15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    N3RD

Twee Macbooks of één met ernaast een iMac of Mac Mini…

Situatie:

iMac, NAS en iPad in 2011 in één koop aangeschaft, toen ik net mijn zaak begon. De iPad is ontzettend traag, onze iPhones 8 zijn sneller. De NAS maakt om een vage reden al een half jaar geen backup meer via Time Machine.

Ik werk veelal buitenshuis; klus-/ timmer-/ hovenierswerk. HBO opgeleid en nu met de handen werken. 😃 Ik maak vooral gebruik van het Office Pakket, boekhoudprogramma, Sketchup, Inkscape, Pixelmator en natuurlijk Safari en Mail.
    M’n vrouw gebruikt met name VM Ware en Citrix Workspace om de werkzaamheden thuis van overdag af te ronden en/of van de volgende dag voor te bereiden.

Besloten een Macbook Air erbij te kopen. Nu speelt mij de gedachte om alles maar in een keer te vervangen. Eventueel twee Macbook’s, een nieuwe dubbel Raid NAS als backup en één beeldscherm. Sommige programma’s vragen om een groter scherm.

Heb ik, gezien mijn gebruik, wel genoeg aan een Macbook Air? Kan ik niet beter voor een Pro gaan of een Mac Mini. De laatste is stuk voordeliger en beeldscherm kan gedeeld worden met de Macbook van m’n vrouw. We werken namelijk liever op een monitor dan schuin naar beneden kijkend op een laptop. Stekker uit Mini en in Mac Book.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  N3RD.

Bijdrager
    penseel

MacBook Air op een stand zetten, https://www.bax-shop.nl/laptop-stand

Bijdrager
    janbertwedman

Ga voor de mini en goede monitor!

Bijdrager
    Melle

Je kan in principe sowieso beter voor de MacBook pro 2017 non touch gaan in plaats van de nieuwe Air. Meer waarde voor je geld.

En dat koppelen aan een Mac mini die een mooi USB-c scherm kunnen delen. Ikzelf kijk op dat vlak nog even de kat uit de boom om te zien welk scherm Apple zelf terug op de markt brengt in 2019. Mss gaan ze voor een mat scherm – ik denk het wel eigenlijk.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

mac Mini sowieso doen, dat is op dit moment het enige top-ding.

en dan een macbook Air erbij

wel upgraden naar 256GB of 512 want 128GB is belachelijk

Bijdrager
    N3RD

Dank voor jullie antwoorden. Zit inderdaad maar weinig verschil tussen de Air en Pro, t.a.v. de bruto adviesprijs.
    Hoezo kannibalisatie in je productrange…?

128GB is inderdaad maar weinig, maar op onze huidige iMac is slechts 150GB in gebruik; twee profielen en onze foto’s.
    De Macbook zal met name gebruikt worden om in te loggen op haar werk in de Windows omgeving te werken, dus opslag gebeurd elders. Dan is 128GB toereikend, maar gezien de toekomst 256GB de verstandige keuze.

Ik dacht dus daarom ook aan de Mini, inclusief extern beeldscherm niet veel groter dan de (huidige) iMac. Groot toetsenbord met numeriek is tegenwoordig ook draadloos, dus dat scheelt optisch ook weer een beetje. Stekker uit de Mini, in de Macbook en m’n vrouw heeft een groot scherm om op te werken.

Bijdrager
    Spinozo

Ik zou geen NAS meer kopen maar voor een cloud backup oplossing gaan. Goedkoper, veiliger en makkelijker. Een NAS thuis is geen backup, kost veel beheer en is in aanschaf en onderhoud uiteindelijk duurder.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou geen NAS meer kopen maar voor een cloud backup oplossing gaan.

Hè hè, de eerste…. Ik zat dit topic al een tijdje te volgen en dacht bij mezelf waarom is er nou helemaal niemand die zegt, wat moet deze persoon in godsnaam met een NAS thuis.

Verder is het allemaal luxeaankopen en luxeproblemen. Ik denk eerder dat de TS het liefst gewoon iets wilt kopen om het kopen. Daar is natuurlijk niets mis mee als je dat gewoon wilt.

Bijdrager
    N3RD

<p class=”cite”>Shmoo op 5 november 2018 om 12:57</p>

Ik zou geen NAS meer kopen maar voor een cloud backup oplossing gaan.

Hè hè, de eerste…. Ik zat dit topic al een tijdje te volgen en dacht bij mezelf waarom is er nou helemaal niemand die zegt, wat moet deze persoon in godsnaam met een NAS thuis.

Verder is het allemaal luxeaankopen en luxeproblemen. Ik denk eerder dat de TS het liefst gewoon iets wilt kopen om het kopen. Daar is natuurlijk niets mis mee als je dat gewoon wilt.

Ik heb mijn boekhouding graag in eigen beheer!

Wie ben jij om te (ver)oordelen dat het maar luxe is en het kopen om te kopen is?

