7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    McMeller

TV-opnames converteren

Een open vraag over het converteren van video.

Al jaren neem ik regelmatig televisie op. Deze kan ik via FTP naar de computer halen. Inmiddels heb ik ruim 1TB aan .ts-files (MPEG-2-transportstream) verzameld.

Al deze opnamen zijn nog ruw: het begin en eind moet er nog worden afgeknipt en ik denk niet dat ik een efficiƫnte keuze maak door ze in dit formaat te bewaren. Mijn ervaring met videoformaten is te beperkt om te weten waar ik goed aan doe. Ik kan QuickTime gebruiken om de video in te korten en ook om te exporteren naar HD of een kleiner formaat.

Een .ts-bestand in HD van een uur vraagt nu ongeveer 6GB, dus ongeveer 1GB per 10 minuten. Wat voor bestand zou ik overhouden door te exporteren met QuickTime?

Alle tips zijn welkom.

Bijdrager
    TheBigZ

YouTube adviseert 8 tot 12 Mbps MP4 voor FullHD.
    https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

Dan kom je op 600 tot 900MB per 10 minuten.

Bijdrager
    McPim

Quicktime is een structuur of framework, een ‘wrapper’ van een videobestand. De gebruikte codec (h264, MPEG4, Apple ProRes, whatever) en de instellingen bepalen de bitrate en dus de uiteindelijke bestandsgrootte. Je kunt dus overhouden wat je wilt, dat is het probleem niet. De vraag is wat je er mee wilt doen, waarvoor je het gebruikt, hoeveel opslagruimte je er voor over hebt om het zonder omzetting te bewaren. Bedenk dat elke omzetting van 1 TB aan videobestanden naar een kleiner formaat gigantisch veel rekentijd zal kosten.

Bijdrager
    nnsa

Als je niet veel ervaring hebt met het converteren van deze opnames adviseer ik iSkysoft Video converter Pro. Deze doet alles wat je wil en goed.

Bijdrager
    McPim

Die kost $39,95 @nnsa:wink: … Handbrake https://handbrake.fr wordt ook veel gebruikt hiervoor en is gratis. En deze misschien, ook gratis, maar ik weet niet of die .ts converteert.

Bijdrager
    McMeller

Bedankt voor het meedenken. Over de rekentijd maak ik mij geen zorgen. Heb de 5K iMac met 3,2 GHz Intel Core i5. Niet de topper maar snel genoeg en heb geen haast. Het materiaal staat op een Thunderbolt-schijf.

Op zich hoeft het niet automatisch te gaan voor ik het begrijp. Ik weet alleen mijn keuzes niet goed af te wegen.

McPim, kun je me nog wat meer vertellen over de achterliggende betekenis van ‘wrapper’ en de mogelijke codecs?

Ik zie wel voor me dat een bestandsformaat een samenstelling van diverse eigenschappen is maar weet niet wat te kiezen. Ik wil het wel graag in HD bewaren.

Bijdrager
    McPim

Met ‘wrapper’ bedoel ik dat Quicktime het ‘doosje’ is waar de film in zit. Het zegt verder weinig, de ‘codec’ is het algoritme waarmee het bestand omgezet wordt, die hangt soms weer vast aan het uiteindelijke formaat van het bestand (de extensie, zoals .mov .wmv .mp4). Zie ook hier bijvoorbeeld, maar daar is makkelijk veel meer over te vinden.

Als je je daar niet al teveel in wilt verdiepen: kies .M4V (dat is hetzelfde als .MP4 met een andere extensie). Dat werkt goed op alle Apple devices (Apple TV bijvoorbeeld) en ook op andere afspeelsoftware of hardware. Converteer naar HD (1080p). Dan krijg je wat kleinere bestanden dan de .ts files (ik schat 20-40% kleiner als ik uitga van 8 Mbps) en hou je toch een hoge kwaliteit over.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.