9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    vdlindenmark

Twee keer os x op een mac

Is het eigenlijk mogelijk om twee maal OS X op een macbook te installeren?
    Ik wil graat OS X 10.9 Mavericks uitproberen maar draai nu nog OS X 10.8.
    De laptop heb ik wel nodig en het is me teveel werk om nu 10.9 te installeren en straks nog een keer (of is dat niet nodig?)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zolang ze allemaal maar op verschillende partities staan kun je zoveel versies van OS X op één computer zetten als je wilt. Je kunt dan kiezen welke je wilt gebruiken in de systeemvoorkeuren bij Opstarten, of door tijdens het opstarten de ⌥-toets ingedrukt te houden.

Bijdrager
    vdlindenmark

Dank! Dan nu maar even 10.9 binnenhalen, torent is langzaam…

Bijdrager
    Schrijnie

@Jakko Westerbeke ; is dat veranderd ? Ik houd altijd de option / alt toets ingedrukt tijdens het opstarten om de opstart partitie te kiezen.

Wil je het helemaal safe spelen installeer dan je 2de OS X op een externe schijf. Hoef je geen extra partitie aan te maken op je interne schijf (en naderhand niet te verwijderen mocht je terug willen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Schrijnie op 04 oktober 2013

is dat veranderd ? Ik houd altijd de option / alt toets ingedrukt tijdens het opstarten om de opstart partitie te kiezen.

Is wat veranderd? Je kunt al sinds jaar en dag het gewenste systeem kiezen in de systeemvoorkeuren. Of bedoel je dat je de ⌥-toets ingedrukt moet houden?

Bijdrager
    Schrijnie

Als je een opstart partitie wilt vastleggen om standaard mee op te starten dan doe je dat idd in systeemvoorkeuren. Wil tijdelijk een andere opstart partitie kiezen dan doe ik dat d.m.v. de alt / option toets.

Ik heb bijv. 3 partities ; 1 voor OS X 10.6, 1 voor OS X 10.8 en 1 voor Windows. Ik zet mijn iMac aan en voor de “boing” houd ik de alt / option toets ingedrukt en dan krijg ik alle partities te zien. Ik kies dan de partitie waarvan ik wil opstarten en dan wordt het OS van mijn keuze opgestart.

Zo draai ik OS X 10.6 voor het dagelijkse werk, draai ik 10.8 voor mijn spelletjes F1 2012 & Grid en draai ik Windows voor spelletjes die niet voor de Mac zijn uitgebracht.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Schrijnie op 05 oktober 2013

Als je een opstart partitie wilt vastleggen om standaard mee op te starten dan doe je dat idd in systeemvoorkeuren. Wil tijdelijk een andere opstart partitie kiezen dan doe ik dat d.m.v. de alt / option toets.

Ja, volgens mij heb ik eigenlijk hetzelfde gezegd in m’n eerste bericht — ik snap daarom nog altijd niet goed wat nu precies je opmerking daarover is:)

Bijdrager
    Schrijnie

Jij zegt jij houdt de command toets in, ik zeg moet dat niet de alt / option toets zijn ?

Bijdrager
    Schrijnie

Ow wacht, jij hebt het ook over de alt / option toets, ik zie het nu. Ik heb dat tekentje er niet bij staan, vandaar:p

Mea culpa !

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.