15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Twee (lucht)foto’s op elkaar laten passen

Weet iemand een manier of programma waarmee het mogelijk is om te zeggen: Deze referentiepunten in foto 1 zijn deze referentiepunten in foto 2, vervorm foto 1 zodat ze in allebei op dezelfde plek liggen? Ik heb namelijk luchtfoto’s van dezelfde locatie, een moderne recht van boven en een hele oude die schuin genomen is, en ik wil dingen die in de schuine te zien zijn, op de verticale kunnen leggen zodat ik de plekken ervan in het moderne landschap in kan tekenen op een kaart.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Stitching heet dat, dat kan Photoshop, en veel andere fotobewerkingsoftware kunnen het ook.

Bijdrager
    Wyodor

Ik heb Version 2.2.4 (heel oud)

https://echoone.com/doubletake/

Goede tweede

http://hugin.sourceforge.net/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, dat zoek ik niet:) Wat jullie aanraden zijn programma’s/methodes om twee foto’s aan elkaar te plakken zodat één doorlopend beeld ontstaat, om bijvoorbeeld een panorama te maken uit losse foto’s. Wat ik echter bedoel is dat ik deze twee foto’s heb (maar dan veel grotere versies):

Het doel is in principe om het perspectief uit de zwart-witfoto weg te halen zodat hij verticaal van boven genomen lijkt te zijn. Dit lijkt mij te doen door overeenkomende punten in het landschap aan te geven in allebei de foto’s, waarna de zwart-witfoto zo gedraaid en gerekt wordt dat die referentiepunten samenvallen, en ik zou denken (of misschien: „ik hoop”:) ) dat daar software voor is die dat beter kan dan met de hand lukt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elk goed grafisch programma kan een foto in of uit perspectief trekken, schuin trekken (of juist minder schuin) of anderzijds vervormen.

Het probleem echter met een foto die al in perspectief is genomen (en een andere dus niet) is dat objecten die ver stonden uiteraard kleiner zijn dan objecten op de voorgrond.

Je kunt dan ‘schuiven’ tot je een ons weegt maar je zult er nooit in slagen om een foto te krijgen waarbij alle punten goed samenvallen.

Wat je kan doen is in eerste instantie het omgekeerde doen door via Google Earth naar de locatie gaan en dan kun je daar met de navigatie knoppen een uitzicht in perspectief verkrijgen. Daar maak je dan een schermafbeelding van (kan in GE zelf) zodat je begint met twee foto’s in ongeveer het zelfde perspectief. Dan kun je in b.v. Photoshop de bovengenoemde handelingen gebruiken en heb je een grotere kans dat beide foto’s het zelfde worden. Je zult vermoedelijk een combinatie van perspectief, schuin trekken en schalen nodig hebben voor een redelijk resultaat. Ik ken geen programma die dat automatiseert.

Photoshop heeft ook nog een speciaal filter (in het filter -> vervorm menu) met de naam ‘schuin’. Daarmee kun je via verschillende controlepunten ( klikken op de curve om er eentje bij te maken) misschien plaatselijk kleine aanpassingen doen.

En wat oude foto’s c.q. landkaarten betreft: kon je deze al?

https://www.topotijdreis.nl/

Dat laat een ‘tijdreis’ zien van hoe de Nederlandse kaarten eruit zagen van 1815 tot 2019.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 12 mei 2020 om 21:33</p>
    Elk goed grafisch programma kan een foto in of uit perspectief trekken, schuin trekken (of juist minder schuin) of anderzijds vervormen.

Zover was ik natuurlijk al:)

Je kunt dan ‘schuiven’ tot je een ons weegt maar je zult er nooit in slagen om een foto te krijgen waarbij alle punten goed samenvallen.

Het gaat me ook niet om álle punten, maar wel dat ze goed genoeg op elkaar passen dat bijvoorbeeld de plek van de caissons die op de zwart-witfoto staan (die grote rechthoekige dingen in zee, links) duidelijk wordt op de moderne luchtfoto.

Ik heb er nog meer over na zitten te denken, en wat ik eerst eens ga proberen is lijnen zetten tussen referentiepunten zodat ik de schuine foto hopelijk kan vervormen zodat de hoeken tussen die lijnen overeenkomen, waarna ik de foto hopelijk kan draaien en rekken tot hij past.

En wat oude foto’s c.q. landkaarten betreft: kon je deze al?

https://www.topotijdreis.nl/

Dat laat een ‘tijdreis’ zien van hoe de Nederlandse kaarten eruit zagen van 1815 tot 2019.

Klopt, die ken ik inderdaad al maar op landkaarten staan niet de dingen waar ik in geïnteresseerd ben op deze foto — zoals bijvoorbeeld die caissons.