Als je zou lezen, zou door de regels heen kunnen lezen dat het na etenstijd qua computergebruik spitsuur is. Ik heb er een nodig voor mijn werk en mijn vrouw ook. We zijn niet het soort mensen dat om 17:00 eet om vervolgens met de beentjes hoog Studio Sport te kijken. Een iPad gebruik ik om een en ander digitaal (schetsen/aantekeningen) mee te nemen.

Bijdrager
    SvS

Flauwe reactie inderdaad… niks van aantrekken.
    Gewoon alles verkopen.
    Ik vind macmini met mb air ernaast geen gekke gedachte.
    Zelf heb ik air 128 (uit 2016) naast iMac 27”. Het echte werk en zo gebeurt op de iMac met 512gb SSD en NAS. Ik zou zelf niet voor alles in cloud opslag willen kiezen. Alleen de voorkeuren, wat losse bestanden en sleutelhanger etc is iCloud ideaal.

Voor mobiliteit en om ergens te kunnen inloggen is 128 voor mb Air best genoeg. Je kunt geld besparen om te investeren in upgrades binnen de Mini.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb mijn boekhouding graag in eigen beheer!

Daar heb je een NAS voor nodig?

Leg dat eens uit. Ik heb namelijk geen HBO-opleiding gedaan en wil wel eens zien hoe je dat aan elkaar knutselt. 😉

Gewoon uit nieuwsgierigheid want dat spitsuur verhaal is natuurlijk onzin en dat weet jij zelf ook wel. Iedereen die voor zichzelf begint of een eigen zaak (jeuk-jeuk) heeft zal zich daarin wel herkennen. Dat ze erg veel tijd kwijt zijn aan randzaken, dan met core business bezig zijn maar ik zie niet waarom een NAS daar verlichting in brengt of hoe je dat moet zeggen.

Wie ben jij om te (ver)oordelen dat het maar luxe is en het kopen om te kopen is?

Sorry als het zo overkomt maar ik heb toch gezegd dat het niets uitmaakt. Misschien is het de timing van alles, event afgelopen, nieuwe producten gepresenteerd en dan meteen de vraag over nieuwe producten aankopen en vervangen. Dat kwam op mij over als iemand die impulsief ineens iets wilde gaan vervangen omdat omdat.

En nogmaals, daar is niets mis mee. Als je het kunt betalen moet je dat zeker doen.

Bijdrager
    wensink

Als het aan Shmoo ligt werken we met het hele gezin nog vanaf één Dell bak met Windows XP, de rest is overbodige luxe;-)

Maar als je na het eten een spitsuur hebt bij de computer en je wil beide op een groot scherm werken, hoe wil je dat dan doen met één scherm?
    Kun je dan niet beter twee schermen, een Mac mini en een MacBook kopen? Of eventueel een nIeuwe(re) iMac?
    Wat de MacBook betreft is alles wat er wordt aangeboden voldoende, maar met het oog op de toekomst zou ik toch eerder voor een Pro kiezen. Als het budget het toelaat zelfs een met touchbar, dan kun je echt jaren vooruit.

Bijdrager
    no_poo

<p class=”cite”>wensink op 12 november 2018 om 03:50</p>
    […] Wat de MacBook betreft is alles wat er wordt aangeboden voldoende, maar met het oog op de toekomst zou ik toch eerder voor een Pro kiezen. Als het budget het toelaat zelfs een met touchbar, dan kun je echt jaren vooruit. […]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wat er nu wordt aangeboden is inderdaad voldoende, maar dat geldt ook wel voor de toekomst. De non-Touch Bar Pro uit 2017 (heeft dit jaar geen update gehad dacht ik?) is niet per sé veel beter (zal niet veel schelen) en het Touch Bar model voegt vervolgens weinig toe behalve snellere processors die je mogelijk niet echt gaat benutten.

<p class=”cite”>N3RD op 2 november 2018 om 11:12</p>
    […]De NAS maakt om een vage reden al een half jaar geen backup meer via Time Machine.[…]

Is dit niet op te lossen? Scheelt weer een aankoop. Mijn Synology had problemen met Time Machine, kan wel ingewikkeld worden. Aan de andere kant moet het met een nieuwe NAS niet opnieuw gebeuren.

Bijdrager
    N3RD

Wensink snapt het!

In mijn werk kan ik overdag niet mijn computerwerk doen, dan ben ik juist met mijn core business bezig.

Er is hier al besloten: aanschaf Macbook en iPad. Volgend fiscale jaar óf een nieuwe iMac óf een Mac Mini met scherm. Laatste is makkelijk dat scherm gedeeld kan worden met Macbook (als de Mini niet gebruikt wordt).

NAS nog niet helemaal uit, wel dat deze vervangen dient te worden omdat het nu een enkele RAID is. De NAS dient als opslag/backup. In de cloud vind ik overigens ook niet handig. Ik maak al gebruik van Adres, Notities en Contacten en sporadisch ook van Bestanden. Dat gaat altijd tergend langzaam als ik een document onderweg wil openen.

Bijdrager
    SvS

Goede beslissing!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.