13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ivar282

Tv aansluiten op imac

Hallo, community
    Een vraagje; kan ik met een imac films afspelen en die rechtstreeks op mijn tv bekijken?
    Voor mijn pc had ik nl. een aparte videokaart nodig met een aansluiting die naar mijn tv kan.
    Nu zei een vriend van mij dat dat waarschijnlijk een optie is die je er in moet laten bouwen.
    Kan iemand mij dit vertellen?

Bijdrager
    Frank Visser

Ja, dat kan.
    Via verschillende wegen.

Een 111,- kostende Apple TV. Wel een geweldig apparaat.
    Of een mini display port naar hdmi, en dan de hdmi in je tv. Zo heb ik het ook. Werkt perfect.
    enige wat je dan wel hebt is dat de film zowel op je mac als tv afspeelt. En het geluid gaat via je mac (of speakers die aan de mac zitten)
    Voor mij geen probleem en vind dit ideaal. Zo is je tv eigelijk een beeldscherm voor je mac geworden.

Bijdrager
    KarelWillem

We hadden al een topic over exact hetzelfde onderwerp:

iMac verbinden met tv

En ook daar heb je je vraag neergelegd.
    Iets handiger het om het centraal te houden?

Bijdrager
    computer space

Apple TV is een K-ding voor films. Films zijn 24 beelden per seconden (OK 23.976 voor de mierenneukers), en de Apple TV kan daar niet mee overweg. Die loopt lekker te 2/3 upsamplen naar 60Hz. Voor puristen geen optie.
    Bovendien is er dan altijd gedoe met MKV’s (toch het lekkerste downloadformaat). Een Raspberry Pi van 30€ heeft al deze problemen niet, terwijl er toch een iPhone/iPad remote app is. Ook te overwegen! Of Intels nieuwe 120€ mini PC.

@Frank, kan een iMac niet eens een 24p signaal naar HDMI via DP sturen en intern op zwart blijven? Pfff….

Bijdrager
    Frank Visser

@computer space

Ik ben niet zo technisch op dat gebied, dus waar je het over hebt, sorry geen idee.
    Enige dat ik weet dat ik kan zeggen op me imac dat die zijn signaal moet doorsturen naar de tv. (kan je uit en aan zetten)
    Zelf heb ik nog niet gevonden dat het beeld op zwart kan..(als dat kan) Heb gewoon een mini display port -> hdmi verloop van 20,- gekocht met een hdmi kabel van 5 meter voor 25,- werkt prima voor mij. Dat het niet op zwart kan stoort me niet heel erg. Zou wel beter zijn als me mac op zwart kan inderdaad.

En je hebt gelijk dat films afspelen die je gedownload hebt erg lastig is via de Apple TV. Vandaar dat ik het via hdmi gedaan heb zodat ik me hele mac scherm op me tv heb. Mirroring zoals jullie het noemen?

Bijdrager
    KarelWillem
    Frank op 24 januari 2014

…En je hebt gelijk dat films afspelen die je gedownload hebt erg lastig is via de Apple TV. Vandaar dat ik het via hdmi gedaan heb zodat ik me hele mac scherm op me tv heb…

Het kan niet eenvoudiger.:)

Om te beginnen kun je ELK bestandsformaat direct vanaf je Mac via Beamer naar je Apple TV knallen.
    Daarnaast kun je datzelfde doen via Air Video of Air PlayIt via je iDevice.
    Dan is er ook nog Airplay Mirroring (voor de nieuwere Macs) of Air Parrot (voor de oudere Macs).

Geen extra kabels (die al de helft van de Apple TV kosten), geen conversie, elk bestandsformaat af te spelen.
    Niets lastigs aan dus.

Bijdrager
    SunKeeper

@Frank Visser: Dat je je er niet echt in verdiept hebt blijkt wel. (sorry!)

Wat je moet doen is niet je beeld mirroren, maar extended display inschakelen. Vervolgens sleep je het venster met je film naar het andere scherm en gooit het daar full-screen. Als laatst houdt je je F1-toets even vast en je iMac staat dan praktisch op zwart. (als ik me niet vergis schakelt de achtergrondverlichting helemaal uit, net als bij MBP’s?)

Verder is het even bekijken welk kabeltje je nodig hebt. Welke iMac heeft @Ivar282? Hoe oud?

Edit: het is overigens wel echt echt briljant dat Apple ein-de-lijk door heeft gekregen in Mavericks hoe het moet werken.
    Ik kan nu bijv. zonder problemen op mijn TV RTL XL kijken en gelijktijdig op mijn Mac nog iets anders tussendoor doen. Het mooie is dat de focus ervanaf kan en toch de video keurig full-screen doorloopt.

Bijdrager
    Frank Visser

@Sunkeeper

Hoef je geen sorry voor te zeggen;)
    Het is ‘gewoon’ zo.

Zal daar vanavond is naar kijken. Kijken of dat lukt, Zal ook een behoorlijke rekenkracht schelen.
    Af en toe komt er nog wel is een hapering als ik bijv. via uitzendinggemist een programma kijk en dat door mirror naar me tv.

Wel zet ik me licht op het laagste punt, maar nagenoeg zwart is het zeker niet. Zelfs in de het donker snachts als ik wel op me mac bezig ben en hij staat op zijn laagst is dit erg fel. Mijn iMac is wel een late 2009. De eerste 27” versie. Misschien had die mac dat nog niet?

Bijdrager
    Frank Visser

@Karelwillem

Ik heb me er niet veel in verdiept, maar dacht zo het makkelijkst te kunnen omzeilen zodat ik wel alle films zou kunnen afspelen.
    Echter heb ik nu wel spijt dat ik geen Apple TV heb als ik allemaal hoor hoe gemakkelijk je dat kan omzeilen. Apple tv komt deze zomer wel:)

Bijdrager
    Fester

@Karelwillem, ook hier wordt via beamer naar de tv gekeken. Echter krijg ik tegenwoordig de ondertitels niet meer mee sinds 10.9.1.
    Nu heb ik nog 4,5 seizoen Breaking Bad te gaan, heb jij misschien een suggestie?

Bijdrager
    KarelWillem

Hier worden de ondertitels met 10.9.1 (en Beamer 1.7.1) overal gewoon vertoond.

Bijdrager
    nicj56

Ik gebruik mijn Apple TV vrij vaak i.c.m. een Macbook air dat gaat perfect, dus de bewering van @computer space, want hij hapert hij niet eens.. Dus een geweldig apparaat voor 111 euro. Het beeld is perfect met juiste tv eraan.

Bijdrager
    defores

Of gewoon een kabeltje … paar tientjes, ook klaar.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.