16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    forum romanum

twee beeldschermen niet meer ‘gelijkwaardig’

Vreemd probleem met mijn twee beeldschermen. Als ik vanaf het rechterscherm een bestand uit een map verplaats naar het linker scherm dan springt het bestand standaard naar het rechterscherm.

Bestanden slepen van het bureaublad van het rechterbeeldscherm naar het linkerbeeldscherm is geen probleem.

Heeft dat iets te maken met de laatste (2) updates van Tiger? Tot nu toe kon ik gewoon verplaatsen naar de plek die ik wilde.

In weergaveopties bureaublad heb ik de opties ‘op raster’ en ‘behoud rangschikking’ uitgevinkt staan.

Maar vreemde is als ik de weergaveopties op het linkerbeeldscherm wil activeren het venstertje met de variabelen openklapt op het rechterbeeldscherm.

Ik vind het behoorlijk irritant omdat ik mijn linkerbeeldscherm als parkeerplek gebruik voor losse onderdelen en die verdwijnen nu dus telkens onder de vensters op het rechterbeeldscherm dat ik als werkscherm gebruik.

De findervoorkeuren weggooien had geen resultaat.

Waar zou het dan aan kunnen liggen.

Bijdrager
    Freek.

Geen idee helaas. Kan het nu m’n instellingen niet checken maar thuis heb ik ook 2 beeldschermen op m’n G5 aangesloten. Geen probleem op 10.4.6.
    Hoe staan je instellingen bij Systeemvoorkeuren -> Beeldschermvoorkeuren?

Bijdrager
    forum romanum

Trouwens: ook als ik op een map dubbelklik die op het linkerbeeldscherm staat, springt ie op het rechterbeeldscherm open.
    Dit zegt de helpfunctie:
    Open Systeemvoorkeuren en klik op ‘Beeldschermen’.
    Klik op ‘Rangschikking’ en volg de instructies op het scherm.
    Als u een dvd afspeelt op een televisie die op de computer is aangesloten, klikt u op de knop ‘Rangschikking’ in het paneel ‘Beeldschermen’ in Systeemvoorkeuren en verplaatst u de menubalk naar de televisie. Als u de knop ‘Rangschikking’ niet ziet, is op uw computer alleen synchrone weergave mogelijk. Dit betekent dat op alle schermen hetzelfde beeld wordt weergegeven.
    Tip: als u verschillende beeldschermen op de computer hebt aangesloten, kunt u opgeven dat u bepaalde beeldschermen voor synchrone weergave wilt gebruiken en dat u op andere een uitgebreid bureaublad wilt weergeven.

Nou daar heb je ook veel aan. Synchrone weergave heb ik uiteraard niet geactiveerd. En rangschikking is ok, zie hieronder:

Tot voor een tijdje ging alles goed – waarom nu opeens niet meer :(

Bijdrager
    chatsmit

Ik weet het niet, maar misschien onthoudt elk programma op welk beeldscherm hij het laatst weergegeven is, en opent weer daar wanneer hij gestart wordt. In dat geval zal Finder altijd links openen (wanneer hij daar ook gesloten wordt). Probeer een nieuw finder scherm eens naar de rechter beeldscherm te verplaatsen, en sluit hem daar af, zodat nieuwe vensters misschien weer rechts openen?

Bijdrager
    forum romanum

Even testjes gedaan: dat van dat onthouden lijkt wel te kloppen.
    Dat is dus wel veranderd blijkbaar in Tiger.

Nu opent een map op het linkerbeeldscherm – die daar ook gesloten was – inderdaad op het linkerbeeldscherm.

Maar als ik uit diezelfde map die op het linkerbeeldscherm staat en ook daar opent een bestand wil slepen naar het linkerbureaubald dan wil dat dus weer niet!

Hij schuift keihard naar het rechterbeeldscherm als ik hem loslaat boven het linkerbeeldscherm.
    Raar maar waar,

Bijdrager
    chatsmit

En als je even tijdelijk een nieuw account aanmaakt in OSX en het daarop probeert? Dan kun je zien of het een instelling is binnen jouw account.

Bijdrager
    Deskman

Het ligt aan jou hoor… Bij mij gaat alles goed.

Niet gelijk Tiger de schuld geven…

[size=7:d257476f8c](ik kon het werkelijk niet laten…)[/size:d257476f8c]

Bijdrager
    forum romanum

[size=7:7af468ab84](ik kon het werkelijk niet laten…)[/size:7af468ab84]

[size=7:7af468ab84](ik krijg je wel terug…)[/size:7af468ab84]

Bijdrager
    forum romanum
    ”chatsmit”

En als je even tijdelijk een nieuw account aanmaakt in OSX en het daarop probeert? Dan kun je zien of het een instelling is binnen jouw account.

