30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Boike12

Bijdrager
    computer space

Een div geef je normaal gesproken een ID in deze gevallen, geen class.

Geblokkeerd
    Anoniem

Tip : ik denk dat het op 3 manieren mogelijk is. Waarvan 1 niet flexibel of pro maargoed soms moet het

Bijdrager
    Shmoo

min-height is gewoon het antwoord zodra die hoogte via de overflow hiddin vervalt weer zodra je een float gebruikt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    computer op 21 oktober 2013

Waarom? In dit geval zal het nul komma nul verschil maken — het maakt alleen uit als je iets wilt doen als scripts iets laten uitvoeren op de DIV(s) en/of meerdere dingen op de pagina in één keer dezelfde stijlkenmerken wilt geven. Ik gebruik alleen id’s als dat van belang is, anders pak ik classes — al is het alleen maar om te zorgen dat ik niet denk: “Waarom krijgt dat rotding niet de stijl die ik opgegeven heb?!” Om er dan na (meer of minder) gepuzzel achter te komen dat ik in de CSS een punt getypt heb in plaats van hekje.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Jakko op 21 oktober 2013
    computer op 21 oktober 2013

Waarom? In dit geval zal het nul komma nul verschil maken — het maakt alleen uit als je iets wilt doen als scripts iets laten uitvoeren op de DIV(s) en/of meerdere dingen op de pagina in één keer dezelfde stijlkenmerken wilt geven. Ik gebruik alleen id’s als dat van belang is, anders pak ik classes — al is het alleen maar om te zorgen dat ik niet denk: “Waarom krijgt dat rotding niet de stijl die ik opgegeven heb?!” Om er dan na (meer of minder) gepuzzel achter te komen dat ik in de CSS een punt getypt heb in plaats van hekje.

En dat is nu het verschil tussen een amateur en een pro. Goed uitgelegd amateur !
    Maar @joppe hoekstra doet zich voor als pro, dus dan moet je het ook goed doen.
    En als hij geen pro is, dan willen we het hem graag uitleggen hoe je correct kan programmeren.

id voor 1 element.
    class voor meerdere elementen.
    ook kan je gebruiken :

class = "style1 style2"

om meerdere stylen bij elkaar te brengen.

Bijdrager
    Fingerlicking

class = “style1 style2”

…… Dat is idd de juiste manier…….

Geblokkeerd
    Anoniem

NEE NEE NEEEEEEEEEEE!

Je gebruikt class omdat je het meerdere keren in een pagina voorkomt.

Als jou content div is op elke pagina (want er is er maar 1 van)

div id="content">

En nu hop naar bed ;).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 21 oktober 2013

Goed uitgelegd amateur !

Leg jij als “pro” dan eens uit wat nu écht het bezwaar is tegen het gebruik van een class wanneer je hem maar één keer gebruikt … En nee: “Zo hoort het nu eenmaal niet” is geen geldige uitleg — ik wil graag van je horen welke theoretische en praktische bezwaren er zijn tegen het éénmalig gebruiken van een class in een document.

Geblokkeerd
    Anoniem

Die reden mag je zelf uitzoeken. Hoef toch niet alles uit te leggen aan de jeugd ?
    zelfde als iso en nen dingetjes. (hint). Maar als je eigenwijs wil doen. Prima.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Jíj zit te roepen dat ik iets verkeerd doe, maar ik mag zelf uitzoeken waarom dat dan wel niet zo zou zijn? Zo kan ik me ook ergens vanaf maken … Ik hoop voor je dat je niet de illusie hebt dat je serieus genomen wordt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maak je geen zorgen, ik denk er niet eens over na of ik door een puber serieus word genomen. Ik heb wel andere dingen:)
    Maar als je nu zelf had gezocht : https://www.google.nl/search?q=id+and+class+difference+in+html
    En vooral de eerste css tricks is een goede site

Bijdrager
    Fingerlicking

Buiten dat het echt gelul is wat de kraai hier spuit, is het ook nog eens een enorme teken van zwakte om aan te komen met dat je iets niet aan de jeugd/pubers wilt uit leggen… Als je iemand niet wilt helpen, hou dan je bek, boeren pummel!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 22 oktober 2013

Maak je geen zorgen, ik denk er niet eens over na of ik door een puber serieus word genomen.

En ook niet of je dat door mij wordt, zo te zien.

MEEUW op 22 oktober 2013

Ik heb wel andere dingen:)

Een hoge pet, om er eentje te noemen.

