11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnny

TV gebruiken als extern scherm Macbook. Via AppleTV of HDMI?

Als ik films of series kijk, dan sluit ik mijn MacBook aan op mijn TV en soundbar via een HDMI kabel. Dat werkt goed, maar ik vind het niet ideaal. Ik moet dan namelijk mijn openstaande MacBook, met kabels en al, op het TV-meubel leggen. Misschien een rare trek van mij, maar ik heb liever dat het er iets netter uitziet. Dat kijkt wel zo relaxed.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een AppleTV. Ik plaats dat kastje gewoon op mijn TV-meubel, zodat ik mijn MacBook elders in het huis neer kan leggen. Verbinden gaat via AirPlay.

Enfin. Ik heb twee vragen over deze manier van delen van mijn MacBook scherm met mijn TV. Namelijk:
    1. Is er een significant verschil in beeldkwaliteit tussen HDMI en AirPlay? Oftewel: gaat er ‘data’ verloren wanneer ik het scherm van mijn MacBook deel met mijn TV via AirPlay, t.o.v. het delen via HDMI?
    2. Aangezien het Wifi signaal mij nog wel eens in de steek laat, voornamelijk tijdens het kijken van films in 1080p, heb ik mijn MacBook aangesloten op Gigabit Ethernet via mijn Thunderbolt poort. Kan ik mijn MacBook dan wel streamen naar mijn AppleTV, aangezien ik niet verbonden ben met hetzelfde Wifi netwerk als mijn AppleTV?

Alvast bedankt voor het meedenken.:wink:

Bijdrager
    erwinde

1) Er is verschil in beeldkwaliteit. Er wordt compressie gebruikt om het beeld van de Mac naar de Apple TV te sturen en soms is dat enigszins zichtbaar. HDMI kan lossless zijn (er kan ook via HDMI subsampling in het kleur domain plaatsvinden, zie chroma subsampling)

2) Bekabeld of wifi maakt niet uit voor de werking. Zowel Apple TV als Mac moeten in hetzelfde tcp/ip subnet zitten (dwz er mag geen router tussen de Apple TV en de Mac zitten). Of je dat nu draadloos via wifi en/of bedraad via kabels verspreid naar je apparaten maakt niets uit. Een Wifi access point wordt probleemloos gepasseerd. Als je WiFI access point in je router is ingebouwd, bv kabel- of ADSL-doosje van je provider, gaat het ook goed.

Wat ik soms vervelend vind, is dat er wat vertraging ontstaat door de compressie van het beeld. M.a.w., het beeld op een Airplay scherm loopt een paar tiende van een seconde achter. Dat is vooral vervelend als je films wilt kijken en het geluid loopt via een andere route. Spelletjes hebben er uiteraard ook last van, omdat het beeld vertraagd reageert.

Als je het geluid via dezelfde route van de Apple TV naar je versterker of tv laat lopen is er niets aan de hand.

Bijdrager
    Johnny

*Aha-erlebnis*

Dus als ik je goed begrijp raad je mij aan om gewoon op dezelfde wijze films en series te blijven kijken als nu?

Ja, die vertraging is mij bekend. Heb het eens bij een vriend zien gebeuren die zijn MacBook Air op zijn TV streamde via AppleTV. Op miraculeuze wijze leek het toen alsof de compressie ervoor zorgde dat de framerates werden aangetast. Vooral bij actiescènes leek dat het geval. Flikkerend beeld, alsof de stream van de film voortdurend vast liep, terwijl hij op het computerscherm gewoon smooth werd afgespeeld.

Bijdrager
    erwinde

Als je films en series in ITunes staan, is de Apple TV een heel makkelijk en is de beeldkwaliteit uitstekend. Je kan dan je iTunes bibliotheek delen en de Apple TV kan dan alles probleemloos afspelen. Het nadeel is dat al je materiaal dan wel in het goede formaat moet staan en dat betekend meestal converteren met Handbrake oid. En je mac moet aanstaan met iTunes open.

