18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Twee foto’s aan elkaar plakken

Weet iemand een methode on twee luchtfoto’s netjes aan elkaar te plakken tot één doorlopende foto, terwijl ze vanonder verschillende hoeken genomen zijn?

Ik zit met een paar foto’s uit 1944 die samen een volledig dorp laten zien, en die moeten één foto worden. Dat leek goed te doen:  wat schalen, roteren, perspectief veranderen, e.d. en dan past het wel. Niet dus: omdat het vliegtuig blijkbaar een bocht nam tussen de foto’s in, is het me tot nog toe niet gelukt om alle gebouwen en de kustlijn op de twee enigszins netjes op elkaar aan te laten sluiten: als de ene straat past, verdwijnen er in een andere hele rijen huizen, en staan weer ergens anders gebouwen of straten er twee keer op. Ik heb ook geprobeerd om in Photoshop één van de foto’s op een 3D-vlak te zetten en dat dan te verdraaien, maar het probleem blijft en er komt bij dat sommige gebouwen opvallend smal worden.

Het enige dat ik kan bedenken is dat het misschien zou moeten kunnen door allebei de foto’s op een grote bol te projecteren (elk z’n eigen bol) en die dan weer over elkaar te leggen. Echter: ik heb geen idee hoe ik dat aan zou moeten pakken. (Mocht het helpen: ik heb wel wat informatie over de gebruikte camera, zoals brandpuntsafstand en nog wat letters en cijfers die daar denk ik betrekking op hebben, aan de rand van de foto.)

Bijdrager
    NicoJ

Er zit een functie in Photoshop, ‘Photomerge’ die dat voor je kan doen.

Bestand>Automatisch>Photomerge

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    Shmoo

Ik weet niet of je verplicht bent om panorama kwaliteit/formaat in te voeren maar dit is denk ik wel de uitwerking die je zoekt.

Je zou eens kunnen proberen of het lukt met gewoon een setje foto’s dat geen panorama’s zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

NicoJ op 6 oktober 2018 om 13:39

Dat werkt over het algemeen heel erg slecht met dit soort foto’s, en bakt er hier inderdaad helemaal niks van.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 6 oktober 2018 om 13:52</p>
    Ik weet niet of je verplicht bent om panorama kwaliteit/formaat in te voeren maar dit is denk ik wel de uitwerking die je zoekt.

In principe wel, maar ik vermoed dat Affinity Photo het net zo min goed zal doen als Photoshop, en bij gebrek aan een proefversie (zo te zien) kan ik het ook niet eerst proberen om te zien of het wel goed resultaat geeft.

Deel van het probleem is dat het gaat om foto’s die in een museum op een muur moeten komen te staan, ongeveer 2,5 meter hoog, dus het zal heel goed zichtbaar zijn als ze niet netjes aansluiten. Met de weilanden en zo buiten het dorp is dat niet zo’n punt, maar als er twee keer hetzelfde rijtje huizen opstaat, laat staan twee dezelfde molens, gaat dat toch opvallen bij bezoekers.

Bijdrager
    sedikit

Ik weet niet of je proefversies van deze programma’s kunt downloaden, maar je zou eens kunnen kijken.

Autopano:

https://waa.ai/agld

DoubleTake:

https://echoone.com/doubletake/

iFoto Sticher:

https://insmac.org/macosx/1461-ifoto-stitcher.html

PTGui:

http://www.ptgui.com/

Stoik Panorama Maker:

https://waa.ai/aglM

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ah! Dat Free Trial had ik over het hoofd gezien, ik denk vanwege dat de prijs zoveel prominenter in beeld staat. Ik zal het eens proberen.

Wat de andere programma’s betreft die Sedikit aanraadt: DoubleTake heb ik, en m’n ervaring is dat ook dat goed werkt bij normale panorama’s, maar niet bij dit soort foto’s met veel detail dat op elkaar lijkt, dus daarom heb ik het nog niet geprobeerd.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wat ik zou proberen (misschien heb je dat al gedaan?? en voor “Merge” verschillen de foto’s te veel begrijp ik)

In Photoshop:

Maak twee lagen, met beide foto’s in 1 laag, zodanig, dat de foto’s tegen elkaar kunnen liggen.

De lagen zijn dus 2 x zo breed als de enkele foto.

Schuif de foto’s tegen elkaar

Probeer de aanliggende zijden te gelijk schalen met “Uitsnijden met perspectief” 

Je zult hier-en-daar misschien nog wat moeten “pielen” om alles te laten aansluiten, maar tenzij de foto’s echt onder verschillende hoeken zijn genomen, moet dat toch een goed beeld opleveren.

