10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    sanderd777

Twee Macbooks delen iTunes-bibliotheek op NAS-schijf

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Macbook. Als een van ons thuis is willen graag muziek spelen via een van onze Macbooks.
    Mijn iTunes-bibliotheek staat op een NAS-server.

Wat ik wil, is dat mijn laptop en die van mijn vrouw samen draaien op die ene iTunes-bibliotheek. Dus als ik op mijn Macbook een CD bijvoorbeeld toevoeg aan de bibliotheek. Dat als mijn vrouw daarna op haar Macbook haar iTunes opent, dat die CD daar ook meteen staat.

Is dit mogelijk? En zoja, hoe? En zonee, wat komt hier het dichtste bij? Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik heb wel wat dingen voorbij zien komen maar nog niks sluitends.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Thanks!!

Bijdrager
    gIzMo01

Kan je Nas ook niet aansluiting op de laptop van je vrouw?

Bijdrager
    sanderd777

De NAS staat in het netwerk, dus is niet gekoppeld aan een mac. Het punt is dat haar Macbook dezelfde bibliotheek moet uitlezen en die dus ook moet bijwerken.

Bijdrager
    gIzMo01

En dat kan je niet aangeven bij voorkeuren? Hoe heb je dit dan gedaan bij je eigen macbook?

Bijdrager
    Jens

Ik zit met een gelijkende situatie thuis.

Wat ik heb gedaan is het volgende (niet echt 100% een goede oplossing):

Macbook 1:

– iTunes muziekmap (bij ‘muziek’ in je documenten) gekopieerd naar mijn NAS-server
    – Daarna heb ik deze map in mijn iTunes gedefinieerd als zijnde ‘de nieuwe locatie’
    – Bovendien heb ik de optie ‘kopieer bestanden naar iTunes media’ aangekruist

Macbook 2:

– Naar iTunes gaan
    – … voorkeuren
    – … geavanceerd
    – … locatie map iTunes wijzigen naar de map die op je NAS-server staat

Voordeel:
    Beide pc’s hebben dezelfde muziek. Als Macbook 1 muziek toevoegt, kan Macbook 2 deze nieuwe muziek zien in zijn/haar bibliotheek.

Nadeel:
    Als ik mijn Macbook loskoppel van het netwerk (door deze bv. mee te nemen naar mijn werk), heb ik geen muziek.

Vraag:
    Heeft iemand een andere oplossing/voorstel?

Bijdrager
    gIzMo01

Ik heb dezelfde situatie als glex, enkel heb ik dmv thuisdeling en TOP 100 van meest beluisterde liedjes nog actief op mijn MBP staan, wanneer ik thuis ben start ik op met alt ingedrukt en wanneer ik elders ben heb ik gwn mijn populairste liedjes bij me.

Ik heb dit dan met een iMac en MBP!

Ik heb dit ook zo opgelost voor iPhoto, ….

Wat je ook kan doen is je muziek map in dropbox plaatsen en een abonnement nemen op dropbox.

Bijdrager
    Pieterr

Welke NAS heb je?
    Heeft je NAS een iTunes Server? (Synology en QNAP hebben die)

Als je dat niet hebt, zou je inderdaad de aanpak van glex kunnen gebruiken.
    Als je dat wel hebt, kun je het eerste deel van glex gebruiken (“iTunes” map op de NAS voor MacBook 1) en de tweede Mac laten luisteren via de iTunes Server die op de NAS draait. Die zie je dan staan onder “Gedeeld”. Als je iTunes 10 al hebt geinstalleerd werkt dit (op dit moment) overigens niet met een NAS.

Bijdrager
    Swisi
    glex op 03 september 2010

Ik zit met een gelijkende situatie thuis.
    Wat ik heb gedaan is het volgende (niet echt 100% een goede oplossing):
    Macbook 1:
    – iTunes muziekmap (bij \’muziek\’ in je documenten) gekopieerd naar mijn NAS-server
    – Daarna heb ik deze map in mijn iTunes gedefinieerd als zijnde \’de nieuwe locatie\’
    – Bovendien heb ik de optie \’kopieer bestanden naar iTunes media\’ aangekruist
    Macbook 2:
    – Naar iTunes gaan
    – … voorkeuren
    – … geavanceerd
    – … locatie map iTunes wijzigen naar de map die op je NAS-server staat
    Voordeel:
    Beide pc\’s hebben dezelfde muziek. Als Macbook 1 muziek toevoegt, kan Macbook 2 deze nieuwe muziek zien in zijn/haar bibliotheek.
    Nadeel:
    Als ik mijn Macbook loskoppel van het netwerk (door deze bv. mee te nemen naar mijn werk), heb ik geen muziek.
    Vraag:
    Heeft iemand een andere oplossing/voorstel?

Dag

Ik dacht ook al dat dit simpel ging zijn voor het maken van een back-up op een externe HD.
    Werkt jou NAS-ding ook met podcast’s…, etc.

Bijdrager
    Jens

@Swisi, ja dat werkt. Alleen nadelig dat ik daarvoor op mijn thuisnetwerk moet zitten.

Bijdrager
    sanderd777

Bij mij is het nu ook redelijk gelukt.
    Bibliotheek staat op de server. Alle mappen daarna weer gesleept naar mijn iTunes.
    Mijn vrouw kan hetzelfde doen op haar laptop. Duurde 3 dagen, maar alles staat er weer in!

Thanks voor de tips!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.