Via Airplay afspelen werkt prima, mits de applicatie die je gebruikt voor het afspelen het ondersteund. Zo kan je perfect filmpjes in je web browser direct ‘doorzetten’ naar de Apple TV. Als je andere formaten files (bv .mkv bestanden) wilt afspelen zijn daar, behalve eerste converteren, ook oplossingen voor, maar daar weten anderen hier ongetwijfeld meer van dan ik. Het spiegelen van je Mac scherm scherm op de tv is de ‘slechtste’ methode. Daar komt compressie bij kijken.

Overigens, als je macBook aan een extern scherm of tv-toestel hangt via HDMI of een ander kabeltje, dan mag je het scherm van de macBook dichtklappen, mits hij aan de oplader hangt. Moet je uiteraard wel een extern keyboard en muis of trackpad hebben…

De keuze is uiteraard aan jou, ik heb alleen geprobeerd een aantal voors en tegens te noemen.

Bijdrager
    fred44nl

je hebt jouw Macbook met een utp-kabel aangesloten.
    sluit dan ook de TV met een utp-kabel aan.
    als de TV UPNP en DNLA aan kan, dan kun je rechtstreeks naar de TV streamen met bijv. Kodi of SofaPlay.
    Kodi heeft veel instellingen, SofaPlay heeft daarentegen geen instellingen.

https://kodi.tv/download/
    http://highlvl.com/sofaplay/

Inactief
    Anoniem

Ik gebruik de app Infuse op de Apple TV om films van mijn NAS naar de Apple TV te streamen. Werkt verbazend soepel. Geen gezeik dat je een transcoding NAS moet hebben enzo. Infuse werkt ook om te streamen tussen je Mac en je Apple TV. Infuse ondersteund helaas geen VOB-formaat.

Infuse ondersteunt de volgende formaten.

Bijdrager
    Johnny
    Johnny op 03 augustus 2016
    erwinde op 02 augustus 2016

Als je films en series in ITunes staan, is de Apple TV een heel makkelijk en is de beeldkwaliteit uitstekend. Je kan dan je iTunes bibliotheek delen en de Apple TV kan dan alles probleemloos afspelen. Het nadeel is dat al je materiaal dan wel in het goede formaat moet staan en dat betekend meestal converteren met Handbrake oid. En je mac moet aanstaan met iTunes open.

Via Airplay afspelen werkt prima, mits de applicatie die je gebruikt voor het afspelen het ondersteund. Zo kan je perfect filmpjes in je web browser direct ‘doorzetten’ naar de Apple TV. Als je andere formaten files (bv .mkv bestanden) wilt afspelen zijn daar, behalve eerste converteren, ook oplossingen voor, maar daar weten anderen hier ongetwijfeld meer van dan ik. Het spiegelen van je Mac scherm scherm op de tv is de ‘slechtste’ methode. Daar komt compressie bij kijken.

Overigens, als je macBook aan een extern scherm of tv-toestel hangt via HDMI of een ander kabeltje, dan mag je het scherm van de macBook dichtklappen, mits hij aan de oplader hangt. Moet je uiteraard wel een extern keyboard en muis of trackpad hebben…

De keuze is uiteraard aan jou, ik heb alleen geprobeerd een aantal voors en tegens te noemen.

Via iTunes streamen wordt hem niet, aangezien ik films en series kijk via de P2P streamingdienst Kodi. Ik heb dus geen losse filmbestanden op mijn Mac’je staan.

Die manier van dichtklappen is mij inderdaad bekend. Dan staat echter mijn TV-meubel helemaal vol. Heb het laatst overigens eens geprobeerd, maar omdat mijn Mac’je zo gigantisch warm werd en begon te loeien – en dat voor een Retina – heb ik het daarna nooit weer gedaan.

Bijdrager
    fred44nl

heeft de TV ondersteuning voor UPNP en DNLA ??
    als dat zo is, dan je met Kodi rechtstreeks naar de TV.

Bijdrager
    Johnny

@fred44nl

In ieder geval DLNA, UPNP weet ik niet.

Smart TV with extensive video services and DLNA USB/network playback.

Bijdrager
    Johnny

En Kodi installeren op een AppleTV 2n-gen. Is dat niet wat?

Bijdrager
    densing

Kodi installeren op een Apple TV 4-gen en si gemakkelijker. 4 is wel duurder, maar je hebt meer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.