20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    lekiam97

TV of beeldscherm als computermonitor

Hallo, ik wil graag een nieuw beeldscherm voor mijn Mac en ik twijfel tussen de Samsung SyncMaster S27A350H 27″ als scherm en de Samsung LE32D550 32″ als TV. (ik heb nog geen tv)

Wat vinden jullie beter/fijner?
    Is er verschil in beeldkwaliteit?
    En is 32″ niet te groot?

Scherm

TV

Bijdrager
    TheBigZ

Nooit een TV kiezen als computermonitor.

Ik zou (als ik jou was) liever nog even doorsparen voor bijvoorbeeld zoiets: (Schermresolutie: 2560×1440)
    http://tweakers.net/pricewatch/253713/dell-ultrasharp-u2711.html

of als je Samsung als merk wilt hebben:
    http://tweakers.net/pricewatch/288681/samsung-syncmaster-s27a850d.html

Bijdrager
    menu

Een TV is niet zo fijn als scherm omdat ze vaak een beetje vertraging hebben op de HDMI in.
    Een goed scherm in 1920×1080 HD kan wel als televisie dienen. Je moet dan alleen iets verzinnen voor het geluid.

De schermen die ThebigZ aanraadt lijken mij een beetje te duur omdat je die resolutie niet nodig hebt als je geen grafisch werk doet.

Schermen met een resolutie van 1920×1080 zijn altijd relatief goedkoop omdat er zo verschrikkelijk veel van gemaakt worden.

Bijdrager
    menu

O ja, een 32″ scherm met een resolutie van 1929×1080 is ook niet zo fijn als computerscherm omdat als je er dichtbij zit het scherm er onscherp uitziet. 27″ is eigenlijk al een beetje te groot voor die resolutie. Ik begrijp nu ook waarom ThebigZ die dure schermen aanraadt ; )

Bijdrager
    TheBigZ

@menu: Duur is relatief. De goedkoopste 27″ iMac is ruim duizend euro duurder.:wink:

Zo’n scherm in combinatie met een MacBook geeft je de desktopruimte van een 27″ iMac, en je houdt de portabiliteit van een notebook.

Bijdrager
    1984
    lekiam97 op 12 mei 2012

Hallo, ik wil graag een nieuw beeldscherm voor mijn Mac (ik heb nog geen tv)

je kunt gerust een tv gebruiken als beeldscherm voor je Mac, Die hoeven ook niet zo duur te zijn, echter zoals eerder vermeld zijn ze nu niet echt geschikt als computermonitor maar zoals ze ervoor gemaakt zijn als tv (afstand tot scherm ±2 meter)

Bijdrager
    lekiam97

Het is inderdaad bedoeld als extra scherm voor een MacBook.
    Maar ik wil niet meer dan 300€ uitgeven dus de monitors van BigZ zijn iets te duur.

De TV was ook niet bedoeld voor 2 meter afstand, behalve als ik AirPlay gebruik icm Mountain Lion en Apple TV.

Wij hebben toevallig zon TV thuis dus ik zal eens kijken of het lage aantal pixels in verhouding met de schermgrootte erg storend is.

Ik heb al wel een computerscherm, maar dat is 20 inch en alle kleuren zijn een stuk groener, en het knippert de hele tijd tussen het groenige en normaal. Dat is erg storend, vandaar.

Bijdrager
    1984
    lekiam97 op 12 mei 2012

Het is inderdaad bedoeld als extra scherm voor een MacBook.Maar ik wil niet meer dan 300€ uitgeven dus de monitors van BigZ zijn iets te duur.

Die dell-ultrasharp-u2711 die BigZ adviseerde is inderdaad een goed scherm , maar omdat deze te duur is kun je ook voor de 24″IPS Dell Ultrasharp U2412M kiezen (±€250) Voor het zelfde geld heb je ook een 27″TN Iiyama Prolite B2776HDS-1
    Persoonlijk zou ik voor de Dell Ultrasharp U24 gaan

Bijdrager
    lekiam97

Ik weet alleen niet of 24 groot genoeg is.
    Mijn vader heeft ook een 24 “, maar soms vind ik het toch net te klein.

Bijdrager
    1984

24″is een ideaal formaat, daarnaast kun je in verband met je budget kiezen tussen een 24″ kwalitatief beter scherm of een minder kwalitatief 27″ (daarnaast hebben ze de zelfde resolutie)

Bijdrager
    lekiam97
    menu op 12 mei 2012

Een TV is niet zo fijn als scherm omdat ze vaak een beetje vertraging hebben op de HDMI in.

Een goed scherm in 1920×1080 HD kan wel als televisie dienen. Je moet dan alleen iets verzinnen voor het geluid.

De schermen die ThebigZ aanraadt lijken mij een beetje te duur omdat je die resolutie niet nodig hebt als je geen grafisch werk doet.

Schermen met een resolutie van 1920×1080 zijn altijd relatief goedkoop omdat er zo verschrikkelijk veel van gemaakt worden.

Hoe gebruik je dan een berldscherm als tv?

Alvast bedankt

Bijdrager
    menu

De meeste kabelaars leveren een kastje voor ontvangst waar je zo een hdmi scherm op kan aansluiten.
    Ook kan je losse tunerkastjes kopen. Let op dat het scherm pal 50hz HD ondersteunt op de hdmi, dan gaat het altijd goed, anders eerst ff testen

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb mijn mac aan m’n HDTV hangen (Samsung 40ue8700).
    Werkt perfect, maar het beeldformaat op m’n 40inch HDTV is iets groter waardoor de bovenste menubalk net buiten beeld valt.
    Ik heb verschillende beeldformaten geprobeerd maar kan geen “beeldvullende” versie vinden.
    De huidige instellingen zijn:

Wie weet of het beter kan? Kun je bijvoorbeeld de overscan gefaseerd toepassen?
    Als ik hem uitzet is het beeld niet groot genoeg voor de TV.

Bijdrager
    TheBigZ
    Hans op 05 september 2012

Ik heb mijn mac aan m\’n HDTV hangen.

Zo te zien heb je een Onkyo aan je HDTV hangen.:cool:

Bijdrager
    OMT-fan

Klopt, de mac mini gaat (DVI en optical) via een onkyo 608 en een HDMI kabel naar de HD TV.

Bijdrager
    TheBigZ

Precies. Misschien worden de settings die je op de Mac instelt wel helemaal niet doorgegeven door de Onkyo aan je TV….

Bijdrager
    knrd
    Hans op 05 september 2012

Werkt perfect, maar het beeldformaat op m\’n 40inch HDTV is iets groter waardoor de bovenste menubalk net buiten beeld valt.

Ik heb verschillende beeldformaten geprobeerd maar kan geen “beeldvullende” versie vinden.

Wie weet of het beter kan? Kun je bijvoorbeeld de overscan gefaseerd toepassen?

Probeer eens het beeldformaat (fill, zoom, wide etc.) van je TV aan te passen. Dit werkt bij mij soms ook wel eens als ik een aparaat aansluit.

Bijdrager
    OMT-fan

YESSS, de zoom functie van de TV, dat is het!!
    Alles is simpel als er iemand is die je er op wijst…..perfect nu, bedankt!!

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    OMT-fan

Ja, je hebt gelijk. Vorig jaar had ik ook al dergelijke “problemen”.
    Een mens vergeet kennelijk van alles in 1 jaar tijd…lol

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.