bij 60 Hz dat is aangesloten op HDMI 2.0
    of
    Tot twee displays:
    Eén display met een resolutie van 5120 x 2880 pixels bij 60 Hz dat is aangesloten op Thunderbolt 3 en één display met een resolutie van 4096 x 2160 pixels bij 60 Hz dat is aangesloten op HDMI 2.0

Ik ben geen held met resoluties dus mijn vraag is wat ik het beste aan kan schaffen. Mij lijkt twee monitoren met dezelfde resolutie het beste of kan twee verschillende resoluties ook voordelen hebben?

Als ik inderdaad twee schermen met dezelfde resolutie wil, dan is volgens mij de maximale resolutie 4096 x 2160 pixels. Klopt dat?

Als ik echter bij CoolBlue kijk zie ik geen schermen met een resolutie van 4096 x 2160. Wel zie ik 3840 x 2160. Maar dat is een andere verhouding dan 4096 x 2160. Ik vraag me dan af of ik geen zwarte balken op mijn scherm krijg. Bovendien hebben ze geen 23″ in 3840 x 2160. Ik zie alleen 2560 x 1440 in 23″.

Mijn vraag is dan ook: als ik twee 23″ of 24″ schermen wil aansluiten op mijn MacMini, welke schermen / resolutie kan ik dan het beste kopen?

Alvast erg bedankt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Groentenboer.
    Bijdrager
    TheBigZ

Standaard 4K resolutie is inderdaad 3840×2160. Geen zwarte balken.

In 24” of kleiner zijn die zeldzaam.

De bekendste is die van LG:

https://www.amac.nl/lg-24-inch-ultrafine-4k-usb-c-display

Dell heeft ook nog een 4K scherm van 24”:

https://tweakers.net/pricewatch/426930/dell-p2415q-zwart.html

Die is een stuk voordeliger.

Als geld geen probleem is, kies je twee keer de LG.:-)

Bijdrager
    TheBigZ

Nog een kanttekening.

”Zoveel mogelijk cellen op mijn scherm” is niet alleen een kwestie van resolutie. Je moet ook nog goed kunnen lezen wat er in die cellen staat. Ik heb zelf recentelijk een 32” 4K scherm gekocht. Maar die gebruik ik meestal in 2560×1440 resolutie (“150% geschaald”). Als ik de volledige 4K resolutie selecteer moet ik er vrij dicht bovenop gaan zitten. Mijn ogen zijn misschien niet meer wat ze ooit geweest zijn.

Een 4K 24” scherm zul je waarschijnlijk vooral in de Retina-mode gebruiken (“200% geschaald”). Dat betekent een superscherpte resolutie van “1920x1080” beeld-elementen. (4 pixels per element). Daar zie je dus minder Excel cellen op dan in 2560×1440 resolutie. Maar je ziet ze wel superscherp.:-)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

”Zoveel mogelijk cellen op mijn scherm” is niet alleen een kwestie van resolutie. Je moet ook nog goed kunnen lezen wat er in die cellen staat. Ik heb zelf recentelijk een 32” 4K scherm gekocht. Maar die gebruik ik meestal in 2560×1440 resolutie (“150% geschaald”). Als ik de volledige 4K resolutie selecteer moet ik er vrij dicht bovenop gaan zitten. 

Precies, het wordt akelig klein, denk niet dat je dat wilt. Heb zelf ook een 3840 x 2160 scherm en gebruik dat op 2560×1440 resolutie. 150% geschaald inderdaad. Dan is het scherp maar nog wel leesbaar. 3840 x 2160 is op de 27 inch die ik heb te klein en op 24 inch al helemaal.

Omdat jouw Macmini blijkbaar resoluties tot 4096 x 2160 kan aansturen wil niet zeggen dat je dat per se moet gaan doen. Zeker niet op 24 inch formaat, dat heeft niet heel veel nut.

Verder, als je serieus met foto en filmbewerking bezig bent wil je misschien wel een monitor met goede kleurweergave. Dat bestaat wel in 24 inch,  maar is dan vooral 1920 x 1200 Hier een overzicht.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door EagerB0bNerd.
    Bijdrager
    Groentenboer

Iedereen bedankt voor de zeer nuttige tips. Het lijkt mij dat 24″ met een resolutie van 3840×2160 niet echt prettig werkt. Letters zullen erg klein zijn als ik het goed begrijp. Maar video / foto’s zijn dan wel weer erg scherp. Ik zie dat 27″ schermen met een resolutie van 3840×2160 over het algemeen beter te betalen zijn dan de 23″ met dezelfde resolutie.

Ik denk dat ik twee 2560×1440 schermen aan ga schaffen. Ben nog wel even benieuwd hoeveel cellen ik meer / minder zie op deze twee schermen als ik een Excel sheet open over beide schermen dan nu op mijn 32″ 2560×1440 scherm. Daar zie ik nu 74 rijen en 39 (t/m AM) kolommen. Kan iemand dat voor mij nagaan? Ik denk zelf 74 rijen en 78 (2 x 39) kolommen maar ben daar niet 100% zeker van.

