5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Grisolda

Tv aan iBook via S-video naar scart adapter

Ik heb inmiddels al een vermoeden na het lezen van deze post, maar zou het graag nog even bevestigt zien.

Ik heb mijn iBook via de apple adapter via een s-video kabel aan een scart-stekker zitten…. rare zin, maargoed… deze scart verdwijnt weer in de tv… Maar nu, het beeld is r#k.Trillende gekleurde lijnen aan de randen van objecten en ondertiteling. Als ik hem op ntsc instel is het goed, maar dan zwart wit.

Wil dit zeggen dat de tv van een te oude makelij is en dat deze het s-video signaal niet kan omzetten in scart?

Bijdrager
    computer space

Waarschijnlijk zit je de TV dan NTSC te voeren. Stel m eens goed in bij de beeldschermvoorkeuren. PAL 50Hz dus. Een SCART plug op je TV bevat soms aangesloten pinnen voor RGB input maar heeft daarnaast eigenlijk altijd de pinnen aangesloten voor Y/C invoer (gesplitste chrominantie en luminantie). S-video is een ander type plug op basis van een Y/C signaal. Dus heb je een scart plug op je TV, dan zal ie zeker een Y/C signaal aankunnen, dus dat zal het niet zijn.
    Ook kun je met de AV toets door verschillende inputs te fietsen. Er is soms voor 1 fysieke plug 3x een AV-kanaal ingesteld. 1 voor een standaard videosignaal, een voor Y/C en 1 voor RGB (drie puntjes in symbool). Hier de verkeerde bij kiezen kan ook tot ZW beeld leiden.

Bijdrager
    Grisolda

Ik voer hem gewoon PAL 50 Hz. Het verhaal over zwart wit was even ter illustratie dat ie op zich wel normaal iets uit kan sturen ware het niet dat het bij kleur kl#te is.
    Het betreft een oudere tv waar dus wel een scartingang op zit, maar verder geen av-selectie mogelijkheden.

Kan het zijn dat dit soort tv’s de s-video naar scart conversie niet aan kunnen?

Bijdrager
    computer space

Zoals ik al zei is er geen s-video naar scart-conversie, maar bevat scart de mogelijkheid om een s-video signaal naast geluid en rgb signalen te vervoeren.Kun je het niet eens op een andere tv met dezelfde kabel proberen? Misschien is de kabel niet goed.

Bijdrager
    Grisolda

Ik heb hem ook al geprobeerd op een andere tv….ook een ouder model…zelfde verhaal…ook andere scart stekker geprobeerd…same ol’ same ol’

In mijn beginpost refereer ik aan deze passage

”Als je scart aansluiting is voorbereid op s-video en dan kan je via deze adapter je tv een s-video signaal aanbieden.
    Echter moet je tv het wel ondersteunen, bij recente tv’s is dit vrijwel zeker.
    Let op! Als je een scart aansluiting hebt hoeft het niet te beteken dat hij s-video ondersteund! “

Dus eigenlijk wil ik weten of de door mij genoemde vervormingen optreden door dit probleem… puur voor een stukje “zielerust” zolang ik nog niemand met een moderne tv gevonden heb waabij ik het even kan testen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.