Nee maakt niks uit helaas.
    :(

Bijdrager
    forum romanum
    ”Deskman”

Het ligt aan jou hoor… Bij mij gaat alles goed.

Niet gelijk Tiger de schuld geven…

[size=7:941931975e](ik kon het werkelijk niet laten…)[/size:941931975e]

Maar hebben we net ontdekt: wat Deskman wel heeft en ik niet:

in menu beeldschermen: de optie ‘detect displays’.
    Die zou in mijn nederlandse OS dan neem ik aan ‘zoek beeldschermen’ moeten heten maar die vind ik dus niet.

ALs ik trouwens herstart met linker beeldscherm uit, dan doet de mac net of hij wel twee beeldschermen heeft. De op het linkerbeeldscherm geplaatste items zijn onzichtbaar. En in systeemvenster beeldschermen zijn nog steeds twee beeldschermen zichtbaar.

Zijn er bepaalde prefs die ik weg moet gooien? Maar welke dan?
    com.apple.finder.plist weggooien had dus geen zin.

Bijdrager
    Freek.
    ”forum

Die zou in mijn nederlandse OS dan neem ik aan ‘zoek beeldschermen’ moeten heten maar die vind ik dus niet.

In NL-versie heet dat onder 10.3.9 ‘Detecteer beeldschermen’. Mja, da’s 10.3.9 met één enkel scherm. Ik kan echt vanavond thuis pas kijken.

Bijdrager
    forum romanum

Ja en daar zit het em volgens mij in – ik heb hier 10.4.6.
    En ik meen me te herinneren dat ik die optie wel zag bij de 10.3 versie destijds.
    Toen deed ie dus ook niet zo raar…

Ik heb net de stekker uit de beeldschermkaart getrokken en toen ging het wel goed met venster ‘beeldscherm’ d.w.z. hij zag maar een beeldscherm. Als scherm uitstaat en stekker er wel inzit blijft ie dus twee schermen zien. Ook wel logisch eigenlijk.
    Nu weer opnieuw opgestart met twee schermen maar zonder verbetering.

Enne: je hoeft je niet te verontschuldigen hoor dat je ‘pas’ vanavond kan kijken :D
    Alle hulp is welkom… en hij doet toch al een tijdje raar…

Bijdrager
    Freek.

HelloHello! Nou, weer thuis :lol:

Systeem: OS 10.4.6 NL, G5 DP 2.3GHZ, linkermonitor LaCie electron19blueIV (hoofdscherm), rechtermonitor Sony SDM-HX73.
    Vensterafbeeldingen Systeemvoorkeuren -> Beeldschermen

1: LaCie, tab Beeldscherm

2: LaCie, tab Rangschikking

3: Sony, tab Beeldscherm.

De problemen die je opnoemt heb ik niet maar misschien kun je met deze afbeeldingen verder kijken waar het probleem zit door ze met jouw instellingen te vergelijken. Succes, Freek.

Bijdrager
    Deskman

Haha, Freek toch… Zover zijn wij ook wel geweest.

Het draait niet op een retesnelle G5 met een twinview videokaart, maar op een G4 met een AGP en een PCI kaart.

Op een of andere manier blijven er voorkeursinstelllingen behouden die ongewenst zijn. Maar wie weet waar die te vinden zijn…

http://www.apple.com/nl/support/mac101/help …. (Lesson 8: Call In The Cavalry)

Bijdrager
    Freek.
    ”Deskman”

Haha, Freek toch… Zover zijn wij ook wel geweest.

Zeg tat tan :evil: :P

Bijdrager
    forum romanum

Freek: die info kon je ook uit de posts hierboven halen geloof ik – denk ik – hoop ik…

Maar ik zal me eens gaan storten in de appleforums via de link van deskman, ondertussen denk ik dat het ook met ontbrekende drivers te maken zal hebben.

Ik heb een oude ATI xclaim videokaart die geen drivers heeft voor OSX.
    Misschien moet ik me er voorlopig maar bij neerleggen dat de bestanden over het scherm vliegen.
    Wacht nog met investeringen totdat CS3 en intelmac allemaal soepel gaat lopen. Tot die tijd zing ik het nog wel uit.
    En op mijn trouwe G4 733 is het nog altijd comfortabeler werken dan op de 3.4 muldimedia windhoos een verdieping lager…

Dus bedankt mannen voor het meedenken !
    :D

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.