MEEUW op 22 oktober 2013

Maar als je nu zelf had gezochtl

Het enige dat je van die link opsteekt, is het verschil tussen id en class — niet wat de bezwaren zijn tegen een class gebruiken voor maar één ding, wat nu net is waar je mij op af probeert te rekenen. Het allermooiste is wel dat de vierde hit (een site met de titel “Differences Between ID’s and Classes – Las Vegas Web Design”) de volgende alinea bevat:

I take a different stance than most web designers when it comes to using ID’s and classes. The vast majority of CSS coders use ID’s for any elements that are simply used once on a page. However, I only use classes to style my websites, but, when I want to use an element in JavaScript, I use an identifier. From a presentational standpoint, styling elements with classes looks exactly the same as styling them with ID’s, but the flexibility of classes offers a certain appeal even if I don’t plan on using a class more than once on a page. Also, when I see an ID in my XHTML, it reminds me that there is some JavaScript that refers to that element.

Maar volgens mij vroeg ik jou om aan mij uit te leggen waarom het bovenstaande “fout” is, waarvan ik tot nu toe nog weinig gezien heb. Zou het kunnen zijn omdat je dogmatisch werkt in plaats van na te denken over het hoe en waarom van id’s en classes?

Geblokkeerd
    Anoniem

@Fingerlicking niet alle pubers hoeven gelijk te reageren hoor. Ik gaf gewoon een duidelijke reden waarom geen uitleg.

Maargoed @Jakko Westerbeke omdat volhouden ook karakter is, hier de uitleg :

Het is zelfde als een iso en de nen.
    Werken volgens de richtlijnen.
    Als je iets programmeer en je zit met een heel team. Dan kan iedereen het correct lezen.
    Een wordpress is bv ook een goed voorbeeld. Als iedereen maar “zomaar” wat doet zonder zich aan “regels” te houden, word het een bende.
    Voor jezelf ook.
    Nu maak je misschien kleine websitetjes. Maar als het complexer word en je wil later wat veranderen… ehm oeps?
    Dat punt komt als je creatief moet zijn met de benaming van elementen ;).

ow en als ik zeg amateur, dan bedoel ik dat niet persoonlijk maar met een knipoog.

Bijdrager
    lord anubis

@Joppe, als jij voor je div een class gebruikt mag dat. Zelfs in de tweede link van je belagers google search is er een voorbeeld waar class gebruikt wordt.
    Jacco heeft in zijn laatste post gelijk.
    In de eerste link zie je de betekenis en doel van beiden. Als jij je web laat valideren krijg je van zelf comentaar terug.

Normaal bekijk je alles per één pagina, je huidige zichtbare pagina. Met de andere heb je niets te maken. Je laad tenslotte je CSS per pagina vanuit de source of vanuit geheugen. Tegenwoordig zie je soms pagina’s die de volgende pagina doorladen, je dan zal steeds specifieker moeten worden.

Echter, als je een element maar één keer gebruikt en je weet dat zeker dat dat zo blijft zou ik voor een ID kiezen. Je ziet dan gelijk de uniekheid ervan.
    Doe eens wat testen met javascript om te kijken welke het snelst een antwoord terug geeft. Bedoel dus zoeken op de ID of Class
    Bij ID zo gauw de parser de eerste de beste vind, bij class loopt de parser alles na en geeft een lijst terug.

Jammer dat personen die het wel weten zo snel arrogant worden en kleinerend gaan doen, wat de professionaliteit totaal wegdoet en nu overkomt als een…

Wel fijn dat je een oplossing heb gevonden.

Zie net de post hierboven, type niet zo snel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 23 oktober 2013

@Fingerlicking niet alle pubers hoeven gelijk te reageren hoor.

Daar ga je weer …

MEEUW op 23 oktober 2013

Het is zelfde als een iso en de nen.
    Werken volgens de richtlijnen.
    Als je iets programmeer en je zit met een heel team. Dan kan iedereen het correct lezen.

Nog altijd komt dit over als blind de (door anderen opgestelde) regels volgen zonder je af te vragen of dat wel de beste manier is … Nu zijn zulke regels er meestal niet voor niks, maar in een geval als id vs. class zie ik nog altijd niet in waar de regel “id voor één, class voor meerdere” precies goed voor is. Heb je één ding waar je specifiek naar wilt/moet verwijzen, dan is id de juiste keuze; maakt het niks uit, dan blijf ik erbij dat je net zo goed class kunt gebruiken omdat het toch geen verschil maakt. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat andere mensen verschrikkelijk in de war raken wanneer ze kijken naar door jou geschreven HTML waarin je een class maar voor één element gebruikt …

MEEUW op 23 oktober 2013

ow en als ik zeg amateur, dan bedoel ik dat niet persoonlijk maar met een knipoog.