Bijdrager
    TheBigZ

Groentenboer op 7 juli 2020 om 11:55
    Het lijkt mij dat 24″ met een resolutie van 3840×2160 niet echt prettig werkt. Letters zullen erg klein zijn als ik het goed begrijp.

Dat hangt ervan af hoe je het scherm gebruikt. In “Retina” mode (zoals de 21.5” iMac) zijn de teksten prima leesbaar. In feite werk je dan op 200% schaling, voor teksten e.d.

Bijdrager
    TheBigZ

Groentenboer op 7 juli 2020 om 11:55
    Als ik een Excel sheet open over beide schermen dan … zie ik nu 74 rijen en 39 (t/m AM) kolommen. Ik denk zelf 74 rijen en 78 (2 x 39) kolommen.

Ja, als je 2x een 2560×1440 scherm gebruikt, krijg je 2x zoveel cellen te zien.

Bijdrager
    Groentenboer

Wat doet de Retina mode op een (niet Mac) scherm precies?

Bijdrager
    TheBigZ

Er worden 4 pixels gebruikt om één beeldpunt weer te geven.

Je ziet dus evenveel tekst, cellen e.d. als op een 1920×1080 scherm als je Retina (“HiDPI”) mode gebruikt op een 3840×2160 resolutie scherm. Alleen wordt de tekst veel scherper weergegeven.

Voor een uitgebreide uitleg, zie bijvoorbeeld:

https://www.eizoglobal.com/library/basics/pixel_density_4k/

When choosing an LCD in the future, it will be necessary to also consider the pixel density resulting from the screen size and resolution combination. As previously stated, super high pixel density displays basically require magnification with scaling for use, so high resolution (high pixel count) does not equal a large work space. This is a key point that needs to be carefully noted.

Bijdrager
    TheBigZ

Groentenboer op 6 juli 2020 om 13:22

Ik overweeg om in plaats van één 32″ monitor, 2 x 23″ / 24″ monitoren aan te schaffen voor mijn MacMini 2019.

Je zou ook één 49” scherm met een resolutie van 5120×1440 pixels kunnen nemen:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1256387;1324820/

Kost iets van €1179 maar dan heb je wel een lekker groot werkblad.:-)

https://www.lg.com/nl/monitor/lg-49WL95C-W

https://www.prad.de/testberichte/test-lg-49wl95c-w-erstklassige-blickwinkelneutralitaet

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ja, wat is je budget of wat had je ongeveer in gedachten?

Bijdrager
    Groentenboer

Zoals gemeld heb ik nu een 32″ monitor en dat gaat prima. De enige reden om die te vervangen is dat ik wat meer ruimte heb. Maar heel erg nodig is dat niet. Het is meer handig. Nice to have zoals dat heet. Ik wil er dus ook weer niet al te veel geld aan uitgeven.

2 x 23″ 2560×1440 max Eur 600 (maar als ik wil kan ik voor Eur 340 klaar zijn)

2 x 27″ (die zijn er meer en goedkoper dan 23″) 3840×2160 max Eur 750

Maar als ik op die 3840×2160 minder Excel cellen zie, heb ik geen reden om die te kopen. Ik doe het niet als ik alleen beter beeld heb. Het gaat me echt om de extra ruimte (meer Excel cellen).

49″ valt dus buiten mijn budget.

Bedragen zijn per twee monitoren.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

27 inch 4k voor €379: iiyama prolite 27  

review

Als je budget beperkt is kan je ook nog naar een WQHD monitor kijken, dan heb je 2560×1440 pixels, waardoor je beeldgrootte overeenkomt met 3840×2160 op 150% geschaald.

bijvoorbeeld: Philips E-line, of zelf even zoeken

Bijdrager
    TheBigZ

Of twee van deze: Dell P2720DC.

Bijdrager
    Groentenboer

Iedereen wederom hartelijk dank voor het meedenken. Ik waardeer het zeer.

Ik overweeg toch nog steeds om twee 23″ monitoren met een resolutie van 2560×1440 aan te schaffen. Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat dan precies het verschil in ervaring is met het 32″ scherm met een resolutie van 2560×1440 dat ik nu heb.

In Excel heb ik dan wel twee keer zoveel kolommen maar de cellen zullen op een 23″ monitor kleiner zijn dan op een 32″. En ik vind het moeilijk voor te stellen wat ik me daar bij voor moet stellen qua gebruikerservaring. Als de cellen te klein worden waardoor ik de inhoud lastig kan lezen, ligt het voor de hand dat je Excel groter gaat weergeven maar dan verdwijnen er rijen en kolommen uit beeld.

Ook als ik film bewerk in FCPX, hoe verhoudt de werkbaarheid zich dan tussen 2 x 23″ en 1 x 32″ scherm. Idem voor fotobewerking in On1 of Lightroom. Kan iemand daar een uitspraak over doen?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je méér Excel cellen wilt zien, zul je het moeten zoeken in de uitbreiding van je werkruimte (= het aantal vierkante centimeters scherm) en niet zozeer in een (kleinere) monitor met een hogere native resolutie.

Voor foto- en videobewerking vind ik één groot scherm (zeg 32”) prettiger werken dan twee kleinere schermen. Maar dat is mijn mening.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.