Bijdrager
    mtooster

In theorie zou je ze met de ‘transform’ of ‘distort’ tool redelijk passend moeten kunnen maken.

Maar Ik heb het even geprobeerd met de afbeeldingen van hierboven en het perspectief wijkt wel zo erg af dat ik nog niet echt een goed resultaat heb gekregen. (maar nou zie ik ook niet echt veel goede referentiepunten, daarvan heb je er op zijn minst drie nodig.)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door mtooster.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Precies, dat probleem had ik ook. Op den duur heb je zo’n vervormde bende dat je beter opnieuw kunt beginnen voor poging 2 (of 3, of 4, of …). Ik heb wel genoeg referentiepunten, maar dat komt omdat ik beter weet waar ik naar aan het kijken ben, en omdat ik wél precies weet waar sommige dingen die op de zwart-witfoto te zien zijn, zouden staan op de kleurenfoto ondanks dat ze niet meer bestaan:) (Ik heb namelijk een nog veel ingewikkeldere afbeelding waarin ik meerdere oude kaarten over de verticale foto gelegd en overgetrokken heb, zodat ik, om maar wat te noemen, de positie van een allang gesloopte bunker op de dijk precies aan kan wijzen op de moderne foto.)

Moderator
    Night

Nadeel van de getoonde foto is ook dat de objectvormen en schaduwen al in 3D en perspectief zijn weergegeven. Ga die die afbeelding omzetten naar een platte 2D foto, dan zie je – vrees ik – gekke vormen en schaduwen bij je caissons.

Bijdrager
    sail

Het op elkaar passen van twee (lucht-)foto’s kan eigenlijk alleen goed gaan indien het landschap in de foto nauwelijks tot geen hoogteverschillen kent. Dat omdat ze vanuit een zeer verschillend positie zijn gefotografeerd.  Daarnaast heb je 3 of liever meer gemeenschappelijke punten nodig, die in beide foto’s voorkomen.  Met behulp van deze gemeenschappelijke punten kunnen de foto’s naar elkaar worden gerekend. Dat heet in wetenschappelijke termen “ontschranken” of eenvoudiger “onthoeken”.  De formules en bijbehorende software, die je daarvoor nodig hebt komen uit het technische vakgebied “fotogrammetrie” en zijn voorzover mij bekend alleen in een professionele omgeving/universiteit aanwezig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 13 mei 2020 om 21:51</p>
    Nadeel van de getoonde foto is ook dat de objectvormen en schaduwen al in 3D en perspectief zijn weergegeven. Ga die die afbeelding omzetten naar een platte 2D foto, dan zie je – vrees ik – gekke vormen en schaduwen bij je caissons.

Dat is niet zo’n probleem, het gaat me erom waar die lagen, niet dat de vorm precies klopt op de vervormde foto. De afmetingen ervan zijn precies bekend, dus als ze maar op de juiste plek uitkomen (een metertje meer of minder maakt ook niet uit: zo’n ding is 62 meter lang) zijn ze verder gewoon goed in te tekenen.

<p class=”cite”>sail op 13 mei 2020 om 23:36</p>
    Het op elkaar passen van twee (lucht-)foto’s kan eigenlijk alleen goed gaan indien het landschap in de foto nauwelijks tot geen hoogteverschillen kent. Dat omdat ze vanuit een zeer verschillend positie zijn gefotografeerd.

Dit is de zee en Walcheren, hoeveel platter wil je het hebben?:)

Daarnaast heb je 3 of liever meer gemeenschappelijke punten nodig, die in beide foto’s voorkomen.

Zie boven: dat is geen probleem.

De formules en bijbehorende software, die je daarvoor nodig hebt komen uit het technische vakgebied “fotogrammetrie” en zijn voorzover mij bekend alleen in een professionele omgeving/universiteit aanwezig.

Kijk, nu heb ik een naam voor wat ik nodig heb:)

Bijdrager
    tarmac58

Bijdrager
    tarmac58

bovenstaande bewerking in Photoshop, lijkt dat een beetje?

– Westkapelle ? –

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door tarmac58.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat lijkt inderdaad wel redelijk, en beter dan wat ik voor elkaar heb weten te krijgen in Illustrator … ik moet nog maar eens een poging ondernemen met die van jou als voorbeeld:) En ja, dit is Westkapelle. De zwart-witfoto is (hoogstwaarschijnlijk) uit 1946.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Update: Het lijkt behoorlijk goed te passen: als ik de foto van @tarmac58 over de kaart leg die ik al heb en er op schaal een rechthoek met de afmetingen van zo’n caisson erbij plaats, is die nagenoeg even groot als op de foto. Bedankt:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.