Ja, zo kwam het wel over, ja …:roll:

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat is het verschil tussen ervaring en geen ervaring. En eigenwijs blijven doen. Succes

Bijdrager
    Fingerlicking

Ik heb zo’n vermoeden dat de kraai helemaal geen partner nodig heeft om aan zijn gerieven te komen!

Bijdrager
    Shmoo

Zonder dat ik me met het welles – nietes spelletje wil bemoeien wil ik er nog even aan toevoegen dat bepaalde selectors natuurlijk wel meer power hebben dan andere vanuit de browser gezien..

Zoals inline-styles en !important het zal winnen over normale CSS, wint een ID het ook van een Class als het er op aan komt.

Maar dat staat natuurlijk los van ieders manier van werken.
    Mij is ook aangeleerd om met ID’s te werken en pas een Class te gebruiken wanneer je de ID dubbel moest gebruiken omdat je tweedezelfde onderdelen op de pagina wilde maken – dit was jaren geleden natuurlijk de normaalste zaak van de wereld maar als je dat nu zou doen noemen ze je broncode ID-heavy + het past ook niet echt in het copy-/paste gedrag en snel werken van nu.

Nu gebruiken we in het algemeen vooral Classes voor al het opmaken en ID’s voor als we iets (unieks) moeten targetten.
    Het werkt en oogt ook veel netter in je broncode..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 24 oktober 2013

Dat is het verschil tussen ervaring en geen ervaring.

Dat verschil ken je zo te zien beter dan dat tussen aannames en feiten.

MEEUW op 24 oktober 2013

En eigenwijs blijven doen.

Inderdaad — als ik ergens bepaalde gedachten over heb, houd ik daar over het algemeen aan vast tot iemand me onderbouwd laat zien waar en hoe die niet kloppen. Tot nu toe zie ik niks van jouw kant dat dat doet.

Shmoo op 24 oktober 2013

wil ik er nog even aan toevoegen dat bepaalde selectors natuurlijk wel mee power hebben dan andere vanuit de browser gezien..

En dat valt onder wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken: gebruik je gereedschap op een manier die voor jou werkt, niet op de (enige?) manier die anderen je voorhouden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een moersleutel blijven gebruiken als hamer. Top heren ! Prima, blijf zo doorgaan !

Bijdrager
    Fingerlicking

De uitleg van shmoo is de enige juiste kraai.. Waarom leg je je er niet bij neer?? Of ben je nog druk bezig de replay streepjes weg aan het halen bij mac mail, als echte pro???

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 24 oktober 2013

Een moersleutel blijven gebruiken als hamer. Top heren ! Prima, blijf zo doorgaan !

Tip: wil je dat mensen iets van jouw kant gaan zien, vertel ze dan waaróm ze dat zouden moeten doen, in plaats van alleen maar hóé jij het ziet …

Maar ik geloof dat ik hier ook behoorlijk in herhalingen begin te vervallen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja heb uitleg gegeven… ga niet herhalen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eh … nee, dat heb je niet? Het enige dat je tot nu toe gedaan hebt is roepen dat je een class niet voor maar één element mag gebruiken; dat wie dat wel doet een amateur is, geen ervaring heeft, enz.; je hebt een link gegeven naar een Google-zoekopdracht die je stelling zou moeten verklaren maar in werkelijkheid alleen het verschil tussen id en class uitlegt (als je verder klikt); gezegd dat je als websitebouwer volgens “de richtlijnen” moet werken, zonder duidelijk te maken welke dat zouden moeten zijn; en nog meer van dat soort niveau praat. Onderbouwd heb je je stelling in deze thread echter nog helemaal nergens.