Kleinere dingen die niet goed aansluiten, kan je “vangen in een “Selectiekader”

Vervolgens:  Selecteren >>Bewerken>>vergroten.. >> (invullen: 3 pix)>> OK

Daarna:

Bewerken >> vullen..>>( invullen: Inhoud behouden)>> OK

Met cmd+Z kan je altijd weer terug.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 6 oktober 2018 om 14:03</p>

NicoJ op 6 oktober 2018 om 13:39

Dat werkt over het algemeen heel erg slecht met dit soort foto’s, en bakt er hier inderdaad helemaal niks van.

Ik weet niet over welke versie van PS je praat maar de huidige versie Photoshop CC (19.1.1) doet dit veel beter dan de wat oudere zoals CS5

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Dick de Roos op 6 oktober 2018 om 17:46</p>
    Je zult hier-en-daar misschien nog wat moeten “pielen” om alles te laten aansluiten, maar tenzij de foto’s echt onder verschillende hoeken zijn genomen, moet dat toch een goed beeld opleveren.

Dat is in principe wat ik al gedaan heb, ja. Ik heb de foto’s geplaatst als smart object en dan heb ik geprobeerd om ze te schalen, roteren en in perspectief trekken (via Edit → Transform → enz.) tot ze passen, maar dat lukt me tot nu toe niet. Ik hoopte eigenlijk dat iemand een betere techniek zou weten, in plaats van programma’s die dit voor me zouden moeten kunnen doen, maar tot nu toe ben jij de enige die het inderdaad over die boeg gegooid heeft:)

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 oktober 2018 om 01:55</p>
    Ik weet niet over welke versie van PS je praat maar de huidige versie Photoshop CC (19.1.1) doet dit veel beter dan de wat oudere zoals CS5

CS6. Wellicht dat het met een nieuwere inderdaad beter gaat, maar ja …

Bijdrager
    NicoJ

Ik begrijp nu dat het foto’s zijn die in vogelvluchtperspectief genomen zijn en niet recht naar beneden. Dat maakt het natuurlijk een stuk lastiger.

Bijdrager
    Wyodor

Heb ooit dit programma gebruikt om streetview afbeeldingen aan elkaar te plakken :

http://hugin.sourceforge.net/

Met wat JavaScript erbij krijg je dit :

http://responsive.2kool4u.net/streetview/Zuidendijk/

http://responsive.2kool4u.net/streetview/Horizon/

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik heb ervaring met het maken van panoramafoto’s door Affinity Photo. In dit geval van een 9 tal foto’s geschoten op statief. Worden keurig met elkaar gesynchroniseerd en aan elkaar geplakt. Als er te grote contrastverschillen zijn door het wegvallen van de zon tijdens het schieten kun je handmatig nog corrigeren. Voor het naadloos aan elkaar plakken van twee foto’s, mag dat m.i. geen enkel probleem zijn. Dit is het resultaat direct na de panorama-bewerking van Affinity Photo. Succes met jouw ontdekkingsreis…

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  e.abrahamse.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Wyodor op 7 oktober 2018 om 13:01</p>
    Heb ooit dit programma gebruikt om streetview afbeeldingen aan elkaar te plakken :

<p class=”cite”>e.abrahamse op 7 oktober 2018 om 19:13</p>
    Ik heb ervaring met het maken van panoramafoto’s door Affinity Photo. In dit geval van een 9 tal foto’s geschoten op statief.

Dit soort foto’s zijn inderdaad heel goed aan elkaar te plakken met zulke programma’s. Met luchtfoto’s die schuin genomen zijn van onder verschillende hoeken wordt dat heel wat moeilijker:(

Bijdrager
    e.abrahamse

Als het een heel dorp in een plat vlak moet worden is het misschien een idee om de foto’s eerst per strook samen te voegen en deze stroken dan opnieuw te laten samenvoegen. Affinity Photo is behoorlijk slim in het samenvoegen van zowel horizontale als verticale basisbestanden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>NicoJ op 7 oktober 2018 om 11:30</p>
    Ik begrijp nu dat het foto’s zijn die in vogelvluchtperspectief genomen zijn en niet recht naar beneden. Dat maakt het natuurlijk een stuk lastiger.

Ja, dat had ik er geloof ik niet echt duidelijk bij vermeld. Het gaat inderdaad om foto’s die schuin van boven genomen zijn door een langsvliegend, en niet overvliegend, vliegtuig. Foto’s van recht van boven zouden niet zo’n punt zijn: die passen over het algemeen goed met eventueel een beetje draaien. Hier gaat het echter om foto’s vanaf een hoogte van een paar honderd meter, genomen door een camera die door een raampje in de zijkant van de romp keek.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.