Maar leuk om te zien dat je blijft reageren, zo heb ik ook wat te doen:P

Geblokkeerd
    Anoniem

Mooie samenvatting, maar je hebt de juiste info(argument) juist niet gelezen, niet opgepakt of in samenvatting gezet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het enige échte argument dat ik je heb zien gebruiken is “Werken volgens de richtlijnen”, wat ik toch echt genoemd heb in de samenvatting. Maar ja, jij gaat jezelf niet herhalen. Of toch in elk geval niet in bewoordingen die je al eerder gebruikt hebt:)

Geblokkeerd
    Anoniem

bijna goed(n)

Een wordpress is bv ook een goed voorbeeld. Als iedereen maar “zomaar” wat doet zonder zich aan “regels” te houden, word het een bende.
    Voor jezelf ook.
    Nu maak je misschien kleine websitetjes. Maar als het complexer word en je wil later wat veranderen… ehm oeps?

En aanvullend voor anderen :

En dat is niet blind afgaan op de regels, maar ervaring.
    Als ik in de css en class verander, weet ik dat het gevolgen heeft voor meerdere elementen.
    Als ik dit bij een id van div doe op jouw manier. En ik kom na paar dagen achter dat de id een meerdere elementen benoemd zijn(omdat een div niet goed sta). Kan ik weer extra werk doen.

Verander ik een id volgens mijn manier, de richtlijnen. Dan weet ik dat het geen gevolgen heeft op alleen die specifieke id van element.
    Zeker als je met query’s en php gaat werken. En er komt iets scheef te staan, kan je nog wel eens even zoeken.

Het is ook beetje bekrompen dat je hier de discussie aangaat terwijl je op je eigen site sta te pronken met een .w3c validator en css
    Dit is puur eigenwijsheid en willen winnen of gewoon domweg reactie uitlokken.
    En dat heet pubergedrag…

Dit is de praktijk btw, zeg ongeveer het zelfde als @Shmoo

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 26 oktober 2013

bijna goed(n)

[snip]

Dat stukje vind ik uitleg bij je stelling dat het om richtlijnen gaat. Hoe dan ook zijn zulke richtlijnen alleen lokaal van belang: als jij niet aan mijn sites werkt, heb je niks met mijn richtlijnen te maken. Daardoor zijn de enige richtlijnen die écht van belang zijn, de HTML-specificaties — en die zeggen, voor zover ik heb gezien, niks over of je class voor maar één element mag gebruiken. (id wel, maar dat is de discussie niet.) ISO en NEN zijn leuk om te noemen, maar staan op hetzelfde niveau als HTML, niet op dat van de lokale richtlijnen waarmee jouw groep werkt; daarnaast kun je elke richtlijn naast je neerleggen als het niet uitmaakt.

MEEUW op 26 oktober 2013

Het is ook beetje bekrompen dat je hier de discussie aangaat terwijl je op je eigen site sta te pronken met een .w3c validator en css

Wat ik wel en niet op mijn site zet is totaal niet relevant voor deze discussie — om maar niet te zeggen dat je probeert af te leiden van het eigenlijke onderwerp.

Maar aangezien je daar blijkbaar om geeft, valideer dit dan eens:

<!DOCTYPE html>
    <html>
    <head>
    <meta charset="UTF-8">
    <title>Valideer me!</title>
    </head>
    <body>
    <p class="komtwelgeteldeenkeervoor">Hmm?</p>
    </body>
    </html>

Edit:Handig, die code-tags op dit forum …

MEEUW op 26 oktober 2013

Dit is puur eigenwijsheid en willen winnen

Pot, ketel …

MEEUW op 26 oktober 2013

of gewoon domweg reactie uitlokken.

… waard, gasten …

MEEUW op 26 oktober 2013

En dat heet pubergedrag…

… splinter, balk.

MEEUW op 26 oktober 2013

Dit is de praktijk btw, zeg ongeveer het zelfde als @Shmoo

Shmoo zegt heel wat anders dan jij: jouw uitgangspunt was dat je class niet mág gebruiken wanneer hij maar één keer voorkomt, en dat je in plaats daarvan id móét gebruiken; Shmoo zei dat er verschil kan zitten in de uitvoering van die twee elementen en dat ze allebei hun voor- en nadelen hebben. Van waar ik zit ondersteunt dit nu juist míjn standpunt dat je moet gebruiken wat je zelf makkelijker vind en wat doet wat je voor ogen hebt, ongeacht welk van de twee dat is. Om je eerdere metafoor aan te halen: jij hebt een doppenset maar gebruikt voor één maat moer altijd een steeksleutel, ook al heb je ook een dop in die maat; ik heb ook een doppenset en gebruik die voor elke moer, behalve als ik er daarmee niet goed bij kan, dan pak ik de steeksleutel pas. Mijn idee is dat het allemaal totaal niks uitmaakt zolang je de moer maar aan kunt